۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین نقاشی ابتذال بر تنِ جوانان
کد خبر: ۳۶۸۸۸۴ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۶ ساعت: ۱۲:۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

نقاشی ابتذال بر تنِ جوانان

امروزه با گسترش فضای مجازی و فعالیت‌های بسیاری از افراد در زمینه تتو و خالکوبی، گرایش جوانان‌ و نوجوانان به این فرهنگ‌ غربی به یک معضل جدی تبدیل شده است.

نقاشی ابتذال بر تنِ جوانان
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ تتو یکی از آسیب‌های اجتماعی برگرفته از فرهنگ غیربومی و غربی است که امروزه بین جوانان و نوجوانان ایرانی بسیار رواج یافته است.

خالکوبی و تتو در برخی کشورها رایج بود به طوری که اشخاص برای نشان دادن علایق و گاهی جرأت سعی می‌کردند که با اینگونه رفتارها، خود را در جامعه مطرح کنند.

امروزه با گسترش فضای مجازی و فعالیت‌های بسیاری از افراد در زمینه تتو و خالکوبی، گرایش جوانان‌ و نوجوانان به این فرهنگ‌ غربی به یک معضل جدی تبدیل شده و بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است.

روان‌شناسان بر این باورند که افرادی که در سنین بلوغ و نوجوانی از سوی خانواده به آن‌ها توجه نشده بیشتر به سمت تتو گرایش پیدا می‌کنند همچنین تحقیقات حاکی از آن است که گرایش به مُدگرایی در میان دختران جوان و زنان در زمینه‌های تتوی ابرو، خط‌چشم و تاتوی تصاویر و کلمات بر سطح بدن رواج بیشتری داشته است.

متأسفانه با نگاهی گذرا در فضا‌ی مجازی، تصاویر زیادی از طرح‌های خالکوبی و تتو بر روی قسمت‌های مختلف بدن را می‌بینیم که گاهاً توسط افراد غیرمتخصص و در فضاهای نامعتبر انجام می‌شود.

آموزش و آگاهی از عوارض تتو بر روی بدن می‌تواند تا حد زیادی مردم را آشنا سازد لذا رسانه‌ها باید در این زمینه ورود پیدا کرده تا بتوانند جونان، نوجوانان وخانواده‌ها را مطلع سازند.

برای بررسی بیشتر به گفتگو با چندین متخصص در این زمینه پرداختیم؛

دکتر زهرا سیدحسینی متخصص پوست‌ومو در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به عوارض متعدد تتو روی بدن اظهار کرد: تتو در واقع یک رنگدانه است که به صورت ضربه‌ای و جراحت از خارج وارد پوست شده و می‌تواند صدمات مختلفی را بر جای بگذارد.

بیماری‌های پوستی که بر اثر تتو فعال می‌شوند

وی عفونت را یکی از عارضه‌های ناشی از تتو عنوان کرد و گفت: فردی که تتو انجام می‌دهد، ممکن است به عفونت‌های باکتریایی، سلولی، ویروسی و حتی عفونت‌های قارچی مبتلا شود به ویژه اگر در مراکزی مانند آرایشگاه‌ها انجام شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: تتو ممکن است برخی از بیماری‌های پوستی یک فرد را که در گذشته مبتلا بوده نظیر پسوریازیس، لیکن‌پلان، ویتیلیگو را فعال کند و با توجه به اینکه این‌ اشخاص پدیده‌ای به نام کوبنر دارند، اگر جایی از بدن آن‌ها ضربه بخورد، می‌تواند موجب فعال شدن این بیماری‌ها شود.

سیدحسینی با اشاره به‌ واکنش‌های آلرژیک به‌ عنوان یکی دیگر از آسیب‌های ناشی از تتو گفت: با انجام تتو یک ماده خارجی وارد بدن شده و می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

بیماری‌هایی که با تاتو منتقل می‌شود

وی عنوان کرد: پوست بسیاری از اشخاص پس از انجام تتو به شدت قرمز شده و علی‌رغم خارش و سوزش، تاول نیز می‌زند که این عوارض واکنش‌های آلرژیک به ماده خارجی است که وارد پوست بدن می‌شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه امکان انتقال بیماری از طریق تتو بسیار بالاست، تصریح کرد: اگر نیدل یا همان سوزن تتو استریل نباشد، خطر انتقال بیماری‌های ویروسی نظیر اچ آی وی، ایدز، هپاتیت‌بی و هپاتیت‌سی وجود دارد.

سید حسینی ابراز کرد: رنگدانه‌های روشن قرمز یا نارنجی که در تتو استفاده می‌شود می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک به نور خورشید و حتی دلزدگی فرد شود که به سختی پاک خواهد شد.

وی اذعان کرد: اگر تتو در آرایشگاه و در شرایط غیراستریل صورت گیرد علی‌رغم احتمال عفونت‌های ویروسی ایدز و هپاتیت، به راحتی می‌تواند با یک نوع عفونت باکتریایی ساده موجب ایجاد سلولیت، تب بیمار و در نهایت ایجاد سفسیت و‌ ورود عفونت به خون بیمار شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: یکی از عوارض بسیار سخت تاتو تشکیل ضایعه گرانالوم «ایجاد توده در اثر التهاب» است در اثر این عارضه پوست واکنش نشان داده و حتی تا چند سال پس از تاتو احتمال ایجاد گوشت اضافه در پوست وجود دارد.

وی تصریح کرد: بیماری پوستی گرانولوم در بانوانی که تتوی ابرو انجام می‌دهند نیز بسیار شایع است حتی کسانی که زمینه ارثی و ژنتیکی داشته باشند نیز ممکن است به بیماری‌های سرطان پوستی مبتلا شوند.

ارتباط اختلال شخصیتی با تاتو

زهرا علیخانی مشاور و روانشناس قزوینی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس کتاب مرجع روانشناسی برای اختلالات شخصیتی نشانه‌هایی تعریف شده که یکی از راه‌های تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی، خالکوبی‌های زیاد روی اعضای بدن است.

وی افزود: خالکوبی از دیرباز معمولاً بین افراد جاهل و کسانی که وسط میدان شهر معرکه‌های پهلوانی می‌گرفتند، مرسوم بود به طوریکه به راحتی این شخصیت‌ها قابل شناسایی بودند.

این مشاور قزوینی بیان کرد: همچنین در زمان‌های گذشته بانوان مناطقی از جنوب ایران مانند اعراب و بخش‌هایی از زاگرس‌نشین‌ها و لُرنشینان نیز تتوهای ویژه‌ای مابین ابروها، چانه، خط چشم و یا ابروهای خود انجام می‌دادند که در واقع به عنوان یک رسم در جهت حفظ استحکام روابط زناشویی و خانوادگی، بین آن‌ها مرسوم بود.

علیخانی ابراز کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که اغلب بانوان در سراسر کشور به دنبال جراحی‌های زیبایی در نواحی مختلف روی صورت به ویژه در ابروها، چشم‌ها، لب و یا تاتوهای نمادین بر روی مچ دست و پا و یا بخش‌هایی از بدن گرایش پیدا کرده‌اند که با بررسی ابعاد شخصیتی این افراد از نظر روانشناسی این نتیجه حاصل شده که این گرایش‌ها ریشه در گذشته افراد دارد.

وی تصریح کرد: امروز سلیقه آرایش بانوان تغییر کرده به طوری که اغلب بانوان به سمت تتوها می‌روند؛ در صورتی که با بررسی این نوع گرایش‌ها دریافتیم که ریشه اکثر این رفتارها در اضطراب، استرس، مشکلات دوران کودکی و یا داشتن والد سخت‌گیر بازمی‌گردد که بعد از ازدواج؛ خود را رها دانسته و دلشان می‌خواهد راه‌های مختلف را برای دیده شدن امتحان کنند.

علیخانی ابراز کرد: برخی اوقات افراد دوست دارند که احساسات درونی خود مانند خشم، غم، ناراحتی یا حتی اختلالات خودشیفتگی و یا علاقه خود به شخصیت‌های نمایشی را با زدن تتو روی بدن خود نشان دهند.

این روانشناس قزوینی اذعان کرد: گاهی اوقات نوجوانان و جوانان برای نشان دادن میزان شجاعت و تحمل دردی که سوزن‌های خالکوبی روی بدن آن‌ها دارد، به سمت خالکوبی ترغیب می‌شوند.

وی افزود: رفتار برخی شخصیت‌های نمایشی مانند تتلو جزو اختلالات شخصیتی محسوب می‌شوند که علاوه‌بر اختلال شخصیتی ضد اجتماعی چندین اختلال را در کنار هم دارند لذا برای جلب توجه و خاص بودن از نظر خودشان به خالکوبی روی می‌آورند.

شکایت والدین از خالکوبی فرزندانشان

علیخانی ابراز کرد: این روزها شکایت والدین از خالکوبی فرزندانشان افزایش یافته لذا اولین اقدامی که می‌توانند در برخورد با این رفتار انجام دهند این است که نوجوان و جوان خود را به مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی ترغیب کند تا علت این رفتار ریشه‌یابی شود چه بسا که اگر ریشه این رفتارها پیدا و درمان شود خیلی از مسائل و مشکلات خود به خود برطرف خواهند شد.

این روانشناس قزوینی اذعان کرد: یکی دیگر از راهکارهای خانواده‌ها در برخورد با نوجوانان و جوانان؛ یادگیری مهارت‌های فرزندپروری و بهبود و تقویت مهارت‌های لازم در برخورد با نوجوانان و جوانان است بنابراین نیاز است که والدین از طریق مطالعه یا استفاده از ظرفیت روانشناسان رفتار خود را تقویت کنند.

وی اظهار کرد: زمانی که ریشه خالکوبی به اختلالات شخصیتی ارتباطی نداشته باشد و نوجوانان بر اثر مُدگرایی به این سمت گرایش پیدا کند باید با بهبود مهارت‌های اعتماد به نفس و جرات‌ورزی شخصیت وی تلاش کرد تا خواسته وی مطابق با میلش برآورده شود.

علیخانی تصریح کرد: والدین می‌توانند با اصلاح روش‌های تربیتی و یا برطرف کردن معضلات روانی مُدگرایی را به شیوه دیگری برای جوانان و نوجوانان تشریح کنند تا در جهت تخلیه عواطف خود نظیر اعتماد به نفس و نمایش جرات به سمت خالکوبی نروند.

این مشاور قزوینی بیان کرد: بین رفتارهای مخاطره‌آمیز، اختلالات شخصیتی و بیماری‌های روان با خالکوبی ارتباط مستقیمی وجود دارد یعنی خانواده‌ها باید به محض مشاهده گرایش فرزندانشان به سمت خالکوبی؛ به این نکته توجه داشته باشند که قطعا دچار رفتارهای مخاطره آمیز دیگر نیز خواهند شد.

وی در پایان گفت: نوجوانان و یا جوانانی که شجاعت خود را با خالکوبی نشان می‌دهد قطعا رفتارهای دیگری هم مرتکب خواهد شد لذا انتظار می‌رود که خانواده‌ها با مشاهده اینچنین رفتارهایی با کلینیک‌های روان شناسی مجرب ارتباط برقرار نموده و مشکلات نوجوانان و جوانان را برطرف نمایند.

ارائه خدمات پزشکی در آرایشگاه‌ها ممنوع است

هاشم یوسفی رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس بخشنامه صنفی آرایشگاه‌ها فقط در حوزه آرایشی نظیر اصلاح سر و صورت، آرایش ناخن، اپیلاسیون و میکرو پیگمنتیشن مجاز به ارائه خدمات هستند و انجام موارد درمانی و پزشکی نظیر لیزر و سایر مواردی که جزو درمان محسوب می‌شود در این مراکز ممنوع است.

وی با بیان اینکه تمامی آرایشگاه‌های سطح شهرستان قزوین باید جواز کسب داشته باشند، افزود: اقداماتی نظیر آرایش ناخن و میکرو پیگمنتیشن نیز باید با دریافت مجوزهای لازم توسط فرد ماهر انجام شود؛ همچنین فرد تتو‌کننده باید علاوه بر گذراندن دوره‌های مربوطه و کسب مدرک مربوطه از رنگ‌ها و دستگاه‌های مجاز مورد تأیید غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استفاده نماید.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اینکه محل کار تتو باید مورد تائید کارشناسان مرکز بهداشت باشد، بیان کرد: فعالیت‌های مربوط به لیزر که جزو امور درمانی محسوب می‌شود باید زیر نظر پزشکان و با نظارت معاونت درمان دانشگاه انجام شود لذا آرایشگاه‌های زنانه باید از انجام این اقدام خودداری کنند.

یوسفی ادامه داد: کارشناسان بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی به صورت فصلی از تمامی آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و سایر اصناف بازدید به عمل می‌آورند و بر اساس دستورالعمل خود کنترلی و خوداظهاری؛ آرایشگاه‌های زنانه و سایر اصناف باید با دفاتر خدمات سلامت عقد قرارداد نموده تا میزان دفاتر به صورت ماهانه یکبار از آن‌ها بازدید و نواقص بهداشتی را به آن‌ها و مرکز بهداشت ابلاغ نمایند.

وی اضافه کرد: گزارش‌های حاصل از نظارت بر فعالیت آرایشگاه‌های زنانه و مردانه برای کارشناسان مرکز بهداشت ارسال می‌شود و در صورت داشتن هر گونه نواقص بهداشتی بر اساس قانون پیگیری خواهند شد.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اذعان کرد: کارشناسان مرکز بهداشت و محیط مرکز بهداشت به کلیه مراکز آرایشگاه‌های زنانه خدمات ارائه نموده و به صورت سرزده مراجعه می‌نمایند و در صورت مشاهده هرگونه نواقص بهداشتی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

یوسفی تصریح کرد: آرایشگاه‌های متخلف برای اولین بار اخطار کتبی دریافت نموده و طی مهلت مشخص شده که معمولاً یک هفته تا ۶۰ روز است فرصت دارند که نواقص بهداشتی خود را برطرف کنند.

وی ابراز کرد: درصورت عدم رفع نواقص بهداشتی در مهلت مقرر طبق ماده ۱۳ آرایشی و بهداشتی، محل مورد نظر به صورت موقت پلمب شده و بعد از رفع نواقص بهداشتی مجاز به فعالیت خواهند بود.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تصریح کرد: نظارت و پیگیری بر مکان‌های غیرمجاز و فاقد پروانه کسب برعهده اتحادیه و برحسب فعالیت ارگان‌های ذیربط صورت می‌گیرد.

بیشترین علت تخلف در آرایشگاه‌ها عدم رعایت ضوابط بهداشتی است

یوسفی اذعان کرد: طی چند ماهه ابتدای سال جاری ۵۶۶ مورد بازدید از آرایشگاه‌های زنانه صورت گرفته که ۱۲۳ مورد اخطار کتبی برای رفع نواقص بهداشتی دریافت کرده، ۵ مورد به صورت موقت پلمب و ۶ مورد ارجاع پرونده به مراجع قضائی داشتیم.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین ابراز کرد: همچنین تعداد ۶۳۳ مورد بازدید از آرایشگاه‌های مردانه انجام گرفته که در این رابطه ۱۱۴ مورد اخطار کتبی، چهار مورد پلمب و چهار مورد ارجاع پرونده به مراجع قضائی صورت گرفته است.

وی بیشترین علت تخلف را عدم رعایت ضوابط بهداشتی براساس از آئین نامه ماده ۱۳ مطرح کرد و گفت: باتوجه به حساسیت فعالیت‌های مربوط به آرایشگاه‌های زنانه از تمام شهروندان در خواست می‌شود، از مراجعه به آرایشگاه‌های غیرمجاز، زیرزمینی و فاقد پروانه کسب خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی و فعالیت‌های زیر‌زمینی مراتب را به سامانه رسیدگی به شکایات مردمی ۱۹۰ اطلاع دهند.

به گزارش صبح قزوین؛ تتو عوارض و معایب فراوانی به همراه دارد که علاوه‌بر بیماری‌های پوستی در صورت عدم رعایت بهداشت باعث انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت می‌شود؛ از طرفی با توجه به نظریه جامعه‌شناسان هدف از ترویج تتو القای نوعی تهاجم فرهنگی است که انحراف جوانان را در پی خواهد داشت چرا که بسیاری از این تتوها، نقش‌ها، طرح‌ها و المان‌های نماد شیطان پرستی است که گویای فرهنگ بیگانه هستند بنابراین ‌نیاز است که متولیان فرهنگ و متولیان امر در این زمینه ورود پیدا کرده و جوانان و خانواده‌ها را از عوارض این نوع رفتارها آگاه سازند.

انتهای خبر/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان