۱۳/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۶ دوشنبه

صبح قزوین حمایت از نخبگان، بازدارنده مهاجرت باشد
کد خبر: ۳۶۹۲۱۹ نویسنده: گلعنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۱۳ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ۲۰۲۴:

حمایت از نخبگان، بازدارنده مهاجرت باشد

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک گفت: المپیاد‌های علمی بستری برای شناسایی افراد مستعد است، لذا به نظر من دوره حساس و طلایی حمایت و پشتیبانی مسئولان و متولیان امر پس از برگزاری المپیادها است.

حمایت از نخبگان، بازدارنده مهاجرت باشد
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک (IOAA) یکی از معتبرترین رقابت‌های علمی در سطح جهان است که هر سال با حضور دانش‌آموزان منتخب و مستعد کشورهای مختلف برگزار می‌شود که خوشبختانه امسال با درخشش دانش‌آموزان ایرانی، عنوان نخست و مدال طلای این دوره از مسابقات به کشور ایران رسید.

تیم پنج نفری دانش‌آموزان ایرانی حاضر در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ۲۰۲۴ در کشور برزیل را آریا فاتح کرداری، آروین رسول‌زاده، حنانه خرم‌دشتی، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری‌لردجانی تشکیل می‌دادند.

IOAA معتبرترین مسابقات جهانی المپیاد نجوم

آریا فاتح کرداری در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به سطح کیفی المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک اظهار کرد: IOAA معتبرترین مسابقات جهانی المپیاد نجوم بوده و به همین دلیل از کیفیت علمی بالایی برخوردار است.

وی افزود: این مسابقات به صورت فردی برگزار می‌شود و رتبه‌بندی کشورها بر اساس مدال‌های کسب شده توسط اعضای تیم‌ها صورت می‌گیرد که تیم ایران با کسب پنج مدال طلای اعضای خود توانست عنوان نخست را به خود اختصاص دهد.

عضو تیم دانش‌آموزی المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک تصریح کرد: در سال‌های اخیر دانش‌آموزان ایرانی شرکت‌کننده در این مسابقات همواره جزو پنج کشور اول و از مدعیان کسب عنوان برتر هستند به همین دلیل امسال هم از تیم ایران انتظار می‌رفت مدال طلای مسابقات را به خود اختصاص دهند.

می‌خواهم تحصیلات دانشگاهی‌ام را در رشته مهندسی برق ادامه دهم

وی با اشاره به فرآیند آماده‌سازی جهت شرکت در مسابقات عنوان کرد: پس از اخذ مدال طلای کشوری در ابتدا یک دوره انتخابی اعضای تیم جهت اعزام به مسابقات جهانی انجام می‌شود که از بین ۱۰ نفر دارنده مدال طلای کشوری باید پنج نفر انتخاب شوند سپس یک دوره چند ماهه برای آمادگی تیم منتخب برگزار شد.



فاتح کرداری در مورد برنامه‌ریزی برای آینده تحصیلی خود خاطرنشان کرد: تصمیم دارم تا تحصیلات دانشگاهی‌ام را در رشته مهندسی برق ادامه دهم.

المپیاد‌های کشوری و جهانی بستری برای شناسایی افراد مستعد

وی با اشاره به بیان احساس خود از کسب مدال طلا در این رویداد علمی بزرگ جهانی عنوان کرد: قطعا مایه افتخار است که همه اعضای تیم توانستیم پنج مدال طلا را کسب کرده و بهترین تیم این دوره از مسابقات باشیم؛ از این رو حس بسیار خوبی دارم.

این دانش‌‌آموز نخبه قزوینی بیان کرد: در به دست آوردن کسب عنوان نخست المپیاد جهانی اساتید، باشگاه دانش‌پژوهان و تیم‌لیدرها که همراه ما بودند نقش خیلی مهمی داشتند و زمانی که برای شرکت در مسابقات جهانی آماده می‌شدیم کمیته علمی و باشگاه دانش‌پژوهان با برگزاری کلاس‌ها و پیگیری امور بسیار تاثیرگذار بودند.

دوره حساس و طلایی حمایت مسئولان از نخبگان پس از برگزاری المپیادهاست

وی خاطرنشان کرد: المپیاد‌های کشوری و جهانی بستری برای شناسایی افراد مستعد است که می‌توانند در زمان ادامه تحصیلات دانشگاهی در انجام کارهای علمی کمک‌کننده باشند لذا دوره حساس و طلایی حمایت و پشتیبانی مسئولان و متولیان امر به نظرم پس از برگزاری المپیادها است.

فاتح‌ کرداری عنوان کرد: از میان سال‌ بالایی‌ها و شرکت‌کنندگان در این المپیاد در سال‌های گذشته، افرادی را می‌شناسم که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند اما هیچ حمایت و پشتیبانی توسط هیچ ارگان یا نهادی از آنان صورت نگرفته است و پس از چند سال از کشور خارج شدند.

بنیاد ملی نخبگان در حمایت از افراد مستعد برنامه‌های کارآمدتری اجرایی کند

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از یک سالی به بعد افرادی را نمی‌شناسم که در ایران مانده باشند و تعداد افرادی که مهاجرت نکرده‌اند بسیار انگشت‌شمار است‌.

دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ۲۰۲۴ در پایان بیان کرد: برنامه‌هایی که بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از افراد مستعد برگزار می‌کند اغلب کارآمد اجرایی نمی‌شود به طوری که اکثر نخبگان از این مزایا و تسهیلات بهره‌مند نمی‌شوند، در حالی که باید در حمایت از افراد نخبه اقدامات موثر و اثربخشی صورت بگیرد.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان