۱۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ شنبه

صبح قزوین روزگار کتاب و کتابخوانی از زبان ناشران قزوینی
کد خبر: ۳۶۹۱۵۰ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۶ ساعت: ۶:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

روزگار کتاب و کتابخوانی از زبان ناشران قزوینی

نمایشگاه کتاب قزوین با حضور ۱۰ ناشر در سرای سعدالسطنه قزوین دایر است که ناشران حاضر در این نمایشگاه از وضعیت استقبال مردم و مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی می‌گویند.

روزگار کتاب و کتابخوانی از زبان ناشران قزوینی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، این روزها نمایشگاه کتاب ناشران استان قزوین در سرای بهشتی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه دایر است.

این نمایشگاه به درخواست انجمن ناشران استان قزوین از 20 مردادماه آغاز شده و تا 10 شهریورماه دایر است.

بدون شک برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در شهر قزوین که با فرهنگ و هنر عجین شده نیز در احیاء و ترویج کتاب و کتابخوانی نقش موثری خواهد داشت اما آنچه درباره این نمایشگاه برای مخاطبان جای سوال دارد این است که چرا زمان بهتری را برای دایر کردن این نمایشگاه انتخاب نکرده‌اند؟ چراکه از طرفی این ایام مصادف با مراسم پیاده‌روی اربعین بود و طبیعتاً بیش‌تر مردم فرصت کافی برای استفاده از نمایشگاه را نداشتند از طرفی گرمای هوا هم مزید بر علت بود که مردم شاید زیاد تمایل برای خارج شدن از منزل را نداشتند یا اینکه در روزهای باقی‌مانده از تعطیلات تابستانی، عازم مسافرت شده‌اند.

در هر صورت چنین نمایشگاهی که تخفیف‌های 10 تا 50 درصدی را تعیین کرده است می‌تواند فرصت خوبی برای خرید کتاب باشد.

مسعود میرزارپور معاون فرهنگی اداره‌کل ارشاد استان قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: نمایشگاه کتاب قزوین به درخواست خود ناشران استان در زمان مشخص شده نیز دایر شده است که اداره‌کل ارشاد استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین هم با آن موافقت کردند.

وی افزود: در این نمایشگاه 12 ناشر استانی مشارکت دارند که 30 غرفه در آن دایر است و محتوای کتب هم دین و مذهب، کودک، روانشناسی، ادبیات و تاریخ و قزوین‌شناسی را شامل می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ناشران از استقبال مردم از نمایشگاه کتاب قزوین رضایت داشته‌اند، عنوان کرد: نمایشگاه کتاب قزوین صرفا به این بازه زمانی محدود نخواهد شد و در طول سال در مناسبت‌های مختلف هم نمایشگاه کتاب خواهیم داشت.

برای بررسی بیش‌تر به جمع ناشرانی که در نمایشگاه کتاب قزوین، آثار خود را عرضه کرده‌اند رفتیم و پای سخنان آنان نشستیم.

مافی، مدیر انتشارات سایه‌ گستر در استان قزوین در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نمایشگاه کتاب قزوین 2 هزار و 500 عنوان کتاب با همکاری اداره‌کل ارشاد استان و شهرداری قزوین در سرای بهشتی، مجموعه سعدالسلطنه قزوین دایر شده است.

وی افزود: این نمایشگاه به پیشنهاد ناشران فرهنگی قزوین برپا شده که 10 ناشر در آن حضور دارند.

این ناشر قزوینی بیان کرد: حجم زیادی از عناوین کتاب‌های این نمایشگاه مربوط به کودک و نوجوان، بازی‌های فکری، کتاب‌های عمومی، تاریخی، رمان و روانشناسی است که با 15 تا 45 درصد تخفیف دارد.

مافی ابراز کرد: سعی کردیم از بهترین ناشران ایران هم کتاب داشته باشیم لذا یکسری کتاب را از تهران در این نمایشگاه عرضه کردیم که تخفیف کم‌تری دارد اما کتبی که برای انتشارات خود ما بوده نیز تا 45 درصد هم تخفیف دارد.

وی افزود: استقبال مردم آن طور که ما فکر می‌کردیم نبود و دلیل آن هم به نظر به خاطر گرمای هوا، گرانی کتاب و تبلیغات ضعیف برای نمایشگاه بوده باشد.

مدیر انتشارات سایه‌ گستر گفت: با توجه به اینکه معمولا در روزهای آخر نمایشگاه، استقبال بیش‌تری صورت می‌گیرد و با خنک شدن هوا انتظار می‌رود در روزهای پایانی شاهد استقبال پررنگ‌تری از هم‌شهریان باشیم.

مافی عنوان کرد: زمان برگزاری نمایشگاه پیشنهاد انجمن ناشران بوده و تحمیلی در این زمینه وجود نداشته اما طبیعتاً  برخی زمان‌های دیگر مثل آبان‌ماه مصادف با هفته کتاب و کتابخوانی و فصل مدارس که دانش‌آموزان به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند، زمان بهتری برای برگزاری نمایشگاه است.

وی در پایان گفت: با این وجود فصل تابستان هم فرصت خوبی برای مطالعه است و از همه مردم دعوت می‌کنیم تا از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

نماینده انتشارات پرک هم در این نمایشگاه حاضر بود که در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، با بیان اینکه این انتشارات 30 سال قدمت دارد گفت: انتشارات پرک برای رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال کتاب ارائه می‌کند.

وی افزود: مخاطبان به دلیل تخفیفات خوبی که روی کارها زدیم، استقبال خوبی از نمایشگاه و غرفه ما دارند.

سلیمی، مسئول انتشارات «دکتر سین» نیز از دیگر ناشران حاضر در نمایشگاه بود که در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این انتشاراتی به طور تخصصی در حوزه ادبیات کودک، نوجوان و بزرگسال کار می‌کند.

وی افزود: علاوه‌بر کتاب‌های دکتر سین، از انتشارات مطرح کشوری هم در این غرفه عرضه می‌کنیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: اگر بخواهیم صادقانه بگوییم استقبال مردم بنا به دلایلی از جمله‌ مشغله‌هایی که دارند و مسائل اقتصادی و هزینه‌ کتب، آن چنان که باید نبوده است.

وی اضافه کرد: بیش‌تر کتاب‌های این غرفه با قیمت‌ سال‌های گذشته ارائه می‌‌شود و می‌تواند کمک خوبی برای توان خرید شهروندان باشد.

سلیمی ادامه داد: از مردم خواستاریم زمان خرید کتاب حتماً به ناشر، طراحی و صحافی آن دقت کنند تا فریب تحفیف‌های بالا را نخورند و به افراد اهل مطالعه توصیه می‌کنم که دقت کنند، کتاب را از چه نویسنده، مترجم و انتشاراتی و با چه قیمتی خریداری می‌کنند.

مسئول انتشارات «دکتر سین» گفت: برخی کتاب‌ها که توسط برخی سودجویان با نام غیرواقعی مترجم و نویسنده عرضه می‌شود، به لحاظ کیفیت پایین در محتوا و ساختار کتاب، سبب دل‌زدگی مخاطب می‌شود.

به گزارش صبح قزوین؛ نمایشگاه کتاب قزوین با تمام کم و کاستی که دارد، در این روزهایی که کتاب و کتابخوانی در غربت به سر می‌برد نیز فرصتی هر چند اندک برای آشتی مردم با کتابخوانی است.

بدون شک برای رواج کتابخوانی می‌طلبد تا مسئولان فرهنگی استان قزوین، به فواصل مختلف نمایشگاه‌هایی با کیفیت بالا و در بازه زمانی مناسب دایر کنند تا مردم استفاده بهینه از این فرصت‌ها ببرند.

انتهای خبر/ 1300
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار ایران و جهان