۱۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۴ شنبه

صبح قزوین فعالیت ۲۰۴ داروخانه در سطح استان قزوین
کد خبر: ۳۶۹۱۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۵ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد:

فعالیت ۲۰۴ داروخانه در سطح استان قزوین

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به کیفیت بالای داروهای ایرانی گفت: در حال حاضر ۱۸۷ داروخانه سرپایی یا شهری و ۱۷ داروخانه بستری بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی در سطح استان قزوین فعالیت دارند.

فعالیت ۲۰۴ داروخانه در سطح استان قزوین
امید کارآگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با تبریک به مناسبت روز داروسازی اظهار کرد: در حال حاضر 187 داروخانه سرپایی یا شهری و 17 داروخانه بستری بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی در سطح استان قزوین فعالیت دارند.

وی افزود: تعدادی از داروخانه‌های سرپایی استان جزو داروخانه‌های شبانه‌روزی بوده که از این تعداد حدود 13 داروخانه شبانه‌روزی فقط در شهر قزوین مشغول خدمات رسانی است.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: سهمیه داروخانه‌های شبانه‌روزی به نسبت داروخانه‌های عادی بیشتر بوده به طوری که توزیع دارو در داروخانه‌‎های شبانه‌روزی با ظریب هشت و برای داروخانه‌های روزانه هم با ظریب پنج انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: داروهای بیمارستانی فقط در اختیار داروخانه‌‌های داخل بیمارستان‌ها برای تامین داروهای بیماران بستری قرار می‌گیرد.

کمبود دارو در حوزه بیماران خاص

این مسئول خاطرنشان کرد: همواره با مشکل کمبود دارویی با شدت یا ضعف درگیر بودیم اما آنچه که به ویژه در ماه‌های اخیر موجب رنج بیماران شده است مربوط به داروهای مخصوص بیماران خاص، پیوندی و تالاسمی بوده که مطالبه آنان تامین داروهای دارای برند خارجی است.

وی تاکید کرد: ما در تامین داروهای ایرانی ویژه بیماران خاص، پیوندی و تالاسمی معمولا با مشکل مواجه نیستیم اما بیماران و پزشکان معالج آنان با توجه به نتایج خوب استفاده از داروهای خارجی عنوان می‌کنند که اثربخشی اینگونه داروها بهتر بوده، لذا خواسته آنان تامین داروهای خارجی است.

کارآگاه یادآور شد: با توجه به تولید داخل داروهای بیماران خاص، سهمیه واردات داروهای خارجی در این خصوص با ظریب پایین بوده در نتیجه سهمیه استان‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: سهمیه دارویی استان‌ها متناسب با آمار جمعیتی همان استان تعیین می‌شود و بر این اساس سهمیه داروی استان قزوین تقریباً به میزان ظریب 1.5 درصد از داروهای کشور است.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: روزانه بالغ بر 20 پلن دارویی شامل داروهای کمیاب یا داروهای سهمیه‌بندی بر اساس ابلاغ سازمان غذا و داروی کشور در داروخانه‌های استان متناسب با نوع خدماتی که ارائه می‌شود توزیع می‌کنیم.

فعالیت 2 داروخانه ویژه بیماران تحت شیمی درمانی

وی ادامه داد: در سطح استان قزوین دو داروخانه منتخب برای بیماران تحت شیمی درمانی وجود دارد که شامل داروخانه هلال احمر و داروخانه سلامت وابسته به انجمن داروسازان در داخل بیمارستان ولایت است و در بین داروخانه‌های عمومی هم داروخانه شبانه‌روزی پاکروان و سایر شبانه‌روزی‌ها با ظریب بیش‌تری مشغول خدمت هستند.

کارآگاه خاطرنشان کرد: برای پاسخ‌گویی به سوالات شهروندان در زمینه‌های مختلف دارویی افراد می‌توانند با شماره 190 تماس بگیرند که در این سامانه دو بخش مربوط به معاونت غذا و دارو بوده که یک قسمت شامل اطلاع‌رسانی دارو و سموم بوده و متقاضیان در صورت تماس مشاوره لازم را در مورد مسائل مختلفی از قبیل عوارض مصرف داروها، تداخلات دارویی و نحوه مصرف داروها دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بخش دیگر سامانه 190 هم مربوط به شکایات و پیگیری برای کمبود دارویی است که همکاران با ثبت نوع داروهای درخواستی از سوی شهروندان، پیگیری لازم را جهت تامین داروی مورد نیاز انجام می‌دهند.

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث نظارت بر داروخانه‌ها تصریح کرد: به طور متوسط هر داروخانه سالانه باید حداقل 10 مورد بازرسی شود که در چهار ماهه ابتدایی امسال تقریبا به بالای 90 درصد این میزان رسیده‌ایم یعنی هر داروخانه در این بازه زمانی بین چهار تا پنج بار مورد بازرسی و بازبینی قرار گرفته‌اند.

برخورد جدی با گران‌فروشی اقلام دارویی در داروخانه‌ها

وی خاطرنشان کرد: عمده تخلفات داروخانه‌ها شامل ارائه دارو در شرایط عدم حضور مسئول فنی، وجود داروهای بیمارستانی در داروخانه‌های شهری و فعالیت داروخانه‌های روزانه بیش از ساعات کاری تعیین شده براساس ضوابط قانونی است.

کارآگاه عنوان کرد: همچنین با مشاهده گران‌فروشی اقلام دارویی در داروخانه‌ها، برخورد قانونی صورت می‌گیرد و در این راستا حتی در برخی موارد پرونده به کمیسیون ماده 11 مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود.

بیش از 90 تا 95 درصد داروهای ایرانی از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردارند

وی با اشاره به کیفیت بالای داروهای ایرانی گفت: داروهای تولید داخل بیش از 90 تا 95 درصد از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردار است فقط در مورد داروهای مربوط به بیماران خاص، پیوندی و تالاسمی بعضا عنوان می‌شود که داروهای خارجی اثربخشی بهتری دارند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: توصیه می‌شود آحاد جامعه از مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروها به ویژه داروهای آنتی بیوتیک اجتناب کنند و حتما در مورد هر نوع بیماری به پزشک معالج مراجعه کرده و براساس نسخه دریافتی اقدام به تهیه دارو کنند ضمن اینکه دوره درمان خود را کامل کنند.

انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار ایران و جهان