۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ماجرای ضربه سنگین اطلاعاتی ایران به سیا چه بود؟
کد خبر: ۳۶۷۰۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

ماجرای ضربه سنگین اطلاعاتی ایران به سیا چه بود؟

درباره ابعاد و بزرگی کشف اخیر وزارت اطلاعات تا تنظیم این گزارش جزئیاتی منتشر نشده، اما از همین کلیات نیز می‌توان حدس زد تا چه اندازه ضربه اطلاعاتی مهلکی به رژیم زده شده است.

ماجرای ضربه سنگین اطلاعاتی ایران به سیا چه بود؟

خود را جای یک دستگاه اطلاعاتی بگذارید و بعد ادامه این گزارش را بخوانید؛ تصور کنید در ۲۸ کشور جهان داده‌های اطلاعاتی و افراد مرتبط با پروژه‌های اطلاعاتی را به‌صورت کامل در اختیار بگیرید، چقدر ارزش مادی و اطلاعاتی دارد؟

روز گذشته وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از شناسایی تعداد قابل توجهی از جاسوس‌ها خبر داد. این افراد همگی از جاسوس‌های موساد بودند که در ۲۸ کشور جهان شناسایی شدند. آنچه از ابعاد این عملیات به‌عنوان «بزرگ‌ترین عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی علیه سازمان‌های جاسوسی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی» عنوان شده، منجر به دست یافتن به اطلاعات حساسی از سرویس‌های رژیم‌صهیونیستی است و علاوه‌بر یافته‌های اطلاعاتی و امنیتی، دستیابی به اطلاعات ویژه مرتبط با برخی از مهم‌ترین تاسیسات پنهان نظامی، کارخانه‌های تسلیحاتی و صنایع استراتژیک غیرنظامی رژیم‌صهیونیستی نیز از‌جمله دستاورد‌های این عملیات بزرگ و چند مرحله‌ای است. وزارت اطلاعات از بیان جزئیات بیشتر البته خودداری کرده و گفته آشکارسازی جزئیات اطلاعات حاصله، مشمول قواعد مختلف حفاظتی و صیانتی، به‌ویژه پیرامون عوامل انسانی دخیل در این پروژه، در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی است. علاوه بر آن، حجم قابل توجهی از یافته‌ها، امکان بهره‌برداری‌های اطلاعاتی و عملیاتی دارند که این ملاحظه نیز در تصمیم‌گیری پیرامون اطلاعات موجود، تعیین‌کننده خواهد بود، اما به‌صورت خلاصه به شناسایی ده‌ها جاسوس و عناصر و افراد وابسته به رژیم‌صهیونیستی در ۲۸ کشور جهان و در سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا اشاره شده است. بر این اساس تعدادی جاسوس در تهران و چند استان کشور نیز شناسایی و مورد برخورد قانونی واقع شده یا تحت مراقبت‌های امنیتی قرار گرفتند. همچنین چند جاسوس ایرانی مقیم خارج از کشور شناسایی شدند که وزارت اطلاعات درباره آن‌ها گفته متناسب با وضعیت هر یک از آن‌ها و سطح روابط این وزارتخانه با سازمان‌های اطلاعاتی کشور‌های محل اقامت جاسوس‌ها، تصمیم‌گیری خواهد شد. مشخصات جاسوس‌های بیگانه فعال در کشور‌هایی که با ایران روابط تبادل اطلاعات موثر و کاربردی دارند، به آن کشور‌ها ارائه شده و سرویس‌های امنیتی پس از اعمال مراقبت‌های مقتضی، با تایید صحت اطلاعات ارائه شده، متناسب با راهبرد‌های ضداطلاعاتی مورد‌نظر خویش، جواسیس مورد بحث را بازداشت یا مورد بهره‌برداری مضاعف اطلاعاتی قرار داده‌اند. 

انتشار این بیانیه آن هم در فاصله چند روز از اعدام چهار تروریست وابسته به موساد که پیش از اقدام تروریستی در یکی از کارخانه‌های اصفهان بازداشت شده بودند معنای مهمی برای شبکه خارجی و داخلی جاسوسی در ایران دارد. قرار بود این گروه آموزش‌دیده و زبده در برخی کشور‌های آفریقایی و زیر نظر رژیم‌صهیونیستی عملیاتی را در یکی از مراکز صنعتی ایران انجام دهند، این عملیات قرار بود با پشتیبانی و طراحی صهیونیست‌ها اجرا شود، عملیاتی در یکی از شهر‌های صنعتی ایران و در کارخانه صنعتی‌ای در این شهر که تمرکز آن کارخانه روی ساخت بدنه موشک بود. ماموریت انجام و اجرای عملیات به‌عهده تعدادی از اعضای گروهک کومله گذاشته شد، اما پیش از انجام هر اقدامی شکست خورد. عملیاتی که از سوی سران موساد به عملیات بزرگ تعبیر شده بود، اما به شکستی بزرگ منجر شد و حالا به‌نظر می‌رسد این شکست بزرگ در ابعادی دیگر رخ داده است. 

موساد پس از سیا زیر ضرب وزارت اطلاعات

درباره ابعاد و بزرگی کشف اخیر وزارت اطلاعات تا تنظیم این گزارش جزئیاتی منتشر نشده، اما از همین کلیات نیز می‌توان حدس زد تا چه اندازه ضربه اطلاعاتی مهلکی به رژیم زده شده است. چیزی که پیش‌تر نیز درباره کشف یک شبکه جاسوسی بزرگ از سیا در ایران منتشر شده بود و به‌نظر می‌رسد عملیات اخیر نیز در همان ابعاد یاد شده باشد. 

بهار سال ۹۸ بود که وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیری ۲۹۰ جاسوس سرویس اطلاعاتی آمریکا در ایران و دیگر کشور‌ها را افشا کرد. در آن زمان هنوز ابعاد این عملیات در رسانه‌های ایرانی مشخص نشده بود، اما در میان اخبار رسانه‌های خارجی پایگاه یاهو‌نیوز ابعاد گستره‌ای از آن را منتشر کرد. یاهو‌نیوز با انتشار گزارشی به بررسی نحوه کشف یک درگاه ارتباطی مخفی که جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ایران از آن برای تبادل اطلاعات با راهبران خود استفاده می‌کردند، پرداخت. یکی از کارکنان سابق سیا به یاهو‌نیوز گفته بود موفقیت روش ساده‌ای که نیرو‌های اطلاعاتی ایران برای کشف شبکه جاسوسان به کار گرفته بودند، این سازمان را در شوک فرو برد. 

ماجرا، اما به سال ۲۰۱۳ مربوط می‌شد، جایی که افسران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) برای مهار فاجعه‌ای اطلاعاتی در ابعاد جهانی به تکاپو افتادند. این فاجعه لو رفتن سیستم پنهان ارتباط مبتنی‌بر اینترنت بود که آژانس اطلاعاتی برون‌مرزی آمریکا از آن برای تعامل با خبرچین‌های خود در سراسر جهان استفاده می‌کرد. این شکست اطلاعاتی و امنیتی تقریبا برای پنج سال مخفی مانده بود تا اینکه یاهونیوز در نوامبر سال ۲۰۱۸ گزارشی با گفت‌وگوی مفصل با ۱۱ مقامات دولتی و امنیتی آمریکا که به‌طور مستقیم از این موضوع مطلع بودند، منتشر کرد. آن‌ها اعتراف کردند صدمه‌ای که از این شکست خورده بودند، بسیار جدی و حتی فاجعه‌آمیز بوده است. در سپتامبر آن سال «جینا هاسپل» رئیس سیا، در یک سخنرانی در دانشگاه لوییزویل در کنتاکی به این شکست تاریخی اعتراف و دلیل سکوت رسانه‌ای را درخصوص این موضوع این‌طور عنوان کرد: «ماموران و جاسوسان کشته شدند، اما برای حفاظت از کار و منزلت عوامل دیگر، ما بر سر مسائل و مشکلات ضدجاسوسی پیش‌آمده سرپوش گذاشتیم.» یک مقام ارشد امنیتی به یاهونیوز چنین گفته بود: «سیا نگران بود شبکه جاسوسی‌اش به کلی در‌حال فروپاشی باشد. در‌نظر «اروین مک کلو»، یکی دیگر از تحلیلگران امنیت ملی آمریکا این موضوع یکی از فاجعه‌آمیزترین شکست‌ها بعد از حادثه ۱۱سپتامبر بوده است.» 

جزئیات بیشتر آن سال در مستندی کوتاه، اما مهم منتشر شد که نشان می‌داد متخصصان سایبری ایران در وزارت اطلاعات شروع به ردیابی عوامل سیا در خارج از مرز‌های خود کرده‌اند. برای مثال ایران در یمن توانست سیستم ارتباطات مخفی سیا را بسوزاند. بنا به گفته یکی از مقامات سابق آمریکایی «ایران به‌دنبال از بین بردن این سیستم در مناطق دیگر دنیا بود. آن‌ها دیگر تنها به‌دنبال محافظت از خودشان نبودند.» تبعات این شکست برای آمریکا بسیار وسیع و شوک‌آور بود. چندین جاسوس سیا اعدام شدند و شبکه اطلاعاتی آن در ایران به‌طور کامل منهدم شد، اما دامنه این وقایع به ایران محدود نشد. مقامات آمریکایی می‌گفتند ایران اسامی و مشخصات ماموران و جاسوسان را در اختیار کشور‌های دوست قرار داده است. تیرماه سال ۹۸، اما وزارت اطلاعات از ضربه دوم خود به سیا گفت و از دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت‌یافته سیا خبر داد و نوشت: «برخی از این جاسوسان حکم اعدام گرفته‌اند.» حتی یکی از مسئولان این وزارتخانه گفت برخی از این جاسوسان را تحت هدایت خود علیه سیا به‌کار گرفته‌ایم. در آن سال اعلام شد کارشناسان وزارت اطلاعات نه‌فقط موفق به شناسایی جاسوسان آمریکا در ایران شدند بلکه به اطلاعات برخی کارکنان سیا نیز دست پیدا کردند و تلاش‌هایی را به‌منظور به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان جاسوس دوجانبه نیز به اجرا در‌آوردند. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند سیا با راه‌اندازی سایت‌های جعلی به بهانه فراهم کردن کار در خارج از کشور، اخذ ویزا و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی برای به خدمت گرفتن شهروندان ایرانی با اهداف جاسوسی تلاش می‌کرده است. 

شاباک هم پژمرده می‌شود

در میانه نبرد گروه‌های مقاومت پس از عملیات طوفان الاقصی، منابع وابسته به مقاومت اعلام کردند جزئیات ارتباط جاسوسان با سرویس اطلاعات رژیم‌صهیونیستی برملا شده و نحوه ارتباط شاباک با مزدورانش در غزه عیان شده است. یک منبع امنیتی مقاومت از رصد فناوری جدید ارتباطاتی خبر داده که مزدوران شاباک در غزه در جریان عملیات طوفان الاقصی از آن استفاده می‌کنند؛ این رخداد پس از ضربات مهلک مقاومت رخ داده است. 

پایگاه رای‌الیوم ماه گذشته در گزارشی با اشاره به ضربه مهلکی که مقاومت فلسطین به جاسوسان رژیم‌صهیونیستی وارد کرده، نوشت: «مشابه جنگ شدید و سختی که مقاومت فلسطین روی زمین و زیرزمین با ارتش رژیم‌صهیونیستی در غزه از هفتم اکتبر گذشته (۱۵‌مهر) داشته و همچنان تداوم دارد و تلفات و خسارات سنگینی به اشغالگران وارد شده است؛ نبردی بسیار شدید از نوعی دیگر هم میان دو طرف جریان دارد.» 

در ادامه این گزارش نوشته شده بود: «جنگی که مقاومت فلسطین از سال‌ها پیش با رژیم‌صهیونیستی دارد کم‌اهمیت‌تر از جنگ میدانی نیست و آن نبرد با مزدوران و جاسوسانی است که در برخی موارد بسیار خطرناک‌تر و حساس‌تر و دشوارتر هستند، زیرا به‌طور غیرمستقیم و پیچیده با بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین شبکه سرویس اطلاعاتی در دنیا مواجه است. این روز‌ها مقاومت در کنار نبرد با صهیونیست‌ها، ضربه مهلک دیگری به سرویس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی وارد کرده و راه‌های ارتباط شاباک با جاسوسانش در داخل غزه را کشف کرده است. این مساله پس از آن صورت می‌گیرد که این پرونده تا حد زیادی محرمانه بود و به ارتش رژیم‌صهیونیستی در تعیین اهداف داخل غزه و بمباران آن با دقت تمام کمک می‌کرد، زیرا جاسوسان ماموریت رصد و گرا دادن به دشمن صهیونیستی را داشتند.» رای‌الیوم در ادامه آورده است: «ناظران امور کشف نحوه ارتباط مزدوران با سازمان امنیتی رژیم‌صهیونیستی را ضربه امنیتی قوی و شوک‌آور به اشغالگران قلمداد کردند، زیرا این رژیم تا حد زیادی به اطلاعات مزدوران برای رصد اهداف و بمباران آن تکیه دارد و خنثی کردن ارتباط مزدوران با نهاد امنیتی رژیم‌صهیونیستی، ارتش این رژیم را در اهداف و بمباران کور خواهد کرد.» 


انتهای خبر/1404
منبع: فرهیختگان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان