۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین درباره ماشین تبلیغاتی اسرائیل چه می‌دانید؟
کد خبر: ۳۶۶۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

هاسبارا و توجیه اقدامات غیرقابل توجیه تل‌آویو؛

درباره ماشین تبلیغاتی اسرائیل چه می‌دانید؟

اسرائیل جنگ تبلیغاتی را درست زمانی که اولین بمب را بر روی خانه‌های مسکونی در غزه رها کرد، باخت.

درباره ماشین تبلیغاتی اسرائیل چه می‌دانید؟

در حالی که جنگ غزه وارد چهارمین ماه خود شده، تل‌آویو با ماشین تبلیغاتی خود معروف به هاسبارا (Hasbara) و بودجه قابل توجهی که به فعالیت‌های دیپلماسی عمومی در سطح جهانی اختصاص داده تلاش می‌کند تا چراغ خاموش افکار عمومی جهان را در راستای منافع خود شکل دهد، اما واقعیت این است که دولت اشغالگر در این جبهه ـ جنگ تبلیغاتی ـ نیز شکست خورده و تصویری که مدت‌ها است از خود به عنوان یک «قربانی» ارائه کرده دیگر در افکار عمومی جهان خریداری ندارد.

هاسبارا چیست؟

پس از عملیات طوفان الاقصی به رهبری حماس در هفتم اکتبر، تل‌آویو در کنار اقدامات نظامی و امنیتی، عملیات‌های رسانه‌ای و دیپلماسی دیجیتالی خود را نیز تشدید کرده و تلاش کرد تا اقدامات مقاومت فلسطین را به عنوان تروریسم معرفی کند، اما این عملیات رسانه‌ای با سطوح بی‌سابقه‌ای از فعالیت‌های طرفدار فلسطین در رسانه‌های اجتماعی و میدانی در قالب اعتراض‌های جهانی روبه رو شد.

العربی جدید می‌نویسد، کلمه عبری هاسبارا به معنی «توضیح دادن» در اوایل قرن بیستم توسط ناهوم سوکولوف روزنامه نگار صهیونیست لهستانی رایج شد که در واقع توصیفی است از تحریفات و اخبار جعلی که هدفش توجیه اقدامات و سیاست‌های بحث‌برانگیز تل‌آویو است. ماشین تبلیغاتی هاسبارا حجم زیادی از اطلاعات نادرست و جعلی را اغلب به شکل ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها، هشتگ‌ها و پست‎ در رسانه‌های اجتماعی منتشر و تبلیغ می‌کند.

هدف اصلی ماشین تبلیغاتی هاسبارا توجیه اقدامات غیرقابل توجیه تل‌آویو است. به‌عنوان مثال، اسرائیل در جنگ فعلی همچون جنگ‌های گذشته در غزه زیرساخت‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار داده است. یکی از اهداف هاسبارا توجیه حمله به غیرنظامیان و مقصر جلوه دادن حماس در این مساله است. العربی جدید می‌نویسد، ماشین تبلیغاتی هاسبارا در جنگ فعلی غزه این روایت را تبلیغ می‌کند که «حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند بنابراین هدف قرار دادن این غیرنظامیان اجتناب ناپذیر است.»

قربانی جلوه دادن رژیم صهیونیستی نیز یکی دیگر از ماموریت‌های اصلی ماشین تبلیغاتی هاسبارا است. اما شواهد حاکی از آن است که تل‌آویو در این جنگ رسانه‌ای در حال عقب‌نشینی است، چون متخصصان رسانه‌ها و سیاستمداران جهان به طور فزاینده‌ای این روز‌ها برای غزه از واژه نسل‌کشی استفاده می‌کنند و نه توجیهات تل‌آویو که این روایت فلسطینی‌ها و حامیان آن‌ها است که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مستقل دست به دست می‌شود.

کرادل نوشته: با توجه به چالش‌های آشکاری که تل‌آویو برای دستیابی به اهداف نظامی اعلام‌شده‌اش در غزه با آن مواجه است، حتی یک پیروزی میدانی نیز نمی‌تواند زیان ناشی از فروپاشی ماشین تبلیغاتی هاسبارا را برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، جبران کند. فروپاشی هاسبارا یک فاجعه امنیتی برای تل‌آویو به شمار می‌رود که زیانش به مراتب سنگین‌تر از شکست نظامی است. اسرائیل جنگ تبلیغاتی را درست زمانی که اولین بمب را بر روی خانه‌های مسکونی در غزه رها کرد، باخت.


انتهای خبر/1404
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان