۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین برپایی مجالس عزاداری جلوه‌‌ای از ولایت‌مداری است
کد خبر: ۳۶۸۸۲۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۱ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه موقت قزوین:

برپایی مجالس عزاداری جلوه‌‌ای از ولایت‌مداری است

امام جمعه موقت قزوین گفت: یکی از جلوه‌های نصرت امام حسین(ع) برگزاری همین جلسات عزاداری است، اگر به دنبال این هستیم که فرزندان‌‌مان امام زمان خود را یاری برسانند و در مقام نصرت قرار گیرند، باید برای آنان بستر خدمت را فراهم کنیم.

برپایی مجالس عزاداری جلوه‌‌ای از ولایت‌مداری است
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خضری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به لزوم یاری و نصرت ولی ‌فقیه اظهار کرد: در فرهنگ ولایت‌پذیری، نصرت و با اطاعت فرق می‌کند، نصرت متخص زمانی است که امام وارد چالش و درگیری می‌شود.
 
وی افزود: در دعای عهد داریم «اللهم اجعلنی من انصاره و اعوانه ... خدایا ما را از انصار و اعوان امام زمان (عج) قرار بده»، در لغت نصرت با معاونت فرق می‌کند.
 
امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: یاری کردن امام در برابر دشمن به معنای نصرت بوده و اما معاونت به معنای یاری رساندن مطلق است، در این مرتبه نباید حتماً دشمنی و یا شدائدی در میان باشد، بلکه امام را در همه احوال باید یاری کرد.
 
وی با اشاره به آیه «یا ایها الذین آمنوا کونوا انصارالله...»، ای کسانی که ایمان آورده‌اید یاوران خدا باشید، اظهار کرد: یاری رساندن یکی از واجباتی است که خداوند در آیات قرآن برای مومنان در نظر گرفته است. 
 
خضری با بیان اینکه نصرت ولی خدا و امام به معنای نصرت خداوند است، تاکید کرد: همان‌گونه که در ادامه آیه می‌گوید: «...چنان که عیسی (ع) که گفت انصار من کجا هستند، حواریون گفتند ما انصار خدا هستیم...»، خداوند را به تنهایی نمی‌توان نصرت کرد، بلکه باید ابتدا امام را نصرت کرد، در واقع نصرت امام همان نصرت خدا است.
 
امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) ذیل این آیه می‌گوید: والله حواریون حضرت عیسی (ع) را یاری نکردند، اما ما شیعیانی داریم که در راه نصرت خدا، به آتش خواهند رفت و قطعه قطعه خواهند شد اما دست از یاری خدا بر نخواهند داشت.
 
محبت، اطاعت و نصرت، سه مرتبه ولایت‌پذیری
 
وی ادامه داد: در واقع امام صادق (ع) فرمودند که برخی از یاران انبیا ادعای یاری پیامبر زمان خود را داشتند، اما در مواقع حساس فراری بودند، ما شیعیانی داریم که در راه یاری خدا تا پای جان جانفشانی می‌کنند.
 
خضری با اشاره به مقام نصرت بیان کرد: محبت، اطاعت و نصرت، سه مرتبه مهم ولایت‌پذیری است، باید علاوه بر ارادت و محبت نسبت به امام، در مقام اطاعت و نصرت هم کاری برای امام انجام داد.
 
وی ادامه داد: چرا به این اندازه بر اقامه جلسات اهل بیت(ع) تاکید شده، چون این چای ریختن‌ها، کفش جفت کردن‌ها و روضه‌خوانی‌ها خود نوعی نصرت است.
 
مسئول جبهه فرهنگی استان قزوین بیان کرد: امام زمان (عج) در زیارت ناحیه مقدسه می‌فرماید: اگر زمانه بین من و شما فاصله انداخت و مقدرات مرا از یاری تو جلوگیری کرد، صبح و شب به یاد مصائب تو گریه می‌کنم...»، پس همین اشک و گریه بر امام هم نوعی نصرت است.
 
وی افزود: یکی از جلوه‌های نصرت امام حسین (ع)، برگزاری همین جلسات عزاداری است، اگر به دنبال این هستیم که فرزندان‌‌مان امام زمان خود را یاری برسانند و در مقام نصرت قرار گیرند، باید برای آنان بستر خدمت را فراهم کنیم.
 
خضری تصریح کرد: فرزندان ما نباید صرفاً شرکت‌کننده در مجالس روضه امام حسین (ع) باشند، آنها باید مشارکت‌کننده هم باشند، شاید بتوان گفت اعراب به واسطه اربعین و خدمت‌رسانی در 300 هزار موکب پیشگام این نوع نگاه تربیتی هستند.
 
مشارکت در مجالس امام حسین (ع) نوعی نصرت امام است
 
وی ادامه داد: در این مواکب شاهد هستیم که عراقی‌ها خانوادگی از بزرگ و کوچک به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند، حتی بچه دو ساله را می‌بینیم که با یک لیوان آب و یا دستمال کاغذی از زائران پذیرایی می‌کند، این یک نظام تربیتی است که قطعا باعث رشد این افراد خواهد شد.
 
امام جمعه موقت قزوین یادآور شد: کودکان و نوجوانان حوصله ندارند مانند من و شما بیایند و چند ساعت پای منبر بنشینند اما چند ساعت آن‌ها را در ایستگاه صلواتی به کار بگیریم هیچ‌ وقت خسته نمی‌شوند.
 
وی گفت: چه قدر زیباست برخی خانواده‌ها جلوی درب خانه خود یک ایستگاه صلواتی کوچک می‌زدند و با شربت دادن و نذری‌های کوچک خود را وارد این نظام تربیتی وارد کردند و ناصر ائمه‌ اطهار(ع) می‌شوند.
 
خضری با بیان اینکه مجالس اهل بیت(ع) یک دستگاه تربیتی است، خاطرنشان کرد: ما در مراسمات ائمه‌‌ اطهار(ع) نباید تنها شرکت کننده باشیم بلکه باید مشارکت کننده باشیم، مادران و پدران فرزندان خود را در مقام نصرت وارد کنند، چرا که فوزالعظیم راهش در نصرت امام (ع) است.
 
امام جمعه موقت قزوین تاکید کرد: مهم‌ترین ویژگی شهدای کربلا، شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس این است که در مقام نصرت ولی زمان (عج) خود وارد شدند و به فوز عظیم الهی دست پیدا کردند.
 
خضری در پایان گفت: این رزمندگان نوجوان دوران دفاع مقدس، بزرگ‌مردی خود را از همین مجالس امام‌ حسین (ع) گرفته و با همین فرهنگ و در همین دستگاه تربیتی بزرگ شدند و به مقام نصرت الهی رسیدند.
 
انتهای خبر/ 2001
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان