۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین اراضی قزوین طعمه ۶ فقره حریق شد
کد خبر: ۳۶۸۸۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۵ ساعت: ۷:۳۸ ↗ لینک کوتاه

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین:

۶ اراضی قزوین طعمه ۶ فقره حریق شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون، ۶ فقره حریق در سطح اراضی استان داشته‌ایم که از این تعداد ۱۱ هکتار از اراضی ملی استان آتش گرفته است.

اراضی قزوین طعمه ۶ فقره حریق شد
کیومرث سلیمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: آتش‌سوزی در جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد.
 
وی افزود: آتش‌سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌سوزی‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشأ، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها و دیگر نقاط اشتعال‌ناپذیر تفاوت دارد.
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اذعان کرد: آتش‌سوزی جنگل از نظر علت آتش‌سوزی، ویژگی‌های فیزیکی آن مانند سرعت پراکندگی، وجود مواد اشتعال‌پذیر و تأثیر آب‌وهوا بر آتش توصیف می‌شوند.
 
سلیمانی عنوان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که شمار آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران به شدت بالاست و حالا دیگر نمی‌توان آن را در شمار بلایای طبیعی قرار داد و از زیر بار مسئولیت پدید آمدن آن شانه خالی کرد. 
 
وی بیان کرد: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون ، ۶ فقره حریق در سطح اراضی استان داشته‌ایم که از این تعداد ۱۱ هکتار از اراضی ملی استان آتش گرفته است. 
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مطرح کرد: دلایلی همچون گرمای شدید، خشکسالی، عوامل انسانی، آتش زدن کاه و کلش کشتزار‌های گندم از سوی کشاورزان و هجوم قاچاقچیان ذغال به جنگل‌ها سبب این آتش‌سوزی‌ها است. 
 
سلیمانی تصریح کرد: اکثر استان‌ها در بهار و ماه اول تابستان سال‌جاری شاهد آتش سوزی‌های زیادی بودند که بخش زیادی از جنگل‌ها، مراتع و کشتزار‌ها در استان‌های زاگرس‌نشین و دیگر مناطق را خاکستر کرده و از بین برد. نکته حائز اهمیت اینکه این اتفاق شوم هر سال تکرار می‌شود‌.

عده‌ای از مسئوليت حریق اراضی شانه خالی می‌کنند
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ابراز کرد: خبر افتادن حریق به دل طبیعت فقط به روز‌های گرم سال محدود نمی‌شود، حقیقت این است که امروزه افراد آسیب‌ها را به پای طبیعت می‌گذارند و زیرکانه مسئولیت را از خود دور می‌کنند، جنگل‌ها دارایی ملی به شمار می‌آیند و آتش‌سوزی آن‌ها را از میان می‌برد و آسیبی جبران‌ناپذیر به طبیعت و آدمی وارد می‌کنند.
 
سلیمانی ادامه داد: طبق اعلام آمار رسمی بیش‌ترین میزان آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها ناشی از عامل انسانی به طور عمد و سهوی بوده و درصد کمی از آن ناشی از بلایای طبیعی و برخورد صاعقه و خودسوزی جنگل‌ها در اثر وزش باد‌های گرم است. 
 
وی گفت: عوامل انسانی اعم از چوپانان، دامداران، رانندگان و کسانی که برای تفریح و ... به دامنه طبیعت می‌روند معمولاً ناخواسته یک سری آتش‌هایی را روشن می‌کنند که همین مورد باعث آتش‌سوزی در سطح مناطق و جنگل‌های استان می‌شود. 
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: همچنین استان قزوین دارای دوربین جهت پایش تصویری در سطح اراضی ملی استان است که جزو استان‌های برتر در این زمینه محسوب می‌شود، و هم‌اکنون سه دستگاه دوربین با زوم بالا نصب شده و دو عدد دستگاه دیگر نیز در حال نصب است.
 
سلیمانی تشریح کرد: از شهروندان، روستائيان و کسانی که برای تفریح به طبیعت می‌روند خواهشمندم که حتماً آتشی را که روشن می‌کنند در پایان به طور کامل خاموش کنند و این مورد اطمینان حاصل کنند تا خدایی ناکرده از طریق باد و ... باعث حریق و شعله‌ور شدن در اراضی ملی نشود.
 
وی در پایان تاکید کرد: از مردم عزیز تقاضا داریم که اگر حریقی در سطح اراضی ملی و در جنگل‌های استان مشاهده کردند حتماً با سامانه ۱۵۰۴ در سطح استان یا سامانه ۱۳۹ کشوری تماس بگیرند تا همکاران بنده سریعاً جهت اطفای حریق در محل حادثه حضور پیدا کنند.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان