۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین كلاس آموزشي رشته سوخت روي چرم در مركز آموزشي صنايع دستي شهرستان قزوين آغاز شد
کد خبر: ۱۲۲۰۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

به منظور توسعه و ترويج هنرهاي سنتي و صنايع دستي؛

كلاس آموزشي رشته سوخت روي چرم در مركز آموزشي صنايع دستي شهرستان قزوين آغاز شد

حمیدرضا قاسمی: آموزش يكي از محورهاي مهم توسعه و ترويج در حوزه هاي مختلف صنايع دستي است كه بايد براي حفظ، احيا و ترويج ميراث معنوي در برنامه هاي كلان از آن بهره‌مند گرديد تا نسل هاي آينده با هويت،‌ تاريخ و فرهنگي غني سرزمين پهناور ايران آشنا شوند.

كلاس آموزشي رشته سوخت روي چرم در مركز آموزشي صنايع دستي شهرستان قزوين آغاز شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان قزوين، حميد رضا قاسمي مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: آموزش يكي از محورهاي مهم توسعه و ترويج در حوزه هاي مختلف صنايع دستي است كه بايد براي حفظ، احيا و ترويج ميراث معنوي در برنامه هاي كلان از آن بهره‌مند گرديد تا نسل هاي آينده با هويت،‌ تاريخ و فرهنگي غني سرزمين پهناور ايران آشنا شوند.
قاسمي با اشاره به روند آموزش رشته‌هاي صنايع دستي در استان افزود: محور آموزش صنايع دستي و هنرهاي سنتي در استان قزوين از استقبال خوبي توسط قشر جوان و نوجوان برخوردار است.
و معاونت صنايع دستي براي حمايت و ارتقاي سطح آموزشي با تلاش فراوان به ايجاد انگيزه و ترغيب هنرجويان پرداخته و سعي در توسعه و ترويج هنرهاي اصيل و كهن استان قزوين دارد.
وي همچنين اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد كلاس‌هاي آموزشي در مركز آموزش صنايع دستي قزوين، رشته سوخت روي چرم در برنامه آموزش قرار داده شده است كه براي اولين بار در ليست آموزشي قزوين تدريس خواهد شد.
وي هدف از اجراي اين دوره را ارتقاي سطح كيفي و ايجاد تنوع در توليدات سراجي سنتي( چرم دوزي ) عنوان كرد و گفت: هدف ما از برگزاري اين دوره‌ها بالابردن سطح كيفيت توليدات و استفاده از خلاقيت‌ها در اين هنر است و از همه مهمتر احياي رشته سوخت نگاري مي‌باشد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين تصريح كرد :هنر سوخته كاري يا سوخت روي چوب يا سوخت نگار، به معناي سوزاندن چوب با استفاده ازمفتول فلزي داغ و خلق اشكال، بافت و خطوط جديد است هنر سوخت چرم قبل از زمان صفويه درايران وجود داشته كه درآن زمان براي تزئين روي جلد قرآن و كتاب‌هاي نفيس خطي از آن استفاده مي‌كرده‌اند.
ولي در فاصله انقراض سلسله صفويه تا دوره قاجاريه اين هنر متاسفانه رو به فراموشي رفت كه خوشبختانه با تمهيداتي كه در باز زنده سازي صنايع دستي صورت گرفت اين هنر زيبا دوباره احيا شده است.
قاسمي در ادامه افزود: با توجه به حمايت و برگزاري دوره‌هاي آموزشي توسط ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان قزوين از رشته سراجي سنتي(چرم دوزي )، اين هنر معرفي و مورد استقبال قشر جوان قرار گرفته كه انتظار مي رود برگزاري رشته سوخت روي چرم در ادامه آموزش‌هاي مصنوعات چرمي نيز مورد توجه قرار گيرد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان