۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین وقتی تکریم ارباب رجوع پشت خطوط انتظار گم می‌شود/ مشترک مورد نظر اشغال است
کد خبر: ۲۱۶۸۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۳ ساعت: ۹:۱۱ ↗ لینک کوتاه

گلایه‌های مردم آبیک از سیستم نوبت‌دهی درمانگاه تامین اجتماعی؛

وقتی تکریم ارباب رجوع پشت خطوط انتظار گم می‌شود/ مشترک مورد نظر اشغال است

چند ماهی است که سیستم نوبت دهی در بیمارستان تامین اجتماعی آبیک، راه‌اندازی شده است و این امر موجب نارضایتی شهروندان آبیکی، شهرها و روستاهای اطراف شده است.

وقتی تکریم ارباب رجوع پشت خطوط انتظار گم می‌شود/ مشترک مورد نظر اشغال است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، چند ماهی است که سیستم نوبت دهی در بیمارستان تامین اجتماعی آبیک، بنابر ادعای مدیران سازمان و درمانگاه نبی‌اکرم تامین اجتماعی آبیک پیشرفته شده و مردم دیگر برای اخذ نوبت ویزیت پزشک متخصص در صف نمی‌ایستند بلکه به راحتی از درون منزل خود با استفاده از تلفن و با تماس به سامانه تلفنی نوبت دهی این درمانگاه برای پزشک مورد نظرشان شماره می‌گیرند؛ اما به نوعی با توجه به مشکلات فراوان گزارش شده توسط شهروندان آبیکی، شهرها و روستاهای اطراف گزارش شده از این سامانه این ادعا به طور کلی رد می‌شود.

این سامانه تلفنی که تنها با دو خط و شماره تلفن گویای ۳۲۸۲۱۷۶۲، ۳۲۸۲۱۷۶۳ فعال شده بیماران را مجبور کرده تا از هر نقطه شهرستان که تصمیم بر مراجعه به بیمارستان تامین اجتماعی آبیک، دارند مدت‌ها در پشت خط مشغول این سامانه به صف بایستند چرا که برای دریافت نوبت از سیستم تلفنی نوبدهی ۳۲۸۲۱۷۶۲، ۳۲۸۲۱۷۶۳ بیمارستان تامین اجتماعی تنها در ساعت ۱۳ هر روز می‌توان تماس گرفت که متاسفانه سامانه تنها به مدت سه و حداکثر پنج دقیقه نوبت ارائه می‌دهد و قبل و بعد آن از نوبت‌دهی خبری نیست.

اما مسئله قابل تامل آن است که در ساعت ۱۳ که سامانه برای نوبت دهی فعال می‌شود تمامی نیازمندان به نوبت با سامانه تماس می‌گیرند که تعداد محدودی از آنان موفق به اخذ نوبت می‌شوند.

یکی از ساکنان روستای باقرآباد کُرد از روستاهای بخش بشاریات شهرستان آبیک، با اشاره به اینکه من سال‌ها هزینه بیمه دادم تا در وقت نیاز بتوانم از خدمات آن استفاده کنم، مطرح کرد: من بیشتر از یک ماه است که می‌خواهم برای دندانپزشکی یک نوبت بگیرم که هنوز موفق نشده‌ام.

وی افزود: من مدت‌هاست درد دندان را تحمل می‌کنم، اما نمی‌توانم یک نوبت بگیرم. فکر نمی‌کنم بتوانم از این درمانگاه نوبت بگیرم و باید به شهرهای اطراف مانند هشتگرد و کرج مراجعه کنم.

یکی از شهروندان آبیکی نیز که از خدمات رسانی در این مرکز درمانی گله مند بود، گفت: با سختی فراوان بعد از ۱۷ روز از طریق سامانه نوبت دهی غیرحضوری نوبت دندان پزشکی اخذ کردم و سیستم نیز ساعت حضور را ساعت ۹:۳۰ دقیقه اعلام کرد ولی تا ساعت ۱۴ ظهر در مرکز حضور داشتم و در آخر هم اجازه مراجعه به پزشک به من داده نشد.

یک دیگر از شهروندان گفت: چون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستم برای مراجعه به دندانپزشکی به بیمارستان تامین اجتماعی آبیک، مراجعه کردم که در بیمارستان گفته شد تنها از طریق سامانه می‌توان نوبت گرفت؛ لذا برای نوبت‌دهی اقدام کردم که متاسفانه هرچه تماس گرفتم تنها با صدای بوق اشغال روبه رو شدم.

احمدی افزود: با وجود حال بد بارها و بارها برای اخذ نوبت اقدام کردم اما هر دفعه که سامانه فعال می‌شد حداکثر تا ۱۵ دقیقه بعد از ساعت اعلامی یعنی تا ساعت ۱۳ تا ۱۳:۳۰ دقیقه فقط با بوق اشغال روبه رو می‌شدم، بعد از این ۳۰ دقیقه زمانی‌ که تماس برقرار می‌شد اپراتور از پر بودن نوبت‌ها خبر می‌داد.

محمدی نیز با انتقاد از شلوغی خطوط تلفن نوبت دهی درمانگاه تأمین اجتماعی نبی اکرم آبیک، می‌گوید: شماره‌های در نظر گرفته شده اندک و متناسب با حجم تماس از شهرها و روستاهای شهرستان آبیک نیست، این در حالی است که به دلیل حجم بالای مراجعات به این بیمارستان باید شود؟

وی افزود: شماره‌های بیشتری اختصاص داده شود و سهمیه هر روزه نیز بیشتر باشد تا مردم بتوانند از حق درمان خود استفاده کنند.

این شهروند ادامه داد: بعد از سه روز طی هماهنگی با تعدادی از دوستان همزمان از ساعت چند دقیقه مانده به ۱۳ شماره سامانه را گرفتیم اما اپراتور اعلام می‌کرد که تنها در ساعت ۱۳ نوبت‌دهی امکان پذیر است که با این وجود بارها و بارها تماس گرفته شد و بالاخره بعد از ۲ هفته تماس با سامانه هنوز موفق به گرفتن شماره نشده‌ایم.

شهروند دیگری نیز با شکایت از نحوه نوبت دهی و بوق اشغال مداوم خطوط، گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن سواد کافی امکان شماره گرفتن را نداشتم و هربار هم که به بیمارستان مراجعه می‌کردم به من نوبت نمی‌دادند در نهایت مجبور شدم برای گرفتن نوبت ویزیت از متخصص گوش، حلق و بینی به افراد دیگر فامیل مراجعه کنم ولی هنوز موفق به گرفتن شماره و نوبت نشده‌ام.

یکی دیگر از بانوان آبیکی، با اشاره به اینکه من بیمارم و نیاز مبرم به پزشک دارم، اظهار کرد: برای متخصص زنان و زایمان نیاز مبرم به نوبت داشتم اما این نوبت گرفتن بیش از ۱۴ روز طول کشید چرا که هربار برای نوبت گرفتن بنابر گفته اپراتور سامانه نوبت دهی گویا از ساعت ۱۳ شروع به تماس می‌کردم و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تلفن مدام مشغول بود و بعد از این مدت زمان که آزاد می‌شد برای هر پزشک اقدام می‌کردم نوبت وجود نداشت.

این بانوی آبیکی ادامه داد: مسئله اینجاست که چگونه می‌شود با وجود این حجم اشغال بودن در مدت زمان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تمامی نوبت‌های پزشکان پر شود.

این شهروند در پایان گفت: اگر بحث راه‌اندازی این سامانه برای تکریم ارباب رجوع است پس باید به گونه‌ای باشد که بیمار بتواند با راحتی کامل نوبت بگیرد نه این که تنها یک تلفن معرفی کنند تا مردم برای گرفتن نوبت که اگر وجود داشته باشد در ماراتنی سرعتی شرکت کنند و سرانجام هم بعد از گذر از مرحله اشغال بودن اپراتور با شنیدن متاسفانه وقت فردا پر شده است رو به رو شوند.

با توجه به این درددل‌های مردم آبیک از سامانه نوبت دهی تلفنی بیمارستان تامین اجتماعی خبرنگار نگاه آبیک؛ در یک بازه زمانی اعلام شده یعنی همان ساعت ۱۳، طی ۱۶ روز تماس‌های متعدد با شماره‌های ۳۲۸۲۱۷۶۲، ۳۲۸۲۱۷۶۳ برقرار کرد که با همان مشکلی که مردم اعلام کردند مواجه شد یعنی بوق اشغال به مدت ۱۵ دقیقه بعد از ساعت شروع نوبت‌دهی و سپس خط آزاد و اعلام وقت تمامی متخصصان پر است.

حال باید این پرسش مطرح شود که چرا تنها یک خط تلفن اعلام شده و چرا تنها ۵ دقیقه سامانه نوبت می‌دهد؟ چگونه ممکن است با این شلوغی و مشغول بودن خط سامانه در کمتر از ۱۰ دقیقه تمامی نوبت‌های همه متخصصان پر شود؟

با توجه به این که اغلب مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی افراد کم بضاعت هستند ودارای مشکل دسترسی به امکانات دیجیتالی و بعضا از اطراف شهر آبیک به این مرکز مراجعه می‌کنند و از سوی دیگر مراجعه حضوری به طور کلی لغو گردیده حال باید چاره‌ای اندیشیده شود.

لازم به ذکر است در حال حاضر حدود ۳۰ هزار بیمه شده اصلی در این شهرستان وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۷۴ هزار نفر را در بر می‌گیرد.
انتهای پیام/3008
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان