۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین پاسخ وزیر علوم به تشکل‌هایی که مجوز نگرفتند/ برگزاری بیش از ۶۵۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه‌ها
کد خبر: ۶۰۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پاسخ وزیر علوم به تشکل‌هایی که مجوز نگرفتند/ برگزاری بیش از ۶۵۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه‌ها

وزیر علوم ضمن پاسخ به تشکل‌های دانشجویی که مجوز نگرفته‌اند،‌ از برگزاری بیش از ۶۵۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه‌ها خبر داد.

پاسخ وزیر علوم به تشکل‌هایی که مجوز نگرفتند/ برگزاری بیش از ۶۵۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه‌ها
به گزارش صبح قزوين به نقل از فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های دانشگاه‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: آیین‌نامه خاصی برای فعالیت‌ دانشگاه‌ها در زمینه انتخابات ابلاغ نکردیم ولی اعلام شده است که رؤسای دانشگاه‌ها باید حضور کاندیداها در دانشگاه‌ها را تسهیل کنند.
وی افزود: در سه ماه گذشته 650 نشست انتخاباتی در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است و تا زمان انتخابات این تعداد افزایش می‌یابد که این مسئله نشان دهنده حضور فعال دانشگاه‌ها در زمینه انتخابات است.
دانشجو با بیان اینکه در نشست‌های انتخاباتی هیچ کاندیدایی بر دیگری ارجحیت ندارد، گفت: رؤسای دانشگاه‌ها نباید موضع‌گیری رسمی به نفع یک کاندیدا داشته باشند.
به گفته وزیر علوم اعمال سلیقه در برگزاری نشست‌های انتخاباتی وجود ندارد و رؤسای دانشگاه‌ها ضمن تمهید زمینه برگزاری نشست‌ها، تنها وظیفه تدبیر و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بی نظمی در دانشگاه‌ها را دارند.
وی با بیان اینکه انتقاد از سوی کاندیداها در دانشگاه‌ها آزاد است، افزود: یکی از کاندیداها در دانشگاه‌ها صحبت می‌کند و انتقادات خود را نیز بیان می‌کند ولی از سویی اعلام کرده است که در دانشگاه‌ها بسته است، اگر درها بسته است چطور در دانشگاه‌ها حضور می‌یابید و با وجود مشخص بودن گرایش سیاسی ضمن حضور در دانشگاه به طور آزاد انتقاد می‌کنید؟ دانشجو ادامه داد: اگر اینها فکر می‌کنند نشاط سیاسی، کف و سوت زدن و داد و بیداد است ما این تفکر را نداریم و از نظر ما عقلانیت مبتنی بر ایمان بر اساس آموزه‌های دینی باید در دانشگاه‌ها حاکم باشد.
وزیر علوم گفت: شاید در تفکر آنها کف و سوت زدن و ایجاد هیجانات کاذب نشاط سیاسی باشد، اما در تفکر ما فعالیت سیاسی مبتنی بر عقلانیت و آموزه‌های دینی نشاط است که هر کدام از اینها روش اجرایی خاص خود را دارد و ما بر روی اصول فکری خود عمل می‌کنیم.
دانشجو با بیان اینکه بر اساس آمار در دانشگاه‌ها فعالیت انتخاباتی و نشاط سیاسی وجود دارد، تصریح کرد: اگر افرادی منتظر پاره کردن عکس در دانشگاه‌ها و ایجاد هرج و مرج هستند بدانند که این مسائل تا انتخابات صورت نمی‌گیرد چرا که جامعه دانشگاهی ما از آن وضعیت بیزار شده است.
ما هم موظف هستیم نظم و آرامش در دانشگاه را برای ایجاد یک حماسه سیاسی و شرکت فعال در انتخابات حفظ کنیم.
*فعالیت تشکل‌ها باید بر اساس فرآیند قانونی صورت بگیرد وزیر علوم در رابطه با ایجاد تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: ایجاد تشکل با برگزاری نشست متفاوت است، دریافت مجوز تاسیس تشکل‌ها یک  فرآیند دارد که باید طی شود.
وی ادامه داد: ما بیش از 40 تشکل سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم و تشکل‌های علمی، فرهنگی و هنری بسیاری نیز ایجاد شده و فعال هستند.
دانشجو در رابطه با تشکل‌هایی که مجوز نگرفته‌اند، گفت: با بیشتر درخواست‌ها برای ایجاد تشکل موافقت شده و مجوز صادر شده است و  اگر مجوز برای تشکلی صادر نشده است باید دید آیا فرایند قانونی دانشگاه را طی کرده است.
در این فرایند استعلاماتی وجود دارد که دستگاه‌های ذیربط باید به آن استعلامات پاسخ دهند و گاهی دریافت پاسخ این استعلامات طولانی می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که شما را به عنوان وزیر علوم بیشتر یک فرد سیاسی می‌دانند نظرتان خودتان چیست؟ گفت: یک مدیر آکادمیک هستم ولی به این صورت نیست که نگاهم به آنچه اطرافم است بسته باشد.
سیاست را می‌فهمم ولی سیاست باز نیستم.
وزیر علوم گفت: من در رشته هوافضا تحصیل کرده‌ام و در طراحی سازه‌های فضایی فعالیت داشته‌ام، همه مراتب علمی را طی کرده‌ام و استاد تمام دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت هستم، بیش از 100 مقاله دارم و تاکنون هفت کتاب را در تخصص خودم تألیف نموده‌ام و همیشه خود را یک دانشگاهی می‌دانم.
البته یک دانشگاهی و مدیر آکادمیک که مسائل سیاسی را هم دنبال می‌کنم.
دانشجو افزود: اولین هواپیمای کامپوزیت که در ایران طراحی شد در سال 1371 به دست من و همکارانم صورت گرفت و اولین ماهواره طراحی شده ایران نیز کار مشترک من ، دکتر سلیمانی و دکتر بلندی و تیم‌های همکار بود.
در عین حال از 15 سالگی در سیاست بوده ام و همه کنش واکنش سیاسی را دنبال می‌کنم.
وی در رابطه با انجام کارهایش در وزارت علوم گفت: برخی از کارها و برنامه‌هایی که در این چند ساله در وزارت علوم انجام شده است کارهایی بوده که از مدت‌ها قبل بر زمین مانده بود.
مانند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سال 66 هیچ اقدامی در ارتباط با اجرایی‌شدن آن صورت نگرفته بود.
وزیر علوم اظهار داشت: ساماندهی جنسیتی در دانشگاه‌ها را تا آنجا که بخاطر دارم 14 تن از مراجع  و علمای دینی تایید کردند و حالا افرادی می‌گویند که این برنامه را قبول ندارند.
البته طرح این مسائل در مقام نظر ایرادی ندارد ولی در مقام عمل ایراد دارد زیرا آنچه مراجع دینی اعلام می‌کنند باید در مسائل دانشگاه‌ها نیز اعمال شود.
در ارتباط با  اختلاط پسر و دختر یا دیگر مسائل مانند حجاب و عفاف و کلاً آنچه به دین و برداشت ما از آموزه‌های دینی بر می‌گردد باید به مراجع تقلید و علما رجوع شود و سعی شود در این گونه موارد به آنچه آنها می‌فرمایند جامه عمل بپوشاند که عاقبت بخیری در این روش است.
ما دینمان را از مراجع و علما آموخته‌ایم و مطابق با تفسیر این بزرگواران که دانشمندان و علامه‌های حوزه‌های دینی هستند عمل می‌کنیم نه براساس سلیقه و برداشت آنهایی که در این زمینه تخصصی ندارند یا یکی دو کتاب خوانده‌اند و فکر می‌کنند در فقه و علوم دینی تخصص دارند.
وی افزود: برای تغییر سرفصل‌های علوم انسانی از کتاب‌های حضرت آیت‌الله سبحانی و حضرت آیت الله جوادی آملی و نظیر این بزرگواران و دانشمندان دینی استفاده شده است و همه باید از این علما تشکر و قدردانی داشته باشند.
وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که از مجموعه‌ آثار مراجع و علمایی نظیر حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، مصباح یزدی و سبحانی و نیز مجموعه آثار فیلسوف و علامه شهید مطهری و علامه طباطبایی و امثال این بزرگواران که همه عمر خود را در تهذیب نفس و تعلیم و تعلّم مسائل دینی گذرانده‌اند در تدوین متون، برنامه و سرفصل‌های کتاب‌ها و مراجع علوم انسانی بیشتر استفاده شود تا انشاءالله در علوم انسانی مقلد غرب و مترجم نظریات آنها نباشیم.
وی با اشاره به انجام امور زیربنایی در تغییر سرفصل‌های رشته‌های متفاوت علوم انسانی، گفت:برخی کتاب‌های غربی را ترجمه می‌کنند و به اسم علوم انسانی به دانشجویان تحویل می‌دهند در حالیکه باید در کنار نظریات غربی اندیشه‌ها و نظریات دینی در برنامه‌های درسی اعمال شود.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان