۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین "حسینی": موضوع خیانت نباید در سینما مطرح شود/ "درستکار": خیانت درد بدنه سینماست
کد خبر: ۶۰۰۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

"حسینی": موضوع خیانت نباید در سینما مطرح شود/ "درستکار": خیانت درد بدنه سینماست

موضوع خیانت در جامعه ما وجود دارد ولی نباید آن را در سینما مطرح کرد.

 "حسینی": موضوع خیانت نباید در سینما مطرح شود/ "درستکار": خیانت درد بدنه سینماست
به گزارش صبح قزوين به نقل از  باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه سینمایی "هفت" با حضور "سید جمال ساداتیان" (تهیه کننده)، "رضا درستکار" (منتقد)،‌ "سید محمد حسینی"‌(منتقد) به نقد و تحلیل فیلم سینمایی "برف روی کاج ها" پرداخت.
"جمال ساداتیان"‌تهیه کننده در ابتدا در خصوص اصلاحیه این فیلم گفت: چیزی از فیلم کم نشده تنها بعد از کلی جنجال که به مدت 2  سال برای این فیلم ایجاد شد، چند دیالوگ به این فیلم اضافه کردیم.
"درستکار" ادامه داد: با توجه به شرایط چند سال گذشته ایران و با توجه به اینکه "برف روی کاج ها" فیلم اول به حساب می آید باید از آن دفاع کرد.
وی افزود: برخی این فیلم را به مسئله خیانت ربط می دهند ولی این اثر درباره زنی است که با مسئله خیانت روبرو می شود.
"درستکار" ادامه داد: "برف روی کاج ها" فیلم پالایش یافته و خوبی است و به نسبت کار اول، در اندازه و استاندارد ساخته شده است.
وی تصریح کرد: کم و کاستی در فیلمنامه، کارگردانی و قصه وجود دارد ولی تقریبا به اندازه درآمده و خیلی از عوامل را به خوبی هدایت کرده، به خصوص موسیقی و بازی های استانداردی دارد؛ در کل اثر آبرومند و باشخصیتی است برخلاف فیلم های بی شخصیتی که در چندین سال گذشته شاهد آن هستیم.
"محمد حسینی" (منتقد) در ادامه اظهار داشت: آنچه که در حال حاضر اتفاق می افتد یک گام فراتر از خیانت است که ما یک رفتار را توجیه می کنیم.
وی ادامه داد: مدت زمانی است که موج خیانت در کشور ما راه افتاده، اواخر سال 80 یک اتفاق عمومی ایجاد شد و عکس های بازیگران را بر روی سایت ها می زدند و مدام نقل قول می شد که چند فیلم هم در این زمینه ساخته شد.
"حسینی" افزود: بازخورد این اتفاق به جامعه برگشت و هم به فکر ساخت فیلم درباره این موضوع افتاد؛ در قرآن هم درباره خیانت صحبت نشده ولی این فیلم ها نشأت گرفته از خیانت در سال های دور است و گامی فراتر از آن گذاشته است.
"ساداتیان" اظهار داشت: این فیلم در جشنواره 30 از نگاه مردم و همچنین در جشن منتقدان به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد یعنی اینکه در دو بخش از جامعه ما این فیلم موردپسند واقع شد.
وی افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که در صفحات روزنامه ها، دادگستری شاهد حوادث اجتماعی اجتناب ناپذیر هستیم، این فیلم در خدمت خیانت و نه ترویج خیانت است.
"ساداتیان" تصریح کرد: تنوع سلایق در سطح جامعه وجود دارد و هر کسی یک برداشت و تحلیل از فیلم دارد سینمای اجتماعی ما باید خیلی پررنگ به مسایل اجتماعی بپردازد آن فضای کاذبی که برای فیلم ایجاد کردند با واکنش مردم متفاوت است.
"درستکار" اظهار داشت: سخنان شما به مانند آن روحانی است که در نقد فیلم "رسوایی" در برنامه "هفت" اظهار کرد: چرا فیلمی ساختید که عاری از گناه و مبراست؟
وی افزود: با وجود این حرفها رسالت هنر زیر سؤال برده می شود، وظیفه هنرمند ارائه تصویر آرمانی از حقیقت است؛ به سمتی می رویم که مقام روحانی را ارتقاء دهد.
"درستکار" تصریح کرد: سینما عمدتا بازتاب است نه جریان ساز، اشتباهاتی که در حوزه سینما و تصویر اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: این فیلم درباره دو خانواده است که یکی جدا و دیگری با هم زندگی می کنند و در پایان جای این دو خانواده با هم تغییر می کند و مردی که به همسرش خیانت کرده با بخشش زن روبرو می شود.
*بیان خیانت مسئله ای را حل نمی کند
"حسینی" اظهار داشت: در این فیلم شوهری به زن خود خیانت می کند و هیچ معیار ارزشی از ابتدا تا انتهای فیلم وجود ندارد.
"ساداتیان" بیان کرد: در این فیلم صحنه ای وجود ندارد که حرکات این زن به تصویر کشیده نشود"برف روی کاج ها" دستمایه ای را مورد نظر خود قرار داده که مرد به عنوان ستون خانواده است و نبود آن برای زن یک شوک و خلاء عاطفی ایجاد می کند.
"حسینی" تصریح کرد: موضوع خیانت خوب است ولی نباید مطرح شود چرا که وصف العیش، نصف العیش است.
"درستکار" در واکنش به این جمله اظهار داشت: شماها نباید مسایل شرعی را وارد سینما کنید در این اثر پوشش زن فوق العاده پاک است و چگونه با این نوع ارزشها این فیلم را نقد می کنید.
"حسینی" در پاسخ گفت: من یک نفر هستم و جزو این افراد نیستم.
"ساداتیان" تصریح کرد: زن و مرد در مقابل هم مسئولیت هایی دارند، زن به برخی مسایل زندگی و مرد بی توجه باشد مرد هم به مسایل دیگر فکر می کند.
وی افزود: همه چیز را نباید از موضوع دینی بحث کنیم، ما باید مسایل اجتماعی را با واقعیت های جامعه خود مقایسه کنیم.
"حسینی" اظهار داشت: "درستکار" می خواهد من را به تبع قوم و قبیله ای نسبت دهد در جامعه ای زندگی می کنیم که 98 درصد آن مسلمان هستند و از زاویه دین به فیلم نگاه می کنند.
وی افزود: من نمی گویم خیانت در جامعه ما نیست اما گفتن این موضوع، مسئله خیانت را حل نمی کند، این خیانت بیشتر از آنکه در جامعه باشد درد بدنه سینما است، خودمان را در مقام عیب جو قرار می دهیم ولی آیا زمان و مکان آن درست است؟ بسیاری از کارهایی که ما انجام می دهیم دامن زدن به این مسئله است.
"درستکار" ادامه داد: شما خانواده سینما را متهم به این داستان می کنید شما به اخلاق و مکارم تعصی نمی کنید.
"ساداتیان" در پایان گفت: سایه سیاست را از سینما کوتاه کنیم بدلیل دعوای معاونت سینمایی و حوزه هنری، یک فضای تلخی برای این فیلم ایجاد شد و این فیلم با وجود اکران در برج میلاد ولی بدلیل وجود این فضاها مانع نصب بیلبورد آن شدند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان