۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین پیاده‌رویی به نام شهروندان به کام دستفروشان
کد خبر: ۳۶۶۷۳۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت: ۷:۴۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

پیاده‌رویی به نام شهروندان به کام دستفروشان

خیابان امام خمینی(ره) به خودی خود همواره پر ترافیک بوده و عبور و مرور در پیاده‌رو آن به لحاظ وجود مراکز خرید و بازار میوه و تره‌بار همواره به سختی انجام می‌شود، حال به این شلوغی بساط متعدد دستفروشان را هم اضافه کنید، آیا مسیری برای حرکت سهل و آسان همشهریان باقی می‌ماند؟

پیاده‌رویی به نام شهروندان به کام دستفروشان
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با وجود اینکه از اجرای آخرین طرح ساماندهی دستفروشان در خیابان‌های پرتردد شهر قزوین یک ماه و اندی بیشتر نمی‌گذرد، اما با نزدیک شدن به پایان سال بار دیگر شاهد حضور پررنگ دستفروشان به خصوص در خیابان‌های مرکزی که اتفاقاً جزو خیابان‌های پرتردد شهر محسوب می‌شوند، هستیم.
 
موضوعی که اگر به حال خود رها شده و به همین منوال پیش رود تا یک ماه دیگر با رونق گرفتن بازار شب عید و شروع خریدهای پایان سال حتی جای سوزن انداختن در خیابان‌ وجود نخواهد داشت.


پیاده‌رویی به نام شهروندان به کام دستفروشان
 
اینجا خیابان امام خمینی(ره) یکی از مرکزی‌ترین و در عین حال پرترددترین خیابان‌های شهر قزوین است، خیابانی که ابتدای آن از چهارراه ولیعصر آغاز و امتداد آن پیاده راه میدان آزادی «سبزه میدان» و بازار بزرگ قزوین می‌رسد، خیابانی که در بین و جنب خود آثار تاریخی بسیاری چون عمارت چهلستون، مجموعه سعدالسلطنه و چندین خانه و حمام تاریخی را جای داده است.
 
این خیابان به خودی خود همواره پر ترافیک بوده و عبور و مرور در پیاده‌روی آن به لحاظ وجود مراکز خرید و بازار میوه و تره بار همواره به سختی انجام می‌شود، حال به این شلوغی بساط متعدد دستفروشان را هم اضافه کنید، آیا مسیری بر حرکت سهل و آسان همشهریان باقی می‌ماند؟
 
آقای حسینی یکی از ساکنان این منطقه در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» بیان می‌کند: این خیابان به لحاظ نزدیکی به بازار قزوین همواره شلوغ است، اکثر اوقات برای رفت و آمد ترجیح می‌دهم که پیاده بروم چرا که با ماشین خیلی وقت بیشتری باید صرف کنیم.
 
وی اضافه می‌کند: هرچند با وجود این دستفروشان خصوصا در ماه‌ها آخرسال پیاده‌روهای این مسیر هم پر ازدحام می‌شوند، ما برای رسیدن به مقصد مجبور می‌شویم از موانع زیادی عبور کنیم.

 
مغازه‌دارانی که دستفروش می‌شوند
 
حاج ناصر یکی از کسبه‌های خیابان امام خمینی(ره) بیان ‌می‌کند: شهرداری و تعزیرات هرچند وقت می‌آیند و به این دستفروشان تذکر می‌دهند اما از فردا دوباره دستفروشان در همان محل بساط می‌کنند، هرچند شرایط سخت اقتصادی خیلی از افراد که سرمایه کافی ندارند را به این مسیر کشانده است، اما این شغل ضوابطی خاصی ندارد و این امر باعث بی‌سروسامانی آن شده است.
 
وی ادامه می‌دهد: ما مخالف ارتزاق این قشر نیستیم، اما آنها هم باید مانند مغازه‌داران مورد نظارت قرار بگیرند، یک فرد کاسب باید پاسخگوی اتحادیه، تعزیرات و ده‌ها دستگاه نظارتی باشد، اجاره سنگین ماهانه، عوارض شهرداری و مالیات سرسال را باید پرداخت کند، این در حالی است که دستفروشان بی‌قاعده هرنوع فعالیتی می‌خواهند انجام داده و به کسی پاسخگو نیستند.
 
رونق بازار دستفروشان باعث شده که بخشی از مغازه‌داران این خیابان نیز جلوی مغازه خود بساط کرده و اجناس مرتبط با شغل خود را حراج بگذارند و یا نه حتی اجناسی غیرمرتبط با شغل خود را به فروش برسانند.

برخی نیز بساط اجناس خود را در چند متر دورتر از مغازه خود پهن کرده تا از نظر لطف شهروندان برای خرید عقب نمانند، چرا که تصور عام این است که اجناس دستفروشان به مراتب ارزان‌تر از اجناس مغازه‌داران است، این امر رونق بازار مغازه‌داران شناسنامه‌دار را کمرنگ کرده و آنان مجبورند ساعت‌ها بدون مشتری سر کنند، درحالی که بسیاری از آنها ملکی استیجاری دارند.

پیاده‌راه فرهنگی قزوین در قرق دستفروشان
 
خانم خوینی از ساکنان خیابان نادری در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» بیان می‌کند: معلوم نیست پیاده‌راه سبزه میدان با چه هدفی ایجاد شده، اگر قرار است معرف فرهنگ مردم قزوین باشد که در آن دستفروشانی بساط کردند که عمدتا قزوینی نیستند.
 
وی ادامه می‌دهد: چندسال است علاوه بر این پیاده‌روی خیابان امام به سمت بازار را برای سهولت در عبور و مرور عریض کردند، اما این اتفاق به نام شهروندان ولی به کام دستفروشان شده است، وسیع‌ترشدن فضای پیاده‌رو شرایط را برای بساط دستفروشان فراهم کرده است.
 
این شهروند قزوینی بیان می‌کند: از ابتدای خیابان که راه می‌افتیم برخی در سمت چپ پیاده‌رو و برخی در سمت راست بساط کرده گاهی یک مسیر مارپیچی ایجاد می‌کنند، از طرفی برخی مغازه‌داران هم سد معبر کرده و تا در وسط پیاده‌رو را اشغال می‌کنند، امیدوارم مجموعه شهری فکری به حال این خیابان کنند.

 
ساماندهی دستفروشان در دستور کار مجموعه شهری
 
موضوع را با اصغر اللهیاری درمیان گذاشتیم، وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: معضل سد معبر سال‌هاست در بازار قزوین و اطراف آن وجود دارد و روزانه تعدادی از این سد معابر توسط اجرائیات جمع‌آوری می‌شوند.
 
وی افزود: وجود افراد دستفروش به ویژه در خیابان‌های مرکزی شهر قزوین همچون خیابان خیام، خیابان امام خمینی و بازار باعث ایجاد نارضایتی برای شهروندان، مغازه‌داران و بی‌نظمی در سطح معابر و خیابان‌ها شده است که مجموعه شهرداری بارها برای رفع آن اقدام کرده است.
 
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین بیان کرد: از ابتدای سال با تاکیدات دستگاه قضایی و همراهی و همکاری نیروی انتظامی و مجموعه مدیریت شهری، اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی دستفروشان در شهر قزوین افتاده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر چندین نقطه در شهر قزوین برای استقرار دستفروشان، وانت‌بارها و دوره‌گردها پیش‌بینی شده است و آنان را ساماندهی کردیم، اما باتوجه به شرایط اقتصادی تعداد آنان افزایش پیدا کرده و هرچقدر هم در راستای ساماندهی آنان اقدام کنیم باز عده‌ای با سد معبر موجب بی‌نظمی در شهر می‌شوند.
 
اللهیاری با اشاره به ساماندهی در پایان سال بیان کرد: برای پایان سال و ایام ماه مبارک رمضان مصوب کردیم که کالاهای اساسی به صورت تنظیم بازار به شهروندان در فضاهایی که اطلاع‌رسانی خواهد شد، تامین شود.
 
وی افزود: همکاران ما در اجرائیات شهرداری در تلاش هستند که نازیبایی‌های سطح شهر را ساماندهی کنند، برای این منظور مکان‌هایی چون میدان سرداران، ابتدای بلوار آزادگان، خیابان طالقانی برای دستفروشان در نظر گرفته شده و به علاوه اینکه به دنبال آن هستیم نقاط مختلفی در سطح شهر برای استقرار آنان قرار دهیم.

 
شهرداری تنها متولی ساماندهی دستفروشان نیست
 
در این خصوص حسین صلح‌جو در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، با اشاره تلاش شهرداری و شورای شهر قزوین در راستای ساماندهی دستفروشان بیان کرد: موضوع ساماندهی دستفروشان و رفع سدمعبر مسئله ایست که نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد و شهرداری به تنهایی از پس آن برنمی‌آید.
 
وی افزود: برخوردهای ما با این موضوع اکثرا مقطعی بوده و تا همه مجموعه مدیریت استان پای کار نباشند و قانونی پایدار برای رفع آن نداشته باشیم امکان‌پذیر نیست.
 
رئیس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه 40 درصد دستفروشان بومی قزوین نبوده تاکید کرد: اساس کار ما برخورد با دستفروشان و بستن راه ارتزاق چند خانواده نیست بلکه مهم ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن آنهاست.
 
وی ادامه داد: در این زمینه علاوه روزبازارها، چندین بازارچه منطقه‌ای در مینودر، جانبازان، سرداران و... در سطح شهر ایجاد کردیم که برای افزایش این نقاط نیاز به همیاری دیگر نهادها داریم که اگر زمینی بلااستفاده وجود دارد با تعامل آن را برای ایجاد بازارچه محلی در اختیار دستفروشان و وانت‌بارها جهت ساماندهی قرار دهند.
 
صلح‌جو در پایان گفت: در این زمینه البته باید به گونه‌ای عمل کرد که هم رضایت شهروندان و هم کسبه را فراهم کند، چون این گونه مسائل جنبه‌های گوناگون دارد که نیاز است تمام جوانب را سنجید، امیدواریم با همراهی شهروندان شاهد ارائه خدمات مطلوب به شهروندان باشیم و انضباط بیشتری را در سطح شهر ببینیم.
 
به گزارش «صبح قزوین»، هیچ کسی و هیچ مکتبی به دنبال بریدن نانی از هموطن خود آن هم در این شرایط سخت اقتصادی نیست، رویه شهرداری‌ها در چند سال اخیر موید این مهم است که به دنبال حذف دستفروشان به عنوان معضل اجتماعی نبوده بلکه در پی ساماندهی درست آنان هستند که اگر این مهم به درستی صورت بگیرد، نه تنها بساطی دستفروشی جمع می‌شود که دیگر شاهد سد معبر و زشت شدن چهره‌ خیابان‌ها و نارضایتی شهروندان و کسبه‌ خیابان‌های مرکزی شهر نخواهیم بود.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان