۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین نبود نیروی کار ماهر و تجهیزات به‌روز چالش حوزه صنعت در قزوین
کد خبر: ۳۶۵۲۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۳ ساعت: ۱۳:۴۸ ↗ لینک کوتاه

معاون استاندار قزوین مطرح کرد:

نبود نیروی کار ماهر و تجهیزات به‌روز چالش حوزه صنعت در قزوین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به لزوم به‌روز شدن تجهیزات واحدهای صنعتی در استان گفت: با رونق صنایع در استان یکی از مشکلات احتمالی کمبود نیروی کار است که باید نیروی کار ماهر در این زمینه تربیت شود. 

نبود نیروی کار ماهر و تجهیزات به‌روز چالش حوزه صنعت در قزوین
علی رحمانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری استان قزوین اظهار کرد: قزوین رتبه نخست جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را در سال 1400 به خود اختصاص داد که ارقام بالایی از میزان سرمایه در استان جذب شده است.

وی افزود: برخی از سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به ثبت رسمی سرمایه‌گذاری خود در استان قزوین ندارند و بر این باورند با تحقق چنین امری ممکن است به علت تحریم برخی کشورها با ایران، در مراوداتشان با سایر کشورها دچار مشکل شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین بیان کرد: استان قزوین وضعیت و عملکرد مناسبی در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نسبت به سایر استان‌های کشور داشته و سرمایه‌‌گذاران متناسب با زنجیره ارزش استان، مشکلات زیست محیطی کمتر و ارزش افزوده بیشتر انتخاب می‌شوند.

صنعت کانی غیرفلزی و شوینده‌ها، مهم‌ترین اولویت سرمایه‌گذاری قزوین

رحمانی اولویت سرمایه‌گذاری استان قزوین را حوزه شوینده‌ها و کانی غیرفلزی «شیشه و سرامیک» عنوان کرد و گفت: هرچند از سرمایه‌گذاران بخش دیگر نیز استقبال می‌شود اما بسیاری از نشان‌های بزرگ کشور مانند شیشه قزوین و شیشه لیا در این استان مستقر است.

وی اذعان کرد: سرمایه‌گذاران حوزه صنعت شوینده‌های تولیدی در کشور تمایل به سرمایه‌گذاری در استان قزوین دارند زیرا چنین ظرفیتی در استان وجود دارد؛ بنابراین محصولات شوینده یکی از عمده‌ترین محصولات صادراتی استان قزوین محسوب می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: اولویت‌های دیگر معاونت اقتصادی استاندار قزوین، توجه به فعالیت‌های حوزه دانش‌بنیان بوده و زیرساخت‌های آن آماده شده است؛ برای نمونه زیرساخت مناسب و 70 هکتار زمین برای پذیرش سرمایه‌گذار در پردیس علم و فناوری آبیک مهیا شده است.



رونق خوبی در صنایع قزوین صورت گرفته است

رحمانی ادامه داد: همچنین زمین خوبی در پارک علم و فناوری قزوین آماده و اخیراٌ هشت قطعه از آن واگذار شده است زیرا معتقدیم صنایع دانش‌بنیان بر پایه ارزش افزوده بالاتر، مصرف آب کمتری داشته و به توسعه علم کمک می‌کند.

وی گفت: در تلاش هستیم سرمایه‌گذارانی را در حوزه گردشگری جذب کرده و توسعه زیرساخت‌هایی مانند تشویق سرمایه‌گذاری توسط فعالان بزرگ گردشگری را فراهم کنیم؛ می‌توان فعالیت‌هایی را در حوزه گردشگری تاریخی طبیعی و حمل و نقل نیز انجام داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین بیان کرد: از سالیان گذشته به دنبال تأسیس دهکده لجستیک در استان قزوین بودیم که بعد از پیگیری‌های مداوم و رایزنی‌های صورت گرفته با سرمایه‌گذار به نتیجه مطلوبی رسیده‌ایم؛ یکی از ظرفیت‌های استان، حمل و نقل و لجستیک است و امیدواریم به زودی راه‌اندازی شود.

رحمانی ابراز کرد: بسیاری از شرکت‌های صنعتی شهر صنعتی البرز که در سالیان گذشته راکد بود خوشبختانه امروز احیاء شده و رونق خوبی را در این شهر صنعتی شاهد هستیم و این رونق در سایر مناطق صنعتی استان هم صورت گرفته که کاهش نرخ بیکاری در استان یکی از شاخص‌های این موضوع است و امیدواریم این روند ادامه داشته و صنایع جایگاه خود را در بازار پیدا کنند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین اذعان کرد: با رونق صنایع در استان یکی از مشکلات احتمالی کمبود نیروی کار است که باید نیروی کار ماهر در این زمینه تربیت شود. 

شناسایی بیش از 100 فرصت سرمایه‌گذاری طی سال گذشته در استان قزوین

وی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگی را در بخش کشاورزی در نظر داریم که از نمونه آن می‌توان به آغاز 9 پروژه پرورش ماهی در حوزه شاهرود اشاره کرد؛ یکی از آنها کلنگ‌زنی و شروع به کار شده و فعالیت زمین دیگر در حال انجام است.

این مسئول اضافه کرد: 145 فرصت سرمایه‌گذاری طی سال گذشته در استان قزوین شناسایی شده و از این میزان، 90 فرصت سرمایه‌گذاری در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری مطالعه شده که سرمایه‌گذاران در صورت تمایل می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

رحمانی با اشاره به تعداد جواز تأسیس طی سال گذشته در استان قزوین عنوان کرد: یک‌ هزار و 441 جواز تأسیس صادر شده که سال 99 نسبت به سال 98 با رشد 48 درصدی سرمایه‌گذار همراه بوده است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، 48 هزار نفر اشتغال جدید در بخش صنعت در استان ایجاد شده است.

صدور 16 هزار فرصت شغلی طی سال 99 در قزوین

وی با اشاره به آمار پروانه‌های بهره‌برداری گفت: 759 پروانه در سال 99 با میزان سرمایه‌گذاری 45 هزار میلیارد تومان و 16 هزار فرصت شغلی محقق شده است.

این مسئول اضافه کرد: 65 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی استان را به عنوان تسهیلات در حوزه‌های مختلف در یک سال گذشته پرداخت کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود میزان منابع در سال جاری افزایش یابد زیرا منابع و مصارف بانکی در استان متعادل بوده و صددرصد منابع را به صورت تسهیلات ارائه می‌دهیم.

رحمانی اذعان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین، طی دو الی سه سال گذشته هفت‌ هزار و 500 میلیارد تومان وام در قالب تسهیلات سفر ارائه دادیم که این روند همچنان ادامه دارد و امیدواریم سفر بعدی تسهیلات مناسبی ارائه دهیم.



بیشترین تمایل برای سرمایه‌گذاری در استان‌های کشور، برای قزوین است

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در میزان آورده اقتصادی در استان عنوان کرد: آورده بخش خصوصی نیز در زمینه ارائه تسهیلات نقش دارد زیرا تسهیلاتی که ارائه می‌دهیم سرمایه ثابت نبوده بلکه سرمایه ثابت به عنوان سرمایه‌گذاری جدید مطرح است و بسیاری از تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با اشاره به علت نامگذاری قزوین به عنوان امن‌ترین استان در حوزه سرمایه‌گذاری بیان کرد: شاخص‌های بسیاری در این حوزه مد نظر بوده و تحقیق جامعی در نهادهای مختلف انجام شده و نظرات بخش خصوصی دریافت شده است؛ بنابراین بیشترین تمایل برای سرمایه‌گذاری در استان‌های کشور، برای قزوین است و طبق شاخص‌های مطالعه شده این استان نخستین استان در حوزه سرمایه‌گذاری است.

رحمانی اضافه کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیاز داریم بخشی از صنایع موجود به تکنولوژی جدیدتری تجهیز شوند و با سرمایه‌گذاران بسیاری در این زمینه رایزنی کرده‌ایم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان