۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین روزهای قرمز بورس
کد خبر: ۳۶۴۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۲۴ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

سرمایه گذاری چالش جدی مردم در اقتصاد امروز؛

روزهای قرمز بورس/ چرا بازار سرمایه سرپا نمی‌شود؟

آنچه کشور به شدت برای رونق به آن نیاز دارد تامین مالی بسیاری از پروژه های مولد است و از سوی دیگر دیده می شود، بورس که بسیاری از مردم با وجود نوسانات منفی به آن وفادار مانده اند، پاسخ مثبتی به سرمایه گذاران نمی‌دهد.

روزهای قرمز بورس
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از جهان ؛ در شرایط اقتصادی کشور که بازار را با چالش جدی روبرو کرده است، یکی از مشکلات امروز مردم این است که پول مازاد خود را در کجا سرمایه گذاری کنند.

در شرایط کاهش ارزش پول که به اصطلاح اقتصادی به آن شرایط " سکه داغ" می‌گویند و به علت داغی هیچ کس نمی‌خواهد سکه را در دستان خود نگه دارد، مردم سعی می‌کنند که از جمع آوری پول نقد خودداری کرده و آنرا در جایی سرمایه گذاری کنند.

این چالش جدی بسیاری از مردم در این شرایط است. بسیاری می‌پرسند مثلا با ۲۰ میلیون تومانی که به صورت مازاد دارند کجا باید سرمایه گذاری کنند؟ اینجاست که یا پای بازارهای کاذب مثل دلار و ... بوجود می‌آید یا مردم سعی می‌کنند پول خود را در بازارهای غیرمولد چون خرید طلا که آن هم سود خاصی ندارد و بیشتر سود آن به جیب طلا فروشان می‌رود، سرمایه گذاری کنند‌.

تنها بازار مولدی که می‌توانست هم سرمایه های خرد را به سوی خود جمع کند و هم تولید را رونق بخشد، بازار بورس است. بازاری که با نقش آفرینی و دخالت منفی و پر حرف و حدیث دولت دوم روحانی با مخاطره جدی روبرو شد. این درحالی است که متاسفانه این بازار مهم اقتصادی هنوز آنچنان سرپا نشده است و هر بار که امیدی به سرپا شدن و رونق آن می‌رود، به شکل خاص و ابهام آمیزی روند منفی خود را از سر می‌گیرد.

جالب اینجاست که به سبب همین رویه منفی بود که رمز ارزها از کشورها  پول‌های زیادی را خارج کرد اما هنوز مسئولان امر کاری برای آن نکرده و سئوالات مهم در این راستا را بدون پاسخ می‌گذارند.

جالب اینکه تخریب بازار سرمایه در دولت روحانی در حالی شکل گرفت و بسیاری فرار سرمایه از کشور با رمز ارزها و دیگر موارد بوجود آمد که دولت قبل با برجام به دنبال جذب سرمایه خارجی بود و آنچه خود داشت از بیگانه تمنا می‌کرد.

نکته اساسی در روند بورس در این روزها این است که تعداد روزهای مثبت و سبز آن بسیار کمتر از تعداد روزهای قرمز آن است و تقریبا در بسیاری از زمان ها یک به ۱۰ است.

نکته اینجاست که این روند فرسایشی روی اعصاب سرمایه گذاران بورس راه می‌رود و بسیاری متاسفانه عطای آن را به لقائش می بخشند و یک ظرفیت مهم سرمایه گذاری مهم و کلان آنهم از سرمایه‌های خرد بدون استفاده مانده است.

این در شرایطی است که در بسیاری از پروژه‌های مهم دولت به عنوان نمونه تولید مسکن که وعده مهم پاستورنشینان است، تامین مالی صورت نگرفته و ضعف سرمایه گذاری در آن مشهود است.

آنچه کشور به شدت برای رونق به آن نیاز دارد تامین مالی بسیاری از پروژه های مولد است و از سوی دیگر دیده می شود که بورس این بازاری که بسیاری از مردم با وجود نوسانات منفی به ان وفادار مانده اند، پاسخ مثبتی به سرمایه گذاران خود نمی دهند و مسئولان باید برای ان باید فکری عاجل کنند و قطعا با روند مثبت بورس و علاقه مردم به سرمایه گذاری و ایجاد فرهنگ مثبت در این زمینه شاهد سرمایه گذاری جدی مردم در این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان