۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین تنبلی چشم را در سنین طلایی درمان کنید
کد خبر: ۳۶۳۶۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۱۷ ساعت: ۱۱:۶ ↗ لینک کوتاه

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین :

لزوم مشارکت والدین در طرح پیشگیری از تنبلی چشم/ تنبلی چشم را در سنین طلایی درمان کنید

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در ۶۸ پایگاه در استان خبر داد.

تنبلی چشم را در سنین طلایی درمان کنید
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ زهرا غلامرضایی معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: هم اکنون طرح تنبلی چشم کودکان ۳ تااجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان ۶ سال در ۵۳ مراکز مثبت زندگی و ۱۵ پایگاه غیردائمی و سیار در حال اجراست.
 
وی افزود: تنبلی چشم از بیماری‌های چشمی است که براساس آمار اعلام شده حدود یک تا دو درصد کودکان به آن مبتلا می‌شوند.
 
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی بیان کرد: سه تا ۶ سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است و در صورتی که این بیماری در این سنین تشخیص داده شود به راحتی درمان‌پذیر بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.
 
غلامرضایی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع مسوولان و متخصصان امر بر ضرورت توجه بیشتر والدین به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و انجام معاینات به منظور تشخیص به موقع بیماری در سنین طلایی تاکید دارند.
 
این مسئول ابراز کرد: هر ساله طرح غربالگری تنبلی چشم از آبان ماه آغاز و تا پایان بهمن انجام می‌شد که با توجه به ضرورت اجرای این طرح و به منظور پیشگیری از ازدحام جمعیت در مراکز، مدت بازه زمانی اجرای این طرح در سال جاری افزایش یافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم از نیمه اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
 
غلامرضایی با بیان اینکه این طرح در سه سطح اجرا می‌شود، اضافه کرد: در سطح یک مربی که از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی در پایگاه‌های غربالگری و یا به‌صورت سیار در مناطق روستایی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند در صورت عدم همکاری کودک یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم پزشک معرفی می‌شوند.
 
این مسئول یاد آور شد: کودکان مشکوک به تنبلی چشم برای معاینات دقیق‌تر به بینایی سنج و چشم پزشک ارجاع می‌شوند و در صورتی که بینایی کودکان مشکوک تشخیص داده شد، برای بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتر به سطح ۲ ارجاع می‌شوند و در صورتی که ابتلای کودک به تنبلی چشم محرز شود در سطح بالاتر این کودکان به چشم پزشکان همکار طرح، ارجاع خواهند شد.
 
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی قزوین ادامه داد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
وی با بیان اینکه این طرح برای متولدین از نیمه دوم سال ۹۶ لغایت سال ۹۷-۹۸-۹۹ اجرا می‌شود، افزود: برای ارزیابی و معاینه چشم کودکان ابزار اصلی غربالگری بینایی در کلیه موارد چارت E بوده و دستگاه صرفاً جهت کودکان سه ساله و یا در مواقعی که کودکان همکاری نمی‌کنند استفاده می‌شود.
 
غلامرضایی افزود: همچنین کودکانی که به تنبلی چشم مبتلا بوده و از توان مالی پایین‌تری برخوردار باشند، در حوزه درمانی اعم از خرید عینک و حتی در صورت لزوم جراحی مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان