۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین سقوط از قله تفتان به دره عبدالحمید
کد خبر: ۳۶۲۹۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۹ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

سقوط از قله تفتان به دره عبدالحمید

چندی پیش جمعی از کوهنوردان قزوینی جهت صعود به قله تفتان واقع در سیستان و بلوچستان عزیمت و در حاشیه این سفر با عبدالحمید اسماعیل‌زهی دیدار می‌کنند؛ این ماجرا سبب اعتراض جمعی از فعالان عرصه ورزش و اصحاب رسانه شده و این ابهام را ایجاد کرده چرا صعود کوهنوردان باید به دیدار و متینیگ سیاسی ختم شود؟

سقوط از قله تفتان به دره عبدالحمید
به گزارش صبح قزوین، هیئت‌های ورزشی از آن دسته تشکیلاتی هستند که با هدف فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته‌های ورزشی، ایجاد انگیزه و جذب آحاد مردم به امر ورزش ایجاد شده است.

یکی از وظایف اصلی این هیئت‌ها، کشف استعدادها و افزایش سطح مهارت‌های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش‌بینی شده در راستای اهداف سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌‌ها می‌باشد.

استان قزوین دارای هیئت‌های ورزشی گوناگون است؛ یکی از هیئت‌های پرطرفدار، هیئت کوهنوردی است که با هدف حمايت، توسعه، تعليم فرهنگ و ترویج در آحاد جامعه و ارتقاء سطح کیفی و علمی ورزشکاران و همچنین سازماندهي گروه‌ها، باشگاه‌ها، جامعه کوهنوردی شهرستان و کوهنوردان آزاد تشکیل شده است.

هیئت کوهنوردی قزوین در دهه 70 با هسته اولیه افرادی با نگرش «ملی مذهبی‌ها» تشکیل و از زمان تاسیس آن تا کنون با رویکرد خاص فعالیت داشته است.

اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین تاکنون حواشی متعددی داشته، از ماجرای حضور خادم در قزوین گرفته تا سوءمدیریت و سیاست‌زدگی در هیئت‌های ورزشی نظیر تنیس، کشتی و تیروکمان که سبب توجه رسانه‎‌های معاند شد و حالا دیدار اختصاصی و غیرحرفه‌ای جمعی از کوهنوردان قزوینی با مولوی عبدالحمید حاشیه‌ساز شده است.

چندی پیش جمعی از کوهنوردان قزوینی جهت صعود به قله تفتان واقع در سیستان و بلوچستان عزیمت و در حاشیه این صعود با عبدالحمید اسماعیل‌زهی دیدار می‌کنند.

فیلم این دیدار در یکی از صفحات منتسب به جریان مولوی عبدالحمید در اینستاگرام منتشر و همین دیدار موجب اعتراض فعالان عرصه ورزش و اصحاب رسانه شده است.

یکی از حاشیه‌های این دیدار، حضور رییس هیئت کوهنوردی استان قزوین است و همین موضوع حساسیت ماجرا را دوچندان کرده و این سوال را در اذهان به وجود آورده که چرا صعود کوهنوردان باید به دیدار و متینیگ سیاسی ختم شود؟

اینکه لزوم این دیدار چه بوده و با چه دلایلی رئیس هیأت کوهنوردی استان قزوین با جمعی از کوهنوردان به دیدار مولوی ابوالحمید رفته‌اند، از جمله ابهاماتی است که ذهن مخاطب به چرایی آن درگیر شده است.

دیدار با مولوی عبدالحمید اتفاقی بود

شاهین اسعدی، رییس هیئت کوهنوردی استان قزوین در واکنش به فیلم منتشر شده ضمن عادی‌سازی این دیدار، گفته است: برای روز جمعه و خرید از یک فروشگاه لوازم کوهنوردی در بازارچه رسولی واقع در خیابان رسولی برنامه داشتیم، اما با اعلام شدن عید در آن روز، بازارچه تعطیل شد، بنابراین در سطح شهر پیاده روی کردیم. از اهالی آنجا هم پرسیدیم مکان دیدنی سیستان کجاست؛ گفتند مسجد مکی که به سبک ایاصوفیه است از مکان‌های دیدنی و گردشگری این شهر است. چون آن روز عید اعلام شده بود و مردم برای نماز عید فطر در آن مکان حضور نداشتند، گفتیم فرصت مناسبی برای بازدید است، به سمت مسجد حرکت کردیم.به همراه اعضا کوهنورد مقابل درب ورودی مسجد منتظر ماندیم که گفتتد برای هماهنگی و گذاشتن وسایل اضافی باید به ساختمان روبه رو مراجعه کنید.وقتی دیدم دوستان داخل رفتند و نیامدند، سوال کردم گفتند برخورد اتفاقی با مولوی عبدالحمید پیش آمده و برای پیشگیری از سوء برداشت‌های احتمالی به آنجا رفتم.

این اظهارات اسعدی شائبه‌های فراوانی دارد و به نوعی شعور مخاطب را به سخره گرفته است؛ به عنوان مثال وی مشخص نکرده چگونه می‌توان با فردی همانند مولوی عبدالحمید، بدون هماهنگی قبلی ملاقات خصوصی داشت و یا این برخورد اتفاقی چگونه می‌تواند منجر به جلسه در محل استقرار عبدالحمید شود؟ و یا چگونه می‌توان صحبت‌های سیاسی جلسه را کتمان و پایان جلسه عکس یادگاری و دسته جمعی با میزبان گرفت.

لازم به ذکر است اسعدی در ششمین دوره انتخابات شورای شهر قزوین علی‌رغم تبلیغات گسترده رد صلاحیت شده و حتی در اعتراض به هیات نظارت نیز صلاحیتش تایید نشده است.

رییس هیئت را خواستم که بیاید توضیح دهد

عباس اعلایی مقدم، مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین با اشاره به حواشی این دیدار گفت: کوهنوردانی که با مولوی عبدالحمید دیدار داشتند، منتخب تیم استان نیستند؛ استان قزوین کوهنوردان متعددی دارد و این افراد در قالب باشگاه‌های دارای مجوز، به اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه رییس هیئت کوهنوری استان قزوین در دیدار با مولوی عبدالحمید حضور داشته البته ایشان صرفاً به عنوان یک ورزشکار در این سفر حضور داشته است.

اعلایی‌مقدم با تکرار ادعای رییس هیئت کوهنوری استان قزوین گفت: این دیدار ناخواسته انجام شده و این سفر در قالب باشگاه انجام گرفته البته رییس هیئت را خواستیم که بیاید توضیحاتش را بگوید و بعد از بررسی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

مواضع سیاسی و اجتماعی عبدالحمید در برهه‌های گوناگون مورد توجه و انتقاد بزرگان اهل تسنن و شیعه قرار داشته و حتی برخی معتقد هستند وی نقش موثری در اغتشاشات و بحران‌های اخیر در منطقه سیستان و بلوچستان برعهده داشته است.

مولوی عبدالحمید و گروهک جندالشیطان و عبدالمالک ریگی

گروهک جندالشیطان به سرکردگی عبدالمالک ریگی در دهه ۸۰ در استان سیستان و بلوچستان با حمایت‌های آمریکا فعالیت خود را آغاز و دست به جنایت‌های وحشتناک زد و بسیاری از زنان و کودکان را به قتل رساند.

این گروهک در میان مردم زاهدان و سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان عضوگیری کرد و جوانان را برای درگیری مسلحانه علیه نظام سازماندهی می‌کرد و انتظار می‌رفت که مولوی علیه این اقدامات گروهک موضع‌گیری کند و مانع از فعالیت آن‌ها در زاهدان شود اما می‌بینیم در این زمینه‌ها موضع قابل توجهی وجود ندارد.

مولوی عبدالحمید و داعش

علیرغم اینکه بسیاری از علمای دینی اهل سنت، داعش و جنایاتی که در عراق و سوریه مرتکب شده را محکوم کردند اما در کمال تعجب می‌بینیم مولوی عبدالحمید در تمام مدت به وجود آمدن این گروه تکفیری و جنایتکار، تاکنون صراحتاَ و با نام آن را محکوم نکرده است.

مولوی عبدالحمید و طالبان

در زمانی که طالبان به یکه‌تازی در افغانستان پرداخته و در حال گسترش قدرت خود در افغانستان است و به سایر اقوام افغان ظلم و آن‌ها را بایکوت و علیه زنان قوانین سختگیرانه وضع و حتی حق تحصیل را از آنان سلب می‌کند، مولوی عبدالحمید به حمایت از طالبان می‌پردازد.

نکته قابل توجه در خصوص مولوی عبدالحمید این است که در هیچکدام از اغتشاشات در موضع دفاع از نظام برنیامده بلکه همواره موضع او با اغتشاشگران یکی بوده است.

مولوی عبدالحمید و آزادی زنان

رویکردهای دوگانه عبدالحمید در خصوص زنان همواره مورد انتقاد اذهان عمومی بوده؛ وی از حامیان شعار زن، زندگی، آزادی بوده و این در حالی است که زندگی زنان منطقه سیستان و بلوچستان با ظلم اجین شده است؛ اقدامات متناقض وی تا آنجا ادامه دارد که چندی پیش مراسم عروسی ١٠٠ زوج در مسجد مکی زاهدان و بدون حضور عروس‌ها و با حضور عبدالحمید برگزار شد!

نکته آخر این که، اظهارات مولوی عبدالحمید همواره مورد توجه رسانه‌های معاند آمریکایی و صهیونیستی بوده و این رسانه‌ها سخنان این فرد ضد زن را با رنگ و لعاب به خورد مخاطبان زن زندگی آزادی می‌دهند ولی قابل تامل است چرا یک هیئت ورزشی و افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دائماَ حنجره‌شان را خراش داده و بر طبل جدایی ورزش از سیاست می‌کوبند، چگونه به دستبوس فردی سیاست‌زده و ضد زن با عقاید افراطی رفته و در مقابل سخنان وی، سر را به نشانه تایید خم می‌کنند.

کاش زنان حاضر در جلسه از این شیخ در مورد حقوق زنان سوال و دلایل ممانعت از نماز خواندن زنان در مسجد مکی و یا از استقلال دخترها در انتخاب همسر و آزادی‌های اجتماعی را جویا می‌شدند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان