۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین قدم‌های مثبت هرچند دیرهنگام
کد خبر: ۳۶۲۷۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۸ ساعت: ۹:۴۹ ↗ لینک کوتاه

استقبال از برنامه فراجا برای برخورد با هنجارشکنان؛

قدم‌های مثبت هرچند دیرهنگام

آنچه که مسلم است، گسترش بی حجابی و در پی آن حیازدایی از جامعه ایرانی، ادامه‌ کلان پروژه‌ امنیتی دشمن با کلیدواژه‌ زنان است.

قدم‌های مثبت هرچند دیرهنگام
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از جهان ؛ آشوب‌های سال گذشته در کنار جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا علیه ایران، اقدامات ضد امنیتی دشمنان و همچنین تهدیدات نظامی مکرر، سال 1401 را به سال قله در حملات ترکیبی علیه ملت ایران تبدیل کرده بود. اغتشاشات سه ماهه‌ای که به نام زنان و به کام سرویس‌های جاسوسی دشمنان رقم خورد، گرچه با هوشیاری زنان ایرانی، دست آخر به دهان دشمنان سرزمینمان تلخ شد، اما تاحدی به بی حجابی و جسارت در ابراز رفتاهای ناهنجار نظیر برهنگی، کشف حجای و... در جامعه مسلمان ایران تا حدی دامن زد. اگرچه بی‌حجابی یک امر فراگیر در بین زنان ایرانی نیست اما ادامه‌ این روند میتواند معضل بی‌حجابی را به یک چالش اجتماعی تبدیل کند.

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام با اشاره به توطئه دشمنان در اغتشاشات پاییز گذشته فرمودند: «اینها مسئله‌ی زن را بهانه کردند، هیاهو راه انداختند؛ پشت قضیّه هم دستگاه‌های جاسوسی دشمنها بودند» ایشان در ادامه ضمن بیان دولتی نبدون محدودیت حجاب، فرمودند: «مسئله‌ی پوشش، خب بله، مسئله‌ی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ آنجا محدودیّتِ دولتی نیست، قانونی است و شرعی است؛ کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.»

عقیده‌ رهبر انقلاب بر عدم آگاهی کسانی که کشف حجاب میکنند، در عین تاکید بر رعایت حجاب قانونی و شرعی، گویای این است که نیاز به یک ساز و کار منعطف و قاعده مند مقابله با حجاب هستیم. همچنان که ایشان در ادامه صراحتا بر طراحی برنامه توسط مسئولین امر و جلوگیری از اقدامات بی‌قاعده تاکید میکنند: «خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند، توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه‌ی با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمیکنند. به هر حال، این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام، در اوّلین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امامِ راحل (رضوان الله علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله. منتها همه توجّه داشته باشند که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه داشته باشند و دارند؛ ان‌شاء‌الله این کار با برنامه دنبال بشود

یک روز پس از بیانات رهبر انقلاب، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی مجلس برای پیگیری اجرای قانون حجاب، گفت: «امروز مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است، از قبل هم گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون عفاف و حجاب در حوزه ایجابی و سلبی در مجلس قرائت شد، حداقل ۳۲ دستگاه کوتاهی کرده بودند در همان زمان اعلام آمادگی شد که ما آماده‌ایم هر نوع پیشنهاد خلأ قانونی را رفع کنیم این پیشنهاد چه از ناحیه دولت و چه از ناحیه قوه قضاییه باشد آن را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.  فرمایش آقا روشن است دیروز هم در نطق در مجلس شورای اسلامی صحبت‌هایم را در مورد حجاب بیان کردم و اینها را در اتاق بسته نگفتم.»

پر واضح است که نقش مجلس در کنترل و جلوگیری از بی حجابی در جامعه کلیدی اثر گذار است. وضع قوانین جدید با تفکیک قائل شدن بین کم حجاب ها و هنجار شکنان در کنار وضع قوانین پیش گیرانه و ایجاد ضمانت اجرایی در اجرای قانون حجاب بعلاوه تصویب برنامه‌های فرهنگی لازم الاجرا برای نهادهای فرهنگی از وظایف مجلس در این حوضه است.

در همین راستا رئیس قوه قضائیه نیز سه روز پس از بیانات مهم رهبری درمورد قانونی بودن حجاب، با اشاره به مقوله رفع ناهنجاری‌های اجتماعی و با تشریح برخی از برنامه‌های در دستور کار برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، به مقوله ضرورت تفکیک افرادی که در موضوع حجاب، مسئله برایشان روشن نیست با افرادی که در این عرصه وابسته به دستگاه‌های جاسوسی بیگانه هستند، تاکید کرد و گفت: «امروز دشمن از طرق مختلف توطئه‌های خود را پیش می‌برد و در راستای دامن زدن به ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ما برنامه دارد لذا ما نیز باید در این مقوله با برنامه و انسجام و هم‌افزایی و جامع‌نگری عمل کنیم و توجه داشته باشیم که اگر در این قضیه، جامع‌نگری پیشه نکنیم، ممکن است اقدامات ما نه تنها مفید، بلکه مضر هم باشد؛ علی‌ای‌حال مطمئن باشید که در زمینه مقابله و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی، کوتاهی صورت نخواهد گرفت و در این راستا برنامه‌های مدونی در دستور کار است».

اژه ای همچنین تاکید کرد: اساس مسائل فرهنگی را باید با مسائل فرهنگی حل کرد؛ اگر چه در این مقوله باید به موضوعات صیانتی و حقوقی نیز توجه داشت، اما چنانچه بخواهیم مسائل فرهنگی را صرفا با بگیر و ببند حل کنیم، هزینه‌ها بالا می‌رود و شاهد اثربخشی مطلوب نخواهیم بود. بعضی از دستگاه‌ها بیش از 30 تکلیف و وظیفه در این خصوص دارند قوه قضائیه پنج تکلیف دارد، که البته باید به تکالیف خود عمل کند و دلیل نمی‌شود اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکرد ما هم به وظایف خود عمل نکنیم به زودی از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد انجا هم که خلا قانونی وجود دارد از طریق ارائه لایحه به مجلس عمل خواهیم کرد.
 
نوزدهم فروردین ماه نیز مرکز اطلاع رسانی پلیس طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «در اقدامی ابتکاری، پلیس به جهت جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند. پلیس در چارچوب حفظ ارزش‌ها، صیانت از حریم خانواده و تقویت سلامت روانی جامعه و تأمین آرامش شهروندان عزیز هیچ نوع رفتار و کنش فردی و جمعی مغایربا قانون را بر نمی‌تابد و لاجرم با هر فعل و اقدامی که امنیت روانی و آرامش عمومی را دستخوش چالش کند، بر اساس «مُرّ قانون» برخورد می‌کند.»

فرمانده انتظامی کشور هم در موضوع برخورد با بی حجابی عنوان کرد: «از شنبه ۲۶ فروردین افرادی که کشف حجاب کنند با تجهیزات هوشمند شناسایی می‌شوند. افرادی که در مراکز عمومی کشف حجاب کنند بار اول تذکر می‌گیرند و در مرحلۀ بعد به دادگاه معرفی می‌شوند. تمام صنف‌هایی که کارمندان آن‌ها کشف حجاب کنند، یک‌بار اخطار می‌گیرند و بعد پلمب می‌شوند.»

در سایه‌ تعلل دستگاه‌های مسئول در برخورد با بی‌حجابی، متدینین و مومنین، امر بی حجابی را در جامعه برنمی‌تابند و همین موضوع موجب برخوردهای ناخواسته و درگیری‌ها در سطح جامعه شده که این موضوع باعث بروز شکاف اجتماعی و کینه ورزی بین اقشار مختلف مردم و همچنین سوء استفاده‌ دشمنان و هوچیگری علیه حجاب خواهد شد.

آنچه که مسلم است، گسترش بی حجابی و در پی آن حیازدایی از جامعه ایرانی، ادامه‌ کلان پروژه‌ امنیتی دشمن با کلیدواژه‌ زنان است. طبق بیانات رهبر انقلاب دشمن در این زمینه با برنامه‌ی کامل و همه جانبه وارد شده است پس همین امر ایجاب میکند مسئولین امر در کشور نیز با برنامه‌ی همه جانبه هرچه سریع تر به مقابله با این پروژه‌ی ضد امنیتی بپردازند. در همین راستا فراجا بخشی از برنامه‌ خود برای مقابله‌‌ معقولانه با بی‌حجابی را اعلام کرد. نیاز است سایر دستگاه‌های متولی هرچه زودتر برنامه‌های خود را اعلام و شروع به کار کنند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان