۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین هیئت قائمیه قزوین و جشن‌های مهدویت به قدمت نیم قرن
کد خبر: ۳۶۲۰۷۵ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ساعت: ۱۲:۵۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از دلدادگان مهدوی گزارش می‌دهد؛

هیئت قائمیه قزوین و جشن‌های مهدویت به قدمت نیم قرن

هیئت«قائمیه» قزوین بیش از نیم قرن است که دلدادگان بسیاری را زیرعلم نوکری اهل بیت(ع) جمع کرده و هر صبح جمعه میعادگاهی می‌شود برای منتظران حضرت مهدی تا با قرائت دعای پرفیض ندبه و سردادن نوای «أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ؟ أَیْنَ أَبْناءُ الْحُسَیْنِ؟» پرچم حق‌خواهی را علم کنند.

هیئت قائمیه قزوین و جشن‌های مهدویت به قدمت نیم قرن
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، به مناسبت نیمه شعبان سری زدیم به هیئت «قائمیه قزوین»‌ که پرچمدار برگزاری دعای ندبه در سحرگاه روز جمعه هر هفته و جشن‌های باشکوه نیمه شعبان در شهر قزوین بوده است.

نام هیئت نشان از ارادت چند دهه عاشقان ولایت نسبت به ساحت مقدس مهدی موعود دارد، هیئتی به نام «قائمیه» که بیش از نیم قرن است دلدادگان بسیاری را زیرعلم نوکری اهل بیت(ع) جمع کرده و هر صبح جمعه میعادگاهی می‌شود برای منتظران حضرت مهدی تا با قرائت دعای پرفیض ندبه و سر دادن نوای «أَیْنَ الْحَسَنُ أَیْنَ الْحُسَیْنُ؟ أَیْنَ أَبْناءُ الْحُسَیْنِ؟» پرچم حق‌خواهی را علم کنند.
 
هیئت قائمیه قزوین از آن دست هیئت‌هایی است که ریشه و پایه‌ آن از عشق و ارادت بنیانگذارانش نشات گرفته و به مدد جوان‌ترها آباد و پربارتر شده است، هیئتی که در بحبوحه انقلاب اسلامی فعالیت‌های مبارزاتی فراوانی داشته است، این هیئت علاوه بر برگزاری مراسم مذهبی، می‌کوشید با دعوت از وعاظ مطرح کشور، جوانان را با مسائل روز جهان خصوصاً نقض حقوق بشر در آمریکا، جنایات صهیونیست‌ها، مقایسه اسلام با سایر مکاتب و تقویت روحیه خودباوری و بازگشت به خویشتن اسلامی آشنا کند. 

هیئت قائمیه که از سال 1345 فعالیت رسمی خود را با همت افراد معتمدی چون حاج جعفر چایچی، حاج محمود مهرداد، سید جعفر حسینی مرام، حاج اسماعیل یاقوتی، اوستا ابراهیم رحمانی و حاج کاظم شکوهی آغاز کرده‌ است، امروز بعد از گذشت 56 سال در معیت بزرگان هیئت و پیرغلامان، شاهد حضور پرشور جوانان و نوجوانان هم بوده، همان‌هایی که آمده‌اند نگذارند علم این عشق و ارادت بر زمین بیافتد.

 

پیرغلام نقاشی که خادمی را طرح می‌زند

حاج علی فارس معروف به اوستا علی؛ هنرمند نقاش و معرق‌کار قزوینی که باعنایت امام زمان(عج) در ساخت حرم دوطفلان مسلم(ع) و آینه‌کاری حرم علوی همراه با دیگر هنرمندان قزوینی سهیم بوده است و مدت 50 سال است که در ساحت حضرت ولی‌عصر (عج) مشغول خدمتگزاری به منتظران آن حضرت است.
 
وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: مادر من سه دختر داشت، روزی در حرم حضرت سلطان سید محمد به آن حضرت متوسل می‌شود و خدا بعد از مدتی پسری به ایشان می‌دهد، از زمانی مادرم داستان توسلش به اهل‌بیت را برایم تعریف کرده، با خودم عهد بستم که تا جان دارم در خدمت عاشقان اهل بیت علیه السلام باشم.
 
وی بعد از سر دادن آه جان سوزی ادامه داد: از آن زمان تا به حال هر شب جمعه دل در دلم نیست تا در آشپزخانه هیئت نوکری کنم، چای بریزم، ظرف بشورم و آشپزی کنم.
 
اوستا علی گفت: در این هیئت بزرگانی چون حاج جعفر چایچی، حاج محمود مهرداد نفس کشیده‌اند، آدم‌های باصفایی که نوای یامهدی ادرکنی‌ و گریه‌های شبانه‌شان پای دیگ آشپزی و چای روضه؛ رونق بازار عاشقی این هیئت بود.
 
این خادم مهدوی بیان کرد: ما پای صحبت علمای بزرگی در این مساجد و هیئت‌ها قد کشیده و موسفید کرده‌ایم، هیئت قائمیه پاتوق بزرگانی چون آقا شیخ جعفر مجتهدی عالم وارسته بوده، چرا که ایشان قرابت و دوستی با حاج جعفر چایچی داشتند و از طرفی هر زمان که به قزوین می‌آمدند حتما صبح جمعه‌ای مهمان هیئت ما می‌شدند.
 


وی افزود: اوایل هیئت ما به صورت دوره‌ای و هر هفته در منزل یک بانی برگزار می‌شد و ما باید هر هفته باند و دم و دستگاه، کتاب‌های دعا را از این خانه به آن خانه ببریم که این کار را اکثرا مرحوم حاج اسماعیل یاقوتی انجام می‌داد، کتاب‌ها را به دوش کشیده و با زحمت ولی با عشق فراوان به منزل فرد بانی می‌برد.
 
اوستا علی یادآور شد: به نظرم خانه به دوشی هیئت با وجود سختی، صفای دیگری داشت، چرا که شاهد بودم وقتی دعا در منزل یکی از بانیان برپا می‌شد، برکت و خیر بر سر این منزل و اهالی‌‌اش سرازیر شده و دعا با خلوص بیشتری برگزار می‌شد و بانی هر آنچه که در توان داشت با جان و دل برای پذیرایی از مهمانان حضرت مهدی (ع) مهیا می‌کرد.
 
این هنرمند قزوینی گفت: یک هفته جلسه دعا در منزل یک پیرزنی برپا بود که یک کوزه پنیر کهنه به همراه چای شیرین را برای پذیرایی از ندبه خوانان در نظر گرفته بود، در آن روز بدون هماهنگی یک هیئت بیست، سی نفره از زنجان پرسان پرسان خود را جهت قرائت دعای ندبه در هیئت قائمیه به منزل پیرزن رسانده بودند.
 
وی ادامه داد: در آن زمان با چشم خود عنایت حضرت حجت را دیدم که با وجود کم بودن شرایط و وسایل پذیرایی چطور همان یک کوزه کوچک پنیر، جواب تمام مهمان‌ها را داد و همه را سیر کرد، تازه کمی هم اضافه ماند.

 
قدیمی‌ها صفای هئیات بودند

حاج حسین سنگ‌تراش هم از دیگر خادمان هیئت قائمیه است که از بدو تاسیس هیئت تا به امروز مدال نوکری اهل بیت را بر دوش دارد، وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: قدیمی‌ترها صفای این هیئت بودند، بعد رفتنشان جای خالی آنها کاملا در مجالس نمود می‌کند.
 
وی ادامه داد: حاج محمود مهرداد از جمله خادمانی بود که وجودش برای هیئت یک نعمت بزرگ بود، ایشان که خود از بنیانگذاران این هیئت مهدوی بودند، در نزدیکی جشن نیمه شعبان در جای جای شهر از این مکان به آن مکان برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای هزینه‌های هیئت می‌رفت و مردم به اعتبارش برای امام زمان هزینه می‌کردند.
 
حاج حسین گفت: حداقل 15 روز مانده به نیمه شعبان، شب‌ها در مسجد شهید ثالث جمع شده و تا صبح مشغول چراغانی خیابان و وصل کردن طاق نصرت‌ و تزئینات ‌می‌شدیم که مدیریت و رهبری آن با حاج محمود بود، خودش آشپزهیات بود و غذا و خوراک را برای خادمان مهیا می‌کرد، او با همه رابطه خوبی داشت و جوان‌ترها به عشق همجواری‌با ایشان پای کار آمده و در هیئت فعالیت می‌کردند.
 
وی بیان کرد: بیش از 50 سال است که هر صبح جمعه به عشق امام زمان (عج) از خواب بلند شده و در مجلس دعا شرکت کردم، به امید اینکه خدمت‌گزاری ما در یکی از این روزها مورد قبول حضرت قرار بگیرد.
 
این خادم امام زمان(عج) ادامه داد: اگر بقیه روزهای هفته با سختی صبح‌ها خواب بیدار می‌شوم اما در صبح جمعه یک کششی وصف‌نشدنی من را به سمت مسجد می‌کشاند، چه برف بیاید، چه باران بیاید، چه سنگ ببارد فرقی نمی‌کند.
 
حاج حسین با بیان خاطره تصریح کرد: یکسال در نیمه شعبان هرچه این در و آن در زدیم نتوانستیم برای مجلس جشن آقا واعظی را دعوت کنیم، در نزدیکی نماز مغرب دیدیم یک شیخ رشید و خوش چهره‌ای دنبال آدرس مسجد شهید ثالث می‌گردد، (آن زمان مامن اصلی ما مسجد شهید ثالث بود بیش از 15 سال جشن میلاد حضرت مهدی (عج) را آنجا برگزار می‌کردیم)، به او گفتیم که مسجد شهید همین جاست، ایشان گفت که من دیشب خواب دیدم که باید در این مسجد سخنرانی کنم.
 
وی افزود: اتفاقا منبری بسیار گرم و پرباری داشت، بعد از سخنرانی حاج محمود مهرداد مقداری پول در پاکت گذاشت و به من داد تا به آن شیخ جوان بدهم، هرچه در مجلس دنبالش گشتم پیدا نکردم، حتی به سرعت خود را به درب مسجد رساندم تا شاید در کوچه پیدایش کنم اما نبود که نبود، نفهمیدم ایشان که بوده، از کجا آمده‌بود، تنها می‌دانم که اینها همه از عنایات خود حضرت ولی عصر به نوکرانش است، آقا هیچگاه خدمتگزاران خود را لنگ نمی‌گذارند.

 
نسل سومی که جای پای پدران خود می‌گذارند

حاج جعفر زاجکانی یکی‌دیگر از پیرغلامان این هیئت که حالا نوه‌هایش همپای او در مجلس جشن امام زمان (عج) خادمی می‌کنند در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: هیئت قائمیه یکی از ریشه‌دارترین هیئات قزوین به شمار می‌رود، نام قبل از انقلابش «بین الطلوعین» بوده که به پیشنهاد مرحوم کافی در قزوین راه‌اندازی شد.
 
وی ادامه داد: این هیئت از سال 1345 تا بحال مامنی است برای عاشقان امام زمان (عج) که هر صبح جمعه با قرائت دعای ندبه عهده و پیمان خود با مهدی موعود را محکم‌تر کنند، به علاوه اینکه هر ساله چندین شب را در نیمه شعبان برای شادی دل خانم فاطمه زهرا(س) جشن بگیرند.
 
حاج جعفر خاطرنشان کرد: همین که خداوند اجازه داده در کنار دیگر منتظران با تنی سالم برای حضرت جشن بگیریم و برای نوکرانش، نوکری کنیم، همین بزرگترین هدیه و عنایت است.
 
در کنار این پیرغلامان که موی خود را در پای منبر، دیگ و سینی چای سفید کرده و ترنم قطرات اشک خود به چای مجلس اهل بیت(ع) چشانده‌اند، وجود فرزندان و نوه‌های آنان و نسل سوم هیئت قائمیه، شور و اشتیاقی وصف ناشدنی به جشن مهدوی داده است، همان‌هایی که حالا جای پای پدران و پدربزرگان خود گذاشته و آمده‌اند تا سرباز دهه نودی  و هشتادی حضرت مهدی (عج) باشند.
 
انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان