۱۷/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۵ شنبه

صبح قزوین بیش‌از ۱۵۰ روستای استان قزوین از تنش آبی رنج می‌برند
کد خبر: ۳۶۱۷۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت: ۱۶:۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین:

بیش‌از ۱۵۰ روستای استان قزوین از تنش آبی رنج می‌برند

داراب بیرنوندی گفت: در حال حاضر حدود ۱۵۹ روستای ما درگیر تنش آبی هستند که بنا داریم با اجرای نهضت جهاد آب‌رسانی در ۱۰۱ روستا بخش عمده‌ای از نیاز آبی این روستاها را تأمین کنیم.

بیش‌از ۱۵۰ روستای استان قزوین از تنش آبی رنج می‌برند
به گزارش خبرگزاری اجتمای صبح قزوین، نشست خبری مدیران ارشد صنعت آب و برق استان ظهر امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

داراب بیرنوندی در این نشست خبری با اشاره به پروژه‌های دهه مبارک فجر در حوزه آب و برق استان، اظهار کرد: صنعت آب و برق استان قزوین در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی تعداد 333 پروژه با ارزش 464 میلیارد تومان را اجرا کرد که در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از این تعداد 15 پروژه در حوزه شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اجرا شده که پنج پروژه در حوزه آب شهری و 10 پروژه در حوزه آب روستایی بوده و شامل ساخت هشت مخزن با ظرفیت دو هزار و 250 متر مکعب، دو حلقه‌ چاه، 18 کیلومتر خط و شبکه انتقال آب و بهبود فرآیند تصفیه فاضلاب شهرهای تاکستان و قشلاق بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین با اشاره به وضعیت تأسیسات انتقال آب شرب در قبل ازانقلاب بیان کرد: قبل از انقلاب آمار دقیقی درباره جمعیت بهره‌مند از آب شرب روستایی وجود نداشت، اما در حال حاضر این شاخص بهره‌مندی در روستاهای استان قزوین به 86 درصد رسیده که نسبت به متوسط کشوری 4 درصد بیشتر است.
 
بیرنوندی افزود: طول خطوط انتقال آب روستایی استان قزوین نسبت به قبل از انقلاب حدود پنج برابر و شبکه‌سازی آب روستایی نیز 8.5 برابر شده است، در خصوص تعداد قنوات و منابع آبی در روستاها شاهد رشد پنج برابری داشته و در حوزه مخازن آب روستایی بیش از 10 برابر رشد داشتیم.
 
وی یادآور شد: همچنین در حوزه آب شهری قبل از انقلاب فقط یک شهر ما شبکه آب‌رسانی پایدار داشت که در حال حاضر 29 شهر استان قزوین شبکه پایدار و کاملی دارند، همچنین تعداد مشترکان آب شهری در استان قزوین 15 برابر شده و طول خطوط انتقال آب شهری ما بعد از انقلاب 15 برابر شده است، در ضمن 20 برابر قبل از حفر چاه داشتیم و منابع آب جدیدی برای شهرها ایجاد کردیم.
 
بیرنوندی یادآور شد: قبل از انقلاب حجم مخازن ذخیره آب شهری در استان قزوین سه هزار و 500 متر مکعب و در حال حاضر بالای 280 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب داریم که در مقایسه با قبل از انقلاب 80 برابر شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین اضافه کرد: در حال شاخص بهره‌مندی از فاضلاب شهری استان قزوین به 66 درصد رسیده که در مقایسه با معدل 52 درصدی کشور، 14 درصد بالاتر است.

وی در خصوص تنش آبی در روستاهای استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر حدود 159 روستای ما درگیر تنش آبی هستند که بنا داریم با اجرای نهضت جهاد آب‌رسانی در 101 روستا بخش عمده‌ای از نیاز آبی این روستاها را تأمین کنیم.

بیرنوندی با بیان اینکه شبکه فرسوده در حوزه آب مشکل کل کشور است، خاطرنشان کرد: در استان قزوین 530 هکتار بافت فرسوده داریم که با وجود مشکلات فراوان با متوسط هدر رفت آب در استان 25 درصد و در قزوین 18 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین  در پایان گفت: راه‌اندازی «بازار آب» در استان از اقدامات خوبی است که سبب مدیریت منابع آب زیرزمینی، احیای دشت قزوین، بهبود بهره‌وری در بخش کشاورزی و بهتر شدن شرایط اقتصادی کشاورزان خواهد شد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان