۲۳/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۹ شنبه

صبح قزوین ادامه لفاظی‌ها میان آمریکا و روسیه
کد خبر: ۳۵۶۶۳۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ساعت: ۹:۴۱ ↗ لینک کوتاه

بیست و دومین روز جنگ در اوکراین؛

ادامه لفاظی‌ها میان آمریکا و روسیه/ نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو برقرار شد

لفاظی های میان روسیه و آمریکا از جمله اتفاقات بیت و دومین روز جنگ روسیه علیه اوکراین است. این در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر توافق میان دو کشور نیز شنیده می شود.

ادامه لفاظی‌ها میان آمریکا و روسیه
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛بیست و دومین روز جنگ اوکراین با لفاظی میان آن ریکا و روسیه پیگیری شد. آن جایی که بایدن علیه پوتین سخن گفت و البته سخنگوی کرمیلین هم پاسخ محکمی به وی داد.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۰۸:۰۴ مخالفت مجدد کاخ سفید با برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بار دیگر اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با درخواست مقامات کی‌یف مبنی بر برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین مخالف است.

بر اساس این گزارش، جن ساکی همچنین با تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای اعطای جنگنده به اوکراین، مخالفت کرد و گفت: آمریکا تصمیم خود مبنی بر غیرممکن بودن انتقال جنگنده‌های میگ -۲۹ به اوکراین را تغییر نداده است.

وی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: انتقال جنگنده‌ها به اوکراین ممکن است اشتباهاً به عنوان تشدید تنش توسط روسیه تلقی شود. ساکی تاکید کرد که از دیدگاه دولت آمریکا، انتقال جنگنده‌ها به طور قابل توجهی توانایی نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه تغییر نمی‌دهد.

۰۵:۵۸ نیروهای اوکراینی ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند
وزارت دفاع روسیه مدعی شد که نیروهای اوکراینی عملیات تحریک آمیز و خونینی را انجام داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

در این بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات تأیید شده، نیروهای اوکراینی عملیات خونین جدیدی ترتیب داده و ساختمان تئاتر ماریوپل را منفجر کردند.

طبق این بیانیه، با در نظر گرفتن خطر بالقوه برای جان غیرنظامیان و تحریکاتی که نیروهای اوکراینی در ۹ مارس با بیمارستان شماره ۳ در ماریوپل انجام دادند، ساختمان تئاتر در مرکز شهر به عنوان هدف تخریب در نظر گرفته شد.

۰۵:۵۸ نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو برقرار شد
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفت‌وگو کرد.

این گفتگوی تلفنی در واقع نخستین تماس در سطوح بالا میان واشنگتن و مسکو پس از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه محسوب می‌شود.

در بیانیه کاخ سفید در این خصوص آمده است: سالیوان به ژنرال پاتروشف یادآور شد که اگر روسیه برای حل بحران از طریق دیپلماسی جدی است باید از حمله به شهرهای اوکراین دست بردارد.

مشاور رئیس جمهور آمریکا همچنین بار دیگر بر مخالفت قاطع و صریح کشورش با آنچه «تهاجم بی رویه و غیرموجه روسیه به اوکراین» خواند، تاکید کرد.

۰۵:۱۵ روسیه و اوکراین دیر یا زود به توافق صلح خواهند رسید
«میخائیل پودولیاک» مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، اظهار داشت که مسکو و کی‌یف دیر یا زود به توافق صلح دست خواهند یافت.

پودولیاک روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه «اوکراین ۲۴» گفت: بدون شک دو کشور به توافق صلح دست خواهند یافت. وی افزود: سوال این است که مفاد این توافق چیست.

۰۵:۱۴ ادعای آمادگی نیروهای اوکراینی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی
ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: سازمان امنیت اوکراین تحت حمایت غرب برای عملیات تحریک آمیز با استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین غیر نظامی آماده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از این عملیات اتهام زنی به روسیه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ساکنین اوکراین است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: واحدهای روسی که در یک عملیات نظامی ویژه شرکت دارند مهمات شیمیایی ندارند و نمی‌توانند داشته باشند. زیرا روسیه برخلاف ایالات متحده مدت هاست که با از بین بردن کامل ذخایر این سلاح‌ها به تعهدات بین المللی خود عمل کرده است.

۰۵:۰۰ آمریکا شروط خود برای رفع تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه «پس از دستیابی به اهدافش» لغو خواهند شد.

بلینکن روز چهارشنبه در گفتگویی رادیویی گفت که تحریم‌ها به خودی خود برای دائمی بودن طراحی نشده‌اند. وی افزود: این فقط یک ابزار است و با رسیدن به هدف مورد نظر تحریم‌ها رفع خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با ابراز امیدواری برای توقف درگیری‌ها در اوکراین، خاطرنشان کرد که تحریم‌ها در این مورد در نهایت لغو خواهد شد.

۰۰:۵۸ برای اعلام توافق مسکو و کی‌یف هنوز زود است
روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه اعلام کرد: روسیه و اوکراین بر سر آتش بس و خروج نیروها به توافق رسیدند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد فعلاً برای اعلام چنین توافقاتی زود است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ضمن پاسخ به این پرسش که آیا این اطلاعات واقعی بوده و چنین طرحی وجود دارد، گفت: فعلاً معتقدیم که اعلام هر نوعی از توافقات زود هنگام است.

۰۰:۰۰ واکنش مسکو به اظهارت جو بایدن در مورد پوتین
کرملین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اسپوتنیک گفت: اظهارات اخیر بایدن، رئیس جمهور بایدن درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی از سوی رئیس دولتی است که هزاران نفر را با بمب‌های خود کشته است.

پوتین جنایتکار جنگی است
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «جنایتکار جنگی» توصیف کرد.

او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من فکر می‌کنم، پوتین یک جنایتکار جنگی است.
کاخ سفید در گذشته با استناد به تحقیقات در حال انجام درباره حمله روسیه به اوکراین از عبارت «جنایتکار جنگی» استفاده نکرده بود.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان