۱۷/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۳ یکشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۴ هزار کودک قزوینی سنجش بینایی می‌شوند
کد خبر: ۳۶۸۴۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۷ ساعت: ۷:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

بیش از ۵۴ هزار کودک قزوینی سنجش بینایی می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین آمار کودکان تحت پوشش اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان را ۵۴ هزار و ۷۴۰ کودک عنوان کرد و گفت: این طرح از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه شروع شده و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

بیش از ۵۴ هزار کودک قزوینی سنجش بینایی می‌شوند
علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، از شروع اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در قزوین خبر داد و اظهار کرد: براساس آمارها حدود یک تا ۲ درصد کودکان به تنبلی چشم مبتلا می‌شوند.

وی افزود: اگر بیماری تنبلی چشم در سنین پایین‌تر تشخیص داده نشود متاسفانه می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی‌ به چشم و حتی کم‌بینایی و نابینایی در بزرگسالی شود.
 
ضرورت توجه والدین به غربال‌گری تنبلی چشم فرزندان
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به آسیب‌های ناشی از تشخیص دیرهنگام بیماری تنبلی چشم ضرورت دارد تا والدین توجه بیشتری نسبت به اجرای طرح غربال‌گری تنبلی چشم و انجام معاینات لازم در راستای تشخیص به موقع بیماری فرزندان خود داشته باشند.
 
وی بهترین سن برای تشخیص بیماری تنبلی چشم را زیر پنج سالگی عنوان کرد و گفت: برنامه غربال‌گری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان سه تا 6 ساله با هدف کاهش ابتلا به انواع اختلالات بینائی از طریق تشخیص و درمان به موقع انجام می‌شود.
 
دهباشی‌پور با تاکید بر اینکه بیماری تنبلی چشم یک بیماری پنهان و خاموش بوده که در ظاهر قابل شناسایی نیست؛ اضافه کرد: تشخیص این بیماری در سنین سه تا 6 سال بسیار راحت بوده همچنین به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود.
 
وی با اشاره پیامدهای ابتلا به بیماری تنبلی چشم خاطرنشان کرد: متاسفانه یک یا هر دو چشم افراد درگیر با بیماری تنبلی چشم، کم‌کار شده و در نتیجه این کم‌کاری، به تدریج وسعت دید فرد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مقرون به صرفه بودن درمان تنبلی چشم در سنین پایین‌تر
 
این مسئول عنوان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از تاریخ 16 اردیبهشت ماه امسال شروع شده و تا پایان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، برنامه غربال‌گری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در مراکز مثبت زندگی و پایگاه‌های غیردائمی و سیار سطح استان قزوین انجام می‌شود.
 
دهباشی‌پور یادآور شد: والدین دارای فرزندان متولدین نیمه دوم سال 97 الی سال 98، 99 و 1400 باید برای سنجش بینایی کودکان خود به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.
 
وی با اشاره به مراحل اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان گفت: پس از شرکت در این فرآیند چنانچه وضعیت بینایی کودکی مشکوک تشخیص داده شود برای بررسی‌ و ارزیابی‌ بیشتر به سطح دو ارجاع شده و در صورت احراز تنبلی چشم، به متخصص چشم‌پزشکی ارجاع داده می‌شود.
 
برخورداری کودکان کم‌برخودار از حمایت مالی بهزیستی
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی سازمان بهزیستی، کودکان مبتلا به این بیماری اگر از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نباشند در حوزه درمانی از قبیل خرید عینک و در صورت لزوم انجام عمل جراحی، از حمایت‌های مالی این سازمان برخوردار می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: براساس آمار ثبت احوال استان قزوین تعداد کودکان سه تا 6 سال استان قزوین 54 هزار و 740 نفر است که به تفکیک شهرستان‌ها شامل 3 هزار و 15 کودک در شهرستان آبیک، یک هزار و 375 کودک در آوج، 9 هزار و 770 کودک در البرز، 6 هزار و 320 کودک در بوئین زهرا، 8 هزار و 475 نفر در تاکستان و 25 هزار و 785 کودک در قزوین است.
 
دهباشی‌پور با اشاره به میزان هزینه تعیین شده در طرح سنجش بینایی کودکان گفت: تعرفه سنجش بینایی با E چارت تا سقف 170 هزار ریال و تعرفه سنجش بینایی با دستگاه بینایی‌سنج تا سقف 500 هزار ریال تعیین شده است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته فنی مقرر شده تا در مناطق روستایی، مردم کم‌بضاعت یا بی‌بضاعتی که توانایی پرداخت تعرفه سنجش بینایی کودک خود را ندارند به صورت رایگان یا نیم بها یا هر مبلغی که خانواده‌ها در توان دارند برای غربال‌گری تنبلی چشم فرزندان خود پرداخت کنند.

انتهای خبر/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان