۰۶/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۵ سه شنبه

صبح قزوین کمیسیون ماده ۵ از گلوگاه‌های فسادخیز استان/ نظارت و شفافیت از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد است
کد خبر: ۳۵۶۰۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲ ساعت: ۱۰:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از اقدام انقلابی معاون عمرانی استاندار قزوین؛

کمیسیون ماده ۵ از گلوگاه‌های فسادخیز استان/ نظارت و شفافیت از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد است

مهدی رجحانی، معاون عمرانی استاندار قزوین در اقدام انقلابی به اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین ابلاغ کرد که کلیه مصوبات کمیسیون ماده ۵ برای عموم مردم قابل رویت باشد.

کمیسیون ماده ۵ از گلوگاه‌های فسادخیز استان/ نظارت و شفافیت از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ زمین و ماجرای پرغصه تغییرکاربری‌ها همواره یکی از گلوگاه‌های فسادخیر و بستر تخلف محسوب می‌شود که پرونده‌های متعددی را در این زمینه شاهد هستیم که ابتدا در ظاهر با یک تغییر ساده آغاز می‌شود اما سر از یک زمینخواری در می‌آورد.

استان قزوین به واسطه برخورداری از اراضی مرغوب و زمین‌های مستعد و قرارگیری در مناطق خوش آب و هوا همواره در معرض دست‌اندازی زیاده خواهان بوده است.

پرونده هفتسنگان مصداقی از زمینخواری در استان قزوین است که همچنان پرونده آن باز بوده و از مطالبات جدی مردم این استان برای احقاق حقوق عامه در این پرونده است که متاسفانه برخی از مسئولین و ارگان‌های دولتی و حتی قضائی هم در آن دخیل هستند.

آنچه که در این حوزه به عنوان یک خلا دیده می‌شود ضعف در اجرای قوانین در حوزه زمین و ایجاد کاربری است که نظارت‌های ضعیف در اجرای آن هم مزید بر علت است که اگر قوانین مربوط به زمین به طور سفت و سخت از سوی ارگان‌های ذی ربط اجرا شود بدون شک حقی از حقوق بیت المال ضایع نخواهد شد.

کمیسیون ماده5 از جمله گلوگاه‌های فسادخیز است که نظارت دقیق بر آن می‌تواند به شفافیت عملکرد ارگان‌ها و سازمان‌ها در حوزه زمین و پیشگیری از فساد در این حوزه کمک کند.

تعریف کمیسیون ماده5:

بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات انها در هر استان درکمسیونی (با عنوان کمیسیون ماده 5) به ریاست استاندار و یا در غیاب وی معاون عمرانی ایشان و عضویت، اداره کل راه و شهرسازی ،سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهردارشهر مربوطه ، سازمان جهاد کشاورزی، و اعضاء بدون حق رای اعم از نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح، رئیس شورای شهر مربوطه، سازمان محیط زیست ، نظام مهندسی استان، شرکت آب وفاضلاب، دفتر فنی استانداری و سایرین بر حسب نیاز انجام می گیرد.

وظایف و اختیارات این کمیسیون:

- بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات غیر اساسی آنها در هر یک از شهرهای استان

صورتجلسات در محل کمیسیون تنظیم و با رای اکثریت اعضا مورد تصمیم گیری قرار می‌گیرند. بر اساس ماده 51 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور (اصلاح شده بر اساس مصوبه مورخ 19/2/84 شورایعالی) مصوب مورخ 12/10/78 هیات محترم وزیران، صورتجلسات ظرف مدت حداکثر یک هفته توسط دبیرخانه ،جهت استحضار اعضا ارسال و پس از گذشت سه هفته پس از ارسال در صورت عدم اعلام مغایرت اساسی توسط دفتر نظارت بر طرحهای توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی ،مدارک ممهور به مهر دبیرخانه برای ابلاغ توسط استاندار محترم ارسال می گردد.

اقدام ویژه معاون عمرانی استاندار قزوین و شفافیت مصوبات کمیسیون ماده5

مهدی رجحانی، معاون امور عمرانی استاندار قزوین یکی از گلوگاه‌های فسادخیز در استان را کمیسیون ماده5 دانسته و تاکید می‌کند با نظارت دقیق و شفافیت مصوبات آن می‌توان مانع فسادزایی در استان شویم.

وی در اقدامی انقلابی به منظور ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در مصوبات و ایجاد شفافیت در عملکرد این کمیسیون به مدیرکل راه و شهرسازی استان ابلاغ کرده که کلیه تصمیمات این کمیسیون باید برای عموم جامعه در دسترس و قابل رویت باشد.

بدون شک اقدام این مدیر جوان می‌تواند متضمن عدالت پایدار و زمینه‌ساز حذف زمینه‌های فساد بوده و حاشیه امن سودجویانی که درصدد دست‌اندازی به اراضی ملی و بیت المال هستند را حذف نماید.

متن این نامه خطاب به اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین به شرح زیر است؛

با عنایت به ضرورت ایجاد یکپارچگی و وحدت رویه در مصوبات و ایجاد شفافیت در عملکرد کمیسیون ماده5 که همانا متضمن ایجاد عدالت پایدار و از میان برداشتن زمینه های ایجاد فساد خواهد بود لازم است از پس کمیسیون ماده 5 با رعایت موارد ذیل برگزار گردد:
  1. ایجاد سامانه و بانک اطلاعات مکانی (بر بستر GIS) کلیه مصوبات با امکان دسترسی عموم مردم و به صورت تحت وب
  2. بررسی کلیه مصوبات سنوات قبل (در موقعیت مورد بررسی) در زمان برگزاری کمیسیون از طریق سامانه مذکور
  3. بارگذاری کلیه مصوبات هر کمیسیون حداکثر 24ساعت بعد، بر روی سامانه مذکور
  4. اعلام مصوبات کمیسیون بلافاصله بعد از هر جلسه از طریق رسانه مقتضی
لازم به ذکر است سامانه مذکور حداکثر طی 1 ماه از این تاریخ در دسترس عموم قرار گیرد.

شایان ذکر است شهرداری محترم قزوین از بخشی از زیرساخت مذکور برخوردار است و می‌توانید طی تعامل با شهرداری از زیرساخت موجود استفاده نمائید.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان