۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین والدین چگونه می‌توانند از فرزندان خود در فضای مجازی محافظت کنند؟
کد خبر: ۳۴۵۵۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲۹ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

صفر تا صد چالش خطرناک و جدید Momo؛

والدین چگونه می‌توانند از فرزندان خود در فضای مجازی محافظت کنند؟

هنوز یک سالی از پایان چالش خطرناک "نهنگ آبی" در جهان و کشور نمی گذرد که دوباره چالش جدیدی با نام " Momo " ذهن مردم را درگیر خود کرده است چرا که گفته می‌شود هدف اصلی این بازی کودکان و نوجوانان است و این چالش آن ها را به خودکشی و حملات خشونت‌آمیز تشویق می‌کند.

والدین چگونه می‌توانند از فرزندان خود در فضای مجازی محافظت کنند؟

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین؛ هنوز یک  سالی از پایان چالش خطرناک "نهنگ آبی" در جهان و کشور نمی گذرد که دوباره چالش جدیدی با نام " Momo " ذهن مردم را درگیر خود کرده است چرا که گفته می‌شود هدف اصلی این بازی کودکان و نوجوانان است و این چالش آن ها را به خودکشی و حملات خشونت‌آمیز تشویق می‌کند. اما به راستی این چالش جدید چیست ؟ خانواده ها چگونه می توانند از فرزندان شان در مقابل این چالش مراقبت نماید ؟ در این گزارش سعی خواهیم که به تمام سئوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم .

مومو چیست؟

مومو در حقیقت یک اکانت واتس اپ است که تصویر پروفایل آن، تصویری از یک دختر است که به شکل بسیار زشتی همراه با یک خنده جوکر مانند، در آمده است. در واقع تصویر پروفایل مومو فتوشاپ یا ویرایش شده نیست، بلکه تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است.

این موجود در افسانه های ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه ها نیز می کرده اند. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

چالش مومو از کجا شروع شد؟

اما داستان خطرناک شدن Momo از فیس بوک آغاز گردید. پس از معرفی و مشهور شدن این مجسمه، در یک گروه فیس بوک، کاربران برای ایجاد ارتباط با یک شماره ناشناس به چالش کشیده شدند. برخی از آن‌ها چنین بیان می‌کردند که اگر پیامی را برای مومو ارسال کنند، مومو پاسخ آن‌ها را با تصاویری وحشتناک، خشونت آمیز و حتی تهدید می‌دهد. با توجه به مواردی که ذکر شد، بنظر می‌رسد چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد. این چالش با ارسال پیام به مومو آغاز می‌شود و پس از آن پیام‌های تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌گردد.

پس از انتشار این بازی در فیس بوک، حال مومو در واتس اپ اقدام به انتشار مطالب خود کرده است و از طریق این پیام رسان قربانی می‌گیرد. برخی از کارشناسان حوزه نرم افزاری، این چالش را حقه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربران عنوان کرده اند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه، همچون نهنگ آبی، نامیده اند. کشور‌های زیادی در خصوص این چالش به خانواده‌ها و نوجوانان هشدار داده اند، پلیس ملی اسپانیا، بی بی سی نیوز در برزیل، پلیس آرژانتین و سایر مقامات کشور‌هایی که به نوعی درگیر این بازی شده اند، هشدار‌هایی را در خصوص عدم گرایش به این نوع چالش‌ها داده اند که باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

مومو چگونه کنترل گوشی قربانی های خود را در دست می گیرد ؟

چالش مومو در ابتدا سعی می‌کند فرد را ترسانده و اطلاعاتی از او دریافت کند، سپس تلاش می‌کند او را قانع کند تا روی لینک ارسالی کلیک کرده و اجازه‌ی نصب یک اپلیکیشن را بدهد. وقتی فرد اپلیکیشن را نصب می‌کند، اپلیکیشن از طریق دریافت مجوز، به دوربین، گالری و شماره مخاطبین گوشی دسترسی پیدا کرده و بازی از همین‌جا آغاز می‌شود.

بازی مومو با بررسی تصاویر موجود در گالری گوشی، اطلاعاتی از خود او، لباس‌هایی که می‌پوشد، جاهایی که رفته است، وسایل داخل اتاق و … را به فرد می‌دهد و اینجاست که این قربانی که معمولاً کودک یا نوجوان است کودک فکر می‌کند که مومو او را زیرنظر دارد و او نمی‌تواند از دست مومو فرار کند. پس از آن عکس‌ها، کلیپ‌ها، فایل های صوتی مرموز و پیام‌های تهدید آمیز و وحشتناک به فرد ارسال می‌گردد.  بعد از این که اعصاب و روان کودک کاملا تخریب شد و تحت تاثیر قرار گرفت، مومو تیر خلاص را به اعصاب کودک وارد می‌کند و چنین پیامی برای فرد ارسال می‌کند: «من نصف شب، زمانی که خواب هستی وارد اتاق تو شده و تو را می‌کُشم، مگر اینکه تمام کارهایی را که می‌خواهم انجام بدهی.»

حال، کودک یا نوجوانی که قربانی مومو شده است حتی از سایه خودش هم می‌ترسد و به خواسته های مومو تن می‌دهد. مثلاً:

خودت رو از پنجره بنداز بیرون

خودت رو دار بزن

خودت رو بکش

اگه خودت رو نکشی من میام و تو رو می کشم

و…

در نهایت ممکن است کودک برای فرار از این ترس و وحشت حتی دست به خودکشی هم بزند. گفته می‌شود ‏چالش مومو جان یک پسر ۱۱ ساله را در اهواز گرفته است. (هنوز هیچ منبع رسمی و موثقی این خبر رو تایید نکرده)

 مبدأ تماس گیرنده مخاطب Momo از کدام کشور است ؟ 

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری به منظور بررسی مبدأ تماس های Momo سری به وب سایت telguarder زد. این وب سایت قابلیت آن را دارد که با وارد نمودن شماره دلخواه خود می تواند مبدأ آن را مشخص نماید. برای مشخص نمودن مبدأ این تماس ها شماره های منتسب به این کاربر را در این وب سایت وارد نمودیم و شاید برایتان جالب باشد که بدانید هریک از این شماره از مبدأ کشورهای های مختلفی مانند ژاپن، کانادا و ... می باشد.

این موضوع بدان معناست که کاربر یا کاربران مومو به راحتی و با استفاده از ترفندهای خاص اقدام به ایجاد شماره های مجازی نموده اند و داشتن پیش شماره های خارجی (مثلاً کد 01 آمریکا) به معنای خارجی بودن آن اکانت نیست، بلکه ساختن اینگونه شماره‌ها به راحتیِ نصبِ یک اپلیکیشنِ ساختِ شماره‌ی مجازی است و مثل هر مورد دیگری تا خودتان اطلاعات حساس و مهم را در اختیار هکر قرار ندهید او نمی‌تواند کاری کند.

چگونه می توان از شر مزاحمت های Momo خلاص شد؟

باید به این نکته توجه کرد که تحت هیچ عنوان به شماره های ناشناس به ویژه شماره هایی که مبدأ آن کشورهایی خارجی هستند نباید پاسخ داد زیرا ذخیره‌ی هر شماره‌ای در واتساپ، منجر به ذخیره شماره شما نیز برای طرف مقابل می‌شود؛ برای مومو نیز این قانون صدق می کند بنابراین با اولین پیامی که به مومو ارسال کنید، در واقع شماره‌ی خودتان را به او داده‌اید و او می‌تواند از طریق همین شماره اقدام به ایجاد مزاحمت برای شما کند. پس اگر به مومو به شما پیام داد او را بلاک (مسدود) کنید.

اما اگر برای شما این اتفاق افتاد و شماره مومو در تلگرام، واتساپ و هر پیامرسان دیگری متعلق به ایران بود سریعاً به پلیس فتا گزارش دهید. چون ردیابی آن نسبت به شماره های مجازی بسیار راحت‌تر و قطعی است. اما مهمترین مسئله این است که اصلاً چنین پیامهایی را باز نکنید و یا شماره‌ی مربوطه را بلاک کنید. ضمن اینکه اگر لینکی توسط مومو برای شما فرستاده شد به هیچ عنوان بر روی آن کلیک نکنید زیرا ممکن است فایل ویروسی و مخرب باشد که منجر به هک شدن اطلاعات گوشی شما شود.

آموزش، بهترین گزینه برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی

طی ماه های اخیر و به دلیل شیوع بیماری کرونا ، بسیاری از آموزش های مدارس در بستر شبکه های مجازی انجام می شود و این بدان معناست که کودکان و نوجوانان به دنیای بی انتهای اینترنت دسترسی خواهند داشت. به عقیده کارشناسان ، والدین حتما قبل تهیه تلفن های همراه و کامپیوتر برای فرزندانشان، در مرحله اول باید آن ها را آموزش دهند و سپس بر فعالیت شان در فضای مجازی نظارت داشته باشند چرا که کودکان با توجه به شرایط سنی که دارند بسیار کنجکاو می باشند و آموختن و کسب تجربه های جدید را دوست دارند و در صورتی که والدینشان بر آن ها نظارت نداشته باشد ممکن صدمات جبران ناپذیری را در بلند مدت برای آن ها در پی داشته باشد.

همچنین در مورد بازی و چالش Momo نیز ، والدین باید به این نکته توجه کنند که اصلاً جای استرس و نگرانی نیست، چرا که مومو یک نفر نیست، بلکه در حالت کلی یک مخاطبِ مزاحم است که قصد دارد کاربران خود را سرکار بگذارد یا از آن ها سوء استفاده کند. والدین همچنین باید به فرزندان خود بگویند که مومو قدرت غیر طبیعی ندارد و بی دلیل نمی تواند گوشی شما را هک کند، و در صورت دریافت پیام یا تماس از فرد ناشناس حتما باید به والدین خود اطلاع دهند.

انتهای پیام /1404

منبع: خبرگزاری علم وفناوری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان