۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین خرفه، گیاهی برای کاهش دیابت/ رویه زندگی مردم قزوین باید تغییر کند
کد خبر: ۱۸۱۵۸۴ نویسنده: سید علی هاشمیان تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۲ ساعت: ۱۰:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدرس طب سنتی در مصاحبه با صبح قزوین:

خرفه، گیاهی برای کاهش دیابت/ رویه زندگی مردم قزوین باید تغییر کند

مدرس طب سنتی بیان کرد: مردم قزوین دارای زندگی ماشینی هستند و مصرف قند در آن‌ها بسیار بالا است و باید گیاه خرفه در سبد غذایی آنان جای گیرد.

خرفه، گیاهی برای کاهش دیابت/ رویه زندگی مردم قزوین باید تغییر کند

سید علی هاشمیان، مدرس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره نگاه طب سنتی به بیماری دیابت اظهار کرد: در طب سنتی این بیماری به نام دیابیز معرفی شده که به نام دیابت بی مزه معروف است و علامت بارز آن تکرر ادرار بود و درمان جدی و قطعی برای این بیماری در طب سنتی تجویز نشده است.
وی افزود: در گذشته کار عمده‌ای در زمینه دیابت انجام نشده که به عنوان مرجع واقع شود و تنها تجویز برای بهبود این بیماری، در کتاب مخزن الادویه است که 2 نوع گیاه خرفه و تواشیر معرفی شده است.
هاشمیان یادآور شد: در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز داروی گیاهی پیدا نشده که بتواند این بیماری را کامل از بین ببرد.
وی خاطر نشان کرد: بهترین روش بیماری قند همان تزریق انسلین است و با داروی گیاهی می‌توان این بیماری را درمان کرد اما نمی‌توان شفا داد.
مدرس طب سنتی، با اعلام این نکته که دیابت اغلب وابسته به ژن است، افزود: بهترین روش پیشگیری از بیماری دیابت، رژیم صحیح غذایی، تحرکات بدنی و آسایش اعصاب است زیرا زندگی ماشینی و مصرف بالای قند در سبد خوراکی روزانه مردم در کنار کم تحرکی، از عوامل اصلی بروز بیماری قند است.
وی یادآور شد: میزان مصرف قند و شیرینی در قزوین و استان‌هایی مانند یزد بسیار بالا است و این سبک مصرف شیرینی به شدت در حال گسترش است.
هاشمیان خاطر نشان کرد: اغلب بیماری‌های قندی به صورت ارثی و ژنتیکی است که برای حل آن می‌توان آزمایش‌های غربالگری پیش از ازدواج_مشابه غربالگری تالاسمی_ انجام داد تا دو شخصی که دارای ژنتیک دیابتی هستند، باهم ازدواج نکنند.
وی عنوان کرد: زندگی ماشینی گریبانگیر همه مردم شده است، زمان خواب طولانی و زمان بیداری کم، ورزش و تحرک کم و نبود برنامه مرتب بدنی، قزوینی‌ها را مستعد بیماری دیابت کرده است.
این کارشناس طب ستنی افزود: یک برنامه مرتب بدنی برای قزوینی ها اعم از پیاده‌روی و کوه‌نوردی می‌تواند میزان چشم‌گیری از این بیماری را کاهش دهد. 

از نگاه طب سنتی هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد

وی با اشاره به هوای سرد و خشک قزوین، ابراز کرد: این نظریه که هوای سردو خشک باعث ایجاد سودا می‌شود و سودا خود عامل ایجاد دیابت است؛ یک دلیل تئوریست و باید بر روی آن کار تحقیقاتی شود.
هاشمیان تاکید کرد: راه‌های جلوگیری از دیابت، استفاده از گیاهان فصلی به ویژه گیاهان بهاری مانند کنگر، ریواس و انواع دیگر است، اگر چنین گیاهانی در جیره غذایی افراد جای بگیرد، کمتر دچار بیماری خواهند شد، اگر بیماری وجود دارد درمان آن هم در آن منطقه وجود دارد.
وی افزود: همین خوراکی‌هایی که من آن‌ها را فلور خوراکی قزوین نامیدم_اعم از شوید کوهی، آقا جواش، قازیاقی و غیره_ چون یک ترکیب بیتر و تلخ دارند، دیابت را کنترل می‌کند.
مشاور طب سنتی با اشاره به مطرح شدن گیاه خرفه در سال‌های اخیر، اعلام کرد: خرفه جزو گیاهان قدیمی ایرانیان است که هنوز در جنوب کشور که تمدن فارسی در آنجا بیشتر نمود داشته، مثل دزفول و آبادان و خرمشهر همچنان از خرفه به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌شود.
هاشمیان یادآور شد: خرفه به عنوان دانه‌ای بود که ما قزوینی‌ها از آن بر روی شیرینی استفاده می‌کردیم و شیرینی‌ها را به یک شیرینی رژیمی تبدیل می‌کرد.
وی در ادامه گفت: افراد می‌توانند خرفه را به صورت بذر یا در زندگی روزمره در قورمه سبزی و سبزی خوردن استفاده کنند که باعث پیشگیری درمان دیابت می‌شود.
مدرس طب سنتی اعلام کرد: هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد و داروی گیاهی می‌تواند زمان و شدت آن را به تعویق بیندازد.
وی تاکید کرد: اگر تحولی در نوع زندگی ما قزوینی‌ها پیش نیاید بیماری‌های مختلف حتی در کودکان نیز شیوع می‌یابد، اکثر ما دارای کبد چرب و دیابت هستیم که از نگاه طب سنتی نشان از پر شدن ظروف بدن است زیرا ما بسیار می خوریم و کمتر دفع مواد مضر از بدن داریم.
هاشمیان عنوان کرد: بهار فصل دفع مواد زاید بدن است و در این راستا روزه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، البته دیابتی‌ها شرایط خاص خودشان را برای روزه گرفتن دارند.
وی افزود: تغییر رویه زندگی ماشینی، تغییر رویه غذایی_که در حال حاضر رگ و نبض حیات ملت ما دست مادرهاست و آن‌ها برای این رویه آموزش ببینند_ آرامش اعصاب از کارهایی اس که برای پیشگیری از دیابت می‌توان انجام داد.
این کارشناس طب سنتی یادآور شد: باید اقداماتی در سطح کلان انجام شود تا آرامش اعصاب به مردم باز گردد.
وی افزود: یکی از کارهایی که در استان قزوین انجام می‌شود، راهپیمایی خانوادگی است که البته تعدادشان کم‌ است و باید خانواده‌ها نیز در این راستا اقداماتی برای سلامت خود انجام دهند.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان