۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین رابطه با آمریکا باید با تدبیر و حکمت باشد نه از روی شیفتگی/ اقداماتی که روحانی انجام داد برای احمدی نژاد گناه کبیره بود
کد خبر: ۱۲۷۰۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اختصاصی صبح قزوین/

رابطه با آمریکا باید با تدبیر و حکمت باشد نه از روی شیفتگی/ اقداماتی که روحانی انجام داد برای احمدی نژاد گناه کبیره بود

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری: دولتمردان باید در رابطه ای که برقرار می کنند از سر تدبیر و حکمت و بصیرت باشد، نه از سر شیفتگی؛ آنها باید رفتار طرف مقابل را هوشمندانه رصد کنند و طبق حرکت طرفشان مهره های خود را بچینند.

رابطه با آمریکا باید با تدبیر و حکمت باشد نه از روی شیفتگی/ اقداماتی که روحانی انجام داد برای احمدی نژاد گناه کبیره بود

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، تحلیل گر مسائل سیاسی در خصوص مذاکره تلفنی حجت الاسلام روحانی با اوباما، در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: آن چه که در رسانه ها مطرح شد این بود که آقای  اوباما از حجت الاسلام روحانی درخواست دیدار داشته اند، ولی ایشان اظهار داشتند در این سفر فشردگی برنامه ها است و فرصت نمی شود، اما درخواست تلفن را آمریکایی ها این طور مطرح کردند که آقای روحانی درخواست را اعلام کرده اما تلفن از ناحیه آنها زده شده است.

وی ادامه داد: اتفاقا خواسته دشمن است که مطرح کند ایران از روی ناچاری این مذاکره را انجام داده و شروع کننده به این ارتباط بوده است؛ این مسئله دقیقا پازلی است که آنها چیده اند و برخی از عوامل داخلی در حال تنظیم کردنش هستند.

مشکل ما خوی استبداد طلبی دولتمردان این کشور است

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: جمهوری اسلامی هیچ وقت نفی ابد در ارتباط با آمریکا را نداشته است، مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشاتشان تاکید کردند ما با کشور آمریکا، مردم آمریکا و با دولت آمریکا مشکلی نداریم.
مشکل ما خوی استبداد طلبی دولتمردان این کشور است.

وی تصریح کرد: اگر دولتمردان این کشور سر عقل آمده و بخواهند در یک سطح مساوی از احترام متقابل و بدون پیش شرط وارد حل مسائل شوند و صادقانه، خصومت و دشمنی هایی که علیه ما در گذشته داشته اند کنار بگذارند، اصل مذاکره و ارتباط را نفی نخواهیم کرد.

این کارشناس سیاسی ابراز داشت: از طرفی خصومت آشکار این کشور علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مانعی بزرگ بر سر رابطه با آمریکا می باشد، از طرفی تردیدی نیست که تحریم ها در کشور ما اثر داشته است اما ما معتقدیم ضرری که غرب و هم پیمانانش از تحریم ها علیه ما داشته اند، بیشتر از ضرری است که به ما وارد شد.

دولتمردان بدانند آمریکا 35 سال، قصد سرنگونی نظام داشته است

وی تاکید کرد: این تحریم ها برای مردم تلخ و سخت بوده؛ اما در کنارش ما شاهد مختصات و دستاوردهایی هستیم که اگر تحریم ها نبود حاصل نمی شد.
اگر آمریکایی ها از خوی استبدادی شان منصرف شده و قدم مثبتی به طرف ما بردارند و مصالح، عزت، اقتدار و اهداف مان حفظ شود و عدولی از آن نداشته و بتوانیم با نرمش قهرمانانه روابطی را دائر کنیم که دشمنی دشمنان علیه ما کم شده باشد، خط قرمزها هم حفظ شده و هم کم رنگ نشود، این روند مثبتی خواهد بود و معنای نرمش قهرمانانه تحقق می یابد.

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: باید دولتمردان بدانند دشمن ما کسی است که قبل از وقوع انقلاب اسلامی، علیه مردم ما شیطنت، عناد ورزی و خصومت داشته، کودتای 28 مرداد، حمایت جانانه و نفس گیر از رژیم پهلوی تا آخرین نفس، حمایت از صدام و پشتیبانی از جنگ تحمیلی علیه ایران، منهدم کردن هواپیمای مسافربری و کشتار مردم بی گناه، تقویت اپوزیسیون و معاندین و ضد انقلاب های علیه ایران، حمایت از گروهک های ضد انقلاب و منافقین که بیش از 17 هزار شهید ترور در انقلاب تقدیم کردند، تحریم همه جانبه و جلوگیری از پیشرفت ایران بوده است.

وی در ادامه گفت: سوالی که برای ما مطرح است این نکته می باشد که آیا آمریکا ماهیتش تغییر کرده است؟ چرا از در دوستی وارد شده؟ او به ازای این ارتباط از ما چه می خواهد؟ عدول از آرمان ها و ارزش ها یا در قبالش که از ما امتیازات مساوی مثل بقیه کشورها بگیرد؟

آمریکا خواسته است به جای امتیاز دادن به ایران آتش بس ایجاد کند

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: باید توجه داشت که آمریکا همان آمریکا است و امروز اگر در لحن آنها تغییری می بینید نه از در دوستی می باشد، بلکه به این علت است که این سیاست مداران به این نتیجه رسیده اند که با معضلاتی که در جهان و منطقه پیدا کرده اند، فهمیده اند این مشکلات بدون حضور و نقش آفرینی ایران حل نخواهد شد.

این کارشناس سیاسی اذعان داشت: تحریم ها به مردم فشار آورده اما آنها با تحریم ها خواستار براندازی نظام بودند که البته اتفاق نیفتاد، نتیجه عکس داد و مردم سال 92 حماسه بزرگ سیاسی را آفریدند.
بنابراین امروز این افراد می فهمند و درک کرده اند با معضلاتی که در منطقه ایجاد کرده اند راهش این است به جای امتیاز دادن به ایران، فعلا یک آتش بس ایجاد کنند.

وی با بیان این که دولتمردان ما باید مراقب چند مسئله باشند، تشریح کرد: اول، پافشاری کردن بر اصول و ارزش ها و خط قرمزهای نظام؛ دوم، در تبادل امتیاز دادن و گرفتن کلاه سرشان نرود، سوم در رابطه ای که برقرار می کنند از سر تدبیر و حکمت و بصیرت باشد، نه از سر شیفتگی؛ چهارم، رفتار طرف مقابل را هوشمندانه رصد کنند و طبق حرکت طرفشان مهره های خود را بچینند.
پنجم، بدانند هیچ وقت طرف مقابل از سر محبت دوستی و خیرخواهی جمهوری اسلامی، وارد صحنه نشده است.

اگر درخواست مذاکره تلفنی از سوی رئیس جمهور مطرح شده، کار پسندیده ای نیست

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: ما باید گام به گام و منعطف در مسیر رابطه با آمریکا حرکت کنیم و دقت لازم را داشته باشیم؛ آن چه را که در این راستا به دست می آوریم ارزشمند باشد، اگر واقعا حرف آمریکایی ها صحت داشته باشد و درخواست مذاکره تلفنی از سوی رئیس جمهور ما مطرح شده، کار پسندیده ای نخواهد بود.

وی ادامه داد: اما شاید آقای روحانی توضیحش این باشد که اوباما پیش قدم شد و پیام تبریک فرستاد و گام بعدی را ما برداشتیم.
آمریکائی ها بیش از 30 سال می باشد که با ما ارتباطی ندارند و انواع تحریم ها و فشارها را علیه ما به کار بسته اند که ما نباید این مسائل را فراموش کنیم

این تحلیلگر سیاس افزود: اما من فکر می کنم دیدگاه آقای روحانی این بوده که وضعیت طرف مقابل دستش بیاید تا بداند چطور باید علیه آنها موضع گیری داشته باشد.
اگر آمریکایی ها از موضع خصمانه خود دست بردارند و زمان بندی لازم را برای لغو تحریم ها علیه ایران داشته باشند می توان تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ کرد.

باید منتظر نتایج این تغییر لحن آمریکا بود

وی تاکید کرد: اما در بحث رابطه با آمریکا، باید با همان  اصل نرمش قهرمانانه و حفظ اصول و ارزش ها، با دقت هر عملی صورت بگیرد و هر جا عدول از این مسائل مطرح شد ما باید اجتناب داشته باشیم.

حجت الاسلام ذوالنوری در رابطه با این شبهه که احمدی نژاد از نظر دیپلماسی خارجی فرصت سوزی کردند و از فرصت ها استفاده کرد، اظهار کرد: تمایلی به مقایسه دولت ها ندارم؛ اما به نظرم اقداماتی که آقای روحانی انجام دادند آقای احمدی نژاد هم می توانست انجام دهد، ولی آنها اعتقادی به این کار نداشتند.
در حال حاضر هم اتفاق خاصی نیفتاده است باید منتظر بمانیم و نتیجه این عملکرد را مشاهده کنیم.
باید ببینیم آیا آنها هم از این فرصت استفاده کرده و اعتماد ایران را به خود جلب می کنند؟

وی تصریح کرد: ایران باید حسن نیت، عملکرد درست، بازگشت ا رفتار خصمانه گذشته علیه کشورمان، حفظ اصول و خط قرمزهای ملت ایران را در رفتار و مواضع آمریکا ببیند، باید تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شود، اگر این گونه شد باید بگوییم غربی ها از فرصت استفاده کردند اما مواردی غیر از این مشاهده شد آنها از فرصت استفاده نکردند.
بنابراین باید منتظر نتایج این روابط بمانیم.

جایگاه عزت مند و اقتدار آمیز ایران آمریکا را ناچار به امتیاز دهی کرد

حجت الاسلام ذوالنوری در خصوص احتمال لغو تحریم های ایران از طرف آمریکا، تاکید کرد: در عالم سیاست هیچ چیزی بعید نیست، اما خباثت، کینه و دشمنی که ما از آمریکا سراغ داریم، نمی توان این مورد را پیش بینی کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اذعان داشت: اما از طرفی به دلیل جایگاه عزت مند و اقتدار آمیزی که امروز ایران اسلامی در جهان پیدا کرده خلق حماسه سیاسی، بیداری اسلامی با الگوگیری از ایران، تمام این موارد آمریکایی ها را ناچار به امتیازدهی به ایران کرده است و باید حق هسته ای ما، به رسمیت شناختن اصول و موازین ایران و لغو تحریم ها موردنظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان