۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین کوری و مرگ، عاقبت چند لحظه عیش و مستی/هیچ درمان موثر و استانداردی برای درمان الکل وجود ندارد
کد خبر: ۱۰۱۹۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

موسس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر:

کوری و مرگ، عاقبت چند لحظه عیش و مستی/هیچ درمان موثر و استانداردی برای درمان الکل وجود ندارد

حاجی آقایی: کوری و در نهایت مرگ از عوارض جدی سوء مصرف الکل های صنعتی است.

کوری و مرگ، عاقبت چند لحظه عیش و مستی/هیچ درمان موثر و استانداردی برای درمان الکل وجود ندارد

به گزارش صبح قزوین، علیرضا حاجی آقایی، موسس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر، در خصوص مواد و عناصر تشکیل دهنده الکل خالص بیان کرد: ماده اصلی تشکیل دهنده الکل خالص اتانول است.
این ماده خاصیت سکرآوری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت های جدی و سوء استفاده بعضی از افراد فروشنده، متانول به عنوان ماده ای صنعتی به مایعات الکلی افزوده می شود؛ این نوع الکل به الکل چوب معروف است که دارای عوارضی جدی از جمله کوری و در نهایت مرگ ناگهانی شخص مصرف کننده است.

 حاجی آقایی خاطر نشان کرد: خوشبختانه به دلیل اعتقادات دینی و فرهنگی رایج و نگرش منفی که نسبت به مشروبات الکلی در کشور ما وجود دارد، آمار سوء مصرف الکل بسیار کمتر از آمار جهانی است و این مصارف در ایران بیشتر از نوع تفریحی محسوب می شود.

موسس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در خصوص جذب مشروبات الکلی در بدن پس از مصرف توضیح داد: مصرف مشروبات الکلی بیشتر از نوع الکلی است، اما بر خلاف دیگر مواد خوراکی، جذب مشروبات الکلی از مجاری دیواره داخلی دهان شروع و تا انتهای دستگاه گوارش ادامه دارد.

وی افزود: به محض وارد شدن مایعات الکلی به خون، عوارضی همچون گشاد شدن مویرگ های محیطی، گرما، سرخی پوست، کاهش شدید اشتها و افزایش کوتاه مدت انرژی در بدن اتفاق می افتد.

این پزشک ادامه داد: کبد تنها عضوی در بدن است که جایگزین ندارد و سوخت و ساز و متابولیسم در این عضو انجام می گیرد.
همچنین با سوء مصرف مشروبات الکلی، در دراز مدت فرد دچار بیماری سیروزکبدی می شود؛ در این نوع بیماری، بافت های کبدی فرو پاشی شده و کار کرد سم زدایی خود را از دست می دهد.

وی تاکید کرد: مصرف مشروبات الکلی در درازمدت موجب اختلالات عصبی، بیماری مغز و اعصاب، عدم تعادل در اندام های بدن، لرزش، ورم اندام (شکم)، رفتارهای تهاجمی، فراموشی های گذرا، از بین رفتن مهارهای ارادی و در نهایت منجر به مرگ زودرس می شود.

حاجی آقایی در خصوص عوارض متفاوتی که مشروبات الکلی در خانم ها و آقایان به همراه دارد، تشریح کرد: به دلیل خصوصیات جنسی، عاطفی و غیره که در خانم ها وجود دارد؛ میزان مصرف الکل در خانم ها به صورت افراطی خیلی کمتر از آقایان است البته در صورت میزان مصرف یکسان این عوارض برای هر دو جنس یکسان است.
.

این پزشک  یادآور شد: با توجه به اینکه الکل از جمله موادی است که از سد خونی جفت عبور می کند در دوران بارداری خانم ها  نیز مشکل ساز می شود و چون مادران الکلی بهداشت بارداری را رعایت نمی کنند صدمه به جنین حتمی است و موجب تولد فزندی با نشانگان الکلی جنینی می شود.

543-1

موسس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در خصوص آمار خودکشی در میان افراد الکلی در مقایسه با افراد عادی جامعه اذعان کرد: سوء مصرف این مشروبات منجر به اختلالات روانی از نوع افسردگی، روان تنشی و اضطراب شده و در نتیجه میزان آمار خودکشی در این افراد بالاتر است.

وی ادامه داد: از آن جایی که مصرف مشروبات الکل بر خلاف هنجارهای پذیرفته شده در جامعه است و به صورت عرف رواج ندارد؛ هیچ آمار دقیقی از میزان خودکشی ها وجود ندارد.

حاجی آقایی اعلام کرد: در جامعه ما هیچ  تحقیقات مشخصی وجود ندارد که مشخص کند که الکلیسم بیشتر در چه بازه سنی اتفاق میافتد.
اما در واقع بیشتر در افراد نوجوان و جوان شیوع نسبی دارد و معمولاً با بالاتر رفتن سن، نشانه های الکلیسم نمود بیشتری دارد همچنین در سنین جوانی مصارف به صورت تفریحی و غیر مستمر است.

وی در خصوص اینکه آیا سو ء مصرف مشروبات الکلی ریشه در کودکی فرد یا تربیت خانوادگی دارد بیان کرد: در اصطلاح علم جامعه شناسی، سه نوع خانواده متعالی، متعادل، متلاشی در جامعه حضور دارند.

این پزشک افزود: آمار بزهکاری ها و سوء مصرف ها بیشتر در خانواده های متلاشی هستند.
داشتن الگو های نامناسب در دوران کودکی، موجب نابهنجاری فرد در آینده می شود همچنین مصرف الکل یا هر نوع سوء مصرف اکتسابی است.

حاجی آاقایی  تصریح کرد: آموزش و یا الگوبرداری غلط محیطی و اجتماعی می توانند زمینه ای برای بزهکاری افراد باشند و تا کنون هیچ تحقیقی، وراثتی بودن سوء مصرف ها را نشان نداده است.

وی در خصوص روش  های درمان سوء مصرف مشروبات الکلی اظهار کرد: در دنیا بهترین راهکار برای این نوع افراد، انجمن الکلی های گمنام است.
روش کار این موسسه آموزش افراد در چند برنامه برای زندگی بدون الکل است.

حاجی آقایی در پایان اعلام کرد: هیچ درمان موثر و استانداردی برای ترک الکل وجود ندارد و دارو های موجود تنها عوارض جسمی و روانی را برطرف می کنند.

images

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان