۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حوزه و دانشگاه متحدانه سیلی محکمی به‌دشمن بزنند/ دانشگاه اسلامی نمی‌شود مگر با وحدت عمیق روحانی و دانشجو
کد خبر: ۳۳۲۷۷۳ نویسنده: حجت الاسلام زارعی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۷ ساعت: ۱۴:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه امام خمینی(ره):

حوزه و دانشگاه متحدانه سیلی محکمی به‌دشمن بزنند/ دانشگاه اسلامی نمی‌شود مگر با وحدت عمیق روحانی و دانشجو

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: دانشگاه اسلامی نمی‌شود مگر با وحدت عمیق و عملی حوزه و دانشگاه و روحانی و دانشجو که نیاز ضروری انقلابی است.

حوزه و دانشگاه متحدانه سیلی محکمی به‌دشمن بزنند/ دانشگاه اسلامی نمی‌شود مگر با وحدت عمیق روحانی و دانشجو
حجت الاسلام زارعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به پیشینه وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از رخدادهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ۲۷آذر ۵۷ مصادف با شهادت آیت‌الله مفتح است که امام راحل با فراست و دقت با عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کردند.

وی ادامه داد: دشمن قصد داشت با شهادت دکتر مفتح در دانشگاه تهران تقابل میان حوزه و دانشگاه را ایجاد کند، اما امام این اتفاق را به فرصتی بزرگ برای انقلاب تبدیل کرد؛ چراکه شهید مفتح اندیشمندی است که هم از تفکر عمیق حوزوی برخوردار است و هم به عنوان فردی فکور و زمانشناس به عرصه دانشگاه پاگذاشته و به نماد وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: شهید مفتح معتقد بود دانشگاه با فراگیری علوم اسلامی و با ایجاد فضای زهد و تقوامداری می‌تواند به پرورش انسان‌های متخصص و متعهد بپردازد، حوزه نیز باید با تسلط بر علوم و ابزارهای به روز در ترویج و عمق بخشی معارف اسلامی گام‌های بزرگی بردارد.

وی اذعان کرد: برای پرداختن به اهمیت و ضرورت مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید به منظومه فکری امام انقلاب نگاه کنیم؛ ایشان در نخستین پیام سیاسی خود در سال ۱۳۲۳مدارس علوم جدید و دانشگاه‌ها را در کنار مدارس دینی قرار می‌دهد و از تسلط انسان‌های نااهل و ناشایست بر مدارس علوم جدید و دانشگاه‌ها شکوه می‌کند، چرا که این دو مجموعه را به عنوان مغز متفکر جامعه می‌داند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به نگاه امام خمینی(ر‌ه) روحانیت باید فهم خود از اسلام را با مقتضیات زمان پیوند داده و با کاروان عظیم دانش بشری که مهمل آن بیشتر دانشگاهیان هستند همراهی و همدلی صمیمانه داشته باشد، در غیر این صورت اعتقاد و ایمان نسل آینده با مخاطره جدی روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: بنا بر باور امام راحل که ۲۰سال پیش از شروع نهضت اسلامی بیان می‌کند حوزه و دانشگاه باید در کنار هم باشند تا بتوانند برای ارتقا و رساندن اهداف اسلام و به پیروزی رساندن انقلاب کمک کنند، پس از انقلاب نیز این وحدت جزء کلیدی‌ترین و راهبردی‌ترین اهداف امام است.

زارعی تاکید کرد: با توجه به این منظومه فکری با وحدت حوزه و دانشگاه اسلام ناب محمدی تحقق پیدا می‌کند؛ به این معنا که برای تحقق تمدن نوین اسلامی در کنار هم قرار داشتن این دو مرکز تعلیم و تعلم و پایگاه فکری و فرهنگی در مقابل هجمه‌های دشمنان ضروری است.

وی افزود: دشمنان قبل و بعد از انقلاب برای فاصله انداختن این دو پایگاه فکری و فرهنگی تلاش کردند؛ زیرا به اهمیت این موضوع پی بردند که اگر حوزویان و دانشگاهیان کنار هم بوده و در راستای یک هدف حرکت کنند قطعا توطئه‌های دشمن نقش بر آب خواهد شد.

وحدت حوزه و دانشگاه معرفت شناختی و در اهداف است
این کارشناس حوزوی با بیان چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت شکلی نیست، بلکه وحدت در مبانی معرفت شناختی، درک ارزش‌های فرهنگی، یکی شدن دغدغه‌ها و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی مورد نظر است.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد چون حوزه و دانشگاه دو مغز متفکر و نیروی محرک جامعه هستند می‌توانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شاید یکی از موانع مهم وحدت حوزه و دانشگاه عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم وحدت نزد حوزویان و دانشگاهیان باشد؛ به طور دقیق تبیین نشده که آیا وحدت به این معنا است که حوزه دانشگاه شود و یا دانشگاه حوزه شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص معنای وحدت باید به اندیشه رهبر معظم انقلاب و منظور ایشان از این مفهوم توجه کرد؛ در نظر رهبری وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اساسی‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب اسلامی است.

این مسئول عنوان کرد: در دیدگاه رهبر معظم انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت در اهداف کلی است؛ چراکه یک ضرورت و نیاز انقلابی وحدت این است که این دو کانون علمی و مرکز تعلیم و تعلم حرکت هماهنگ علم و دین در نظام اسلامی داشته باشند، در واقع روی آوردن حوزه و دانشگاه به هم ضرورت و نیاز انقلابی است.

وی ادامه داد: این دو مرکز از نظر اخلاق، سیستم و ساماندهی حاکم بر آن‌ها و برخی محتواها باید به هم نزدیک شده و به سمت ساختن جامعه پیشرفته مستقل و جامعه الگو برای جهان پیش رویم، به گونه‌ای که سایر جوامع با دیدن آن به فکر تحول و تحقق آن برسند.

این کارشناس حوزوی ابراز کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معناست که آن دو با یکدیگر در دو خط موازی بدون استحکاک با هم در جهت ساختن این ملت و کشور حرکت کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه اسلامی نمی‌شود مگر با وحدت عمیق و عملی حوزه و دانشگاه و روحانی و دانشجو که نیاز ضروری انقلابی است.

زارعی درباره راز و سر وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بنا‌بر بیان امام خمینی(ره) حوزه و دانشگاه مکمل هم هستند و این دو مرکز باید علم و عمل و تهذیب را به منزله دو بال بدانند که پرواز و رسیدن به مقصد با یکی از آن‌ها به تنهایی امکان پذیر نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه ضامن رسیدن نظام اسلامی به اهدافش است
وی افزود: دانشگاه و حوزه به تنهایی نمی‌توانند جامعه و نظام اسلامی را به اهداف خود برسانند، بلکه با در کنار هم بودن علم و دین می‌توانند در ارتقای نظام اسلامی موثر بوده و انقلاب اسلامی را به اهداف کلان و اصلی خود برسانند.

این مسئول عنوان کرد: تفکر جدایی علم و دین ارمغان دنیای غرب است؛ قرن۱۹که اوج تحقیقات دنیای غرب است در همان زمان قرن جدایی علم از دین و طرد دین از زندگی است و متاسفانه این نگاه در کشور ما نیز اثر گذاشت و پایه اصلی دانشگاه‌های ما بر مبنای همین جدایی اتفاق افتاد و در نتیجه حوزویان از دانشگاه و دانشگاهیان و در مقابل دانشگاهیان نیز از علما رویگردان شدند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر پیشرفت‌های علم از نظر علمای دین مخفی ماند، روح تحول‌گرایی، ضرورت تحول در فقه اسلام و استنباط احکام دینی که همواره در تحولات جامعه وجود داشته و مستند به قرآن و سنت بوده در حوزه‌ها افول کرد، زیرا علمای حوزه از تحولات جهانی غافل شده و صرفا به مباحث ذهنی و فردی زندگی افراد پرداختند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) اذعان کرد: با این اتفاق حوزویان از پرداختن به امور اجتماعی و اینکه کدام مسائل می‌تواند اسلام و انقلاب را به اهداف خود رسانده و به شکل گیری تمدن نوین اسلامی کمک کند بی توجه شدند.

وی بیان کرد: قرون وسطی قرن تاریکی ملت‌های اروپایی است، همزمان با این دوره، قرن علم و دانش در ایران و سرزمین‌های اسلامی تحقق پیدا کرد.

زارعی اظهار کرد: باید توجه داشت که وحدت حوزه و دانشگاه به این معناست که این این دو پایگاه تفکر فکری و فرهنگی و علم و دین در حقیقت دو شعبه از یک موسسه هستند و باید به هم متصل خوش بین بوده و در نظام اسلامی پا به پای هم حرکت کنند.

وی عنوان کرد: باید حوزه مواردی مانند تخصص گرایی، تاسیس رشته‌های درسی گوناگون، توجه به واقعیت‌ها، نوع گرایی مفید، نگرش سازنده و پویا، تحول و استفاده از روش‌های علمی جدید و کارساز را از دانشگاه بیاموزد و در مقابل دانشگاه نیز باید احساس وظیفه در درس خواندن، سخت کوشی در اموختن و کسب اخلاص، صفا، ایثار و معنویت، احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند و استفاده از روش‌های علمی سنتی مفید بومی و هماهنگی سازنده با مردم جامعه را از حوزه فراگیرد.

دفاتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه از مصادیق وحدت است
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: حضور دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مصداق عملی وحدت حوزه و دانشگاه است، همچنین حضور بیش از ۷هزار استاد معارف و اساتید برجسته و عالم و بیش از ۱۰۰۰ امام جماعت در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها از برکات وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: لازم است امروز دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی که از بهترین سندهایی است که نوشته شده با مجموعه مدیریت‌های کلان و میانی دانشگاه‌ها همراه باشند.

این مسئول اذعان کرد: البته این سند با وجود نقاط قوت بسیار زیاد عاری از نقص هم نبوده و قابلیت انتقاد و بررسی در کرسی‌های نقد و آزاد اندیشی را دارد؛ اگر این سند عینیت پیدا کند اهداف مورد نظر وحدت حوزه و دانشگاه تحقق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برای اینکه به اهداف کلان انقلاب اسلامی همچون عدالت اجتماعی و تحقق تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم کنار هم بودن حوزه و دانشگاه جزء ضرورت‌های اصلی به شمار می‌رود.

زارعی بیان کرد: ۲۷آذر با عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه فرصتی مناسب برای بررسی این موضوع و آسیب زدایی از آن و تحکیم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

این کارشناس دینی ابراز کرد: راهبرد ۸سند دانشگاه اسلامی بحث ارتقای تعامل حوزه با دانشگاه است و حضور دفاتر نهاد به همین منظور است، تلاش با انگیزه و شبانه روزی نهاد همراه با دانشگاه، حضور روحانی در کنار دانشجو و در فضاهای مختلف دانشگاه و خوابگاه نماد عینی وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: علوم انسانی باید اسلامی شود و این مورد با در کنار هم قرار گرفتن حوزه و دانشگاه، فهم یکدیگر و نقدپذیری امکانپذیر است، این موضوع حدود دو تا سه سال است که در فضای استان بررسی می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: اسلامی شدن علوم انسانی به این معناست که باید جهت آن خدایی شود، امروز علوم انسانی که در فضای دانشگاه تدریس می‌شود جهان بینی الهی را منتقل نمی‌کند، روانشناسی و جامعه شناسی که برگرفته از دنیای غرب است جهان‌بینی مادی داشته و ذهن دانشجو را الهی نمی‌کند.

وی افزود: در آینده نزدیک همایشی در ارتباط با سند دانشگاه اسلامی در استان برگزار می‌شود که در آن از دانشگاهیان و حوزویان دعوت می‌شود تا حضور یافته و نظرات نقدهای خود را مطرح کنند تا مواردی که عملیاتی هست عملیاتی شد و برای مواردی که عملیاتی نیست راه کار ارائه شود.

حوزه و دانشگاه دو شعبه از یک موسسه هستند
این مسئول اظهار کرد: علم و دین دو شعبه از یک موسسه هستند با هدف واحد و وحدت به این معنا نیست که حوزه تخصص‌های دانشگاه و دانشگاه تخصص‌های حوزه را تدریس کنند، بلکه مبانی معرفت شناختی و درک اهداف و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و همراه شدن در دفاع از نظام اسلامی است.

وی در ادامه تاکید کرد: دفاع یک صدا از نظام و انقلاب اسلامی در سایه قرآن و عترت، نظام ولایی و رهنمودهای حکیمانه امام و رهبر انقلاب و ایستادگی در برابر دشمن که خواهان از بین بردن ریشه فرهنگ و انقلاب اسلامی است به معنای وحدت حوزه و دانشگاه بوده و امکان پذیر است.

زارعی ابراز کرد: تفکر غیرممکن بودن وحدت حوزه و دانشگاه نگاه و توطئه دشمن است، چراکه دشمن از این وحدت می‌ترسد.

وی عنوان کرد: حوزه و دانشگاه نقدهایی به هم دارند، اما مهم‌ترین موضوعی که مطرح است اسلامی شدن علوم انسانی به معنای جهت دهی الهی داشتن و همچنین تمدن ساز بودن علوم اسلامی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: ممکن است دانشگاهیان بیان کنند علوم اسلامی حوزه‌ها قابلیت تمدن سازی را ندارد، ما خواهان این هستیم که علوم اسلامی حوزه‌ها تمدن ساز شده و علوم انسانی حوزه‌ها اسلامی شود، بنابراین در این راستا باید نقدها پذیرفته و با ارائه راه‌کار مناسب اشکالات برطرف شود.

وی با اشاره به 40 انقلاب تاکید کرد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی به وحدت عمیق‌تری نیاز داریم، چراکه دشمن خواستار نرسیدن انقلاب به بلوغش است، اما حوزه و دانشگاه باید سیلی محکمی به دشمن بزنند و ثابت کند که این دو واحد در سایه قرآن و عترت و رهنمودهای حکیمانه رهبری برای ساختن ایران آباد در کنار هم قرار گرفته است.

زارعی در پایان گفت: امسال به این وحدت بیش از پیش نیاز داریم و امیدواریم حوزه و دانشگاه به این مسئله توجه ویژه داشته و تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن برای نظام و انقلاب اسلامی را نقش برآب کرده مشت محکمی بر دشمنان بزند.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان