۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین معلولان قزوینی از حمل و نقل رایگان درون شهری برخوردار می‌شوند
کد خبر: ۳۱۳۶۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۷ ساعت: ۱۴:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان:

معلولان قزوینی از حمل و نقل رایگان درون شهری برخوردار می‌شوند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: به همت شورا و شهرداری قزوین بالغ بر یک میلیارد تومان از محل درآمدهای شهری به مناسب سازی وسائل نقلیه اختصاص داده شده تا معلولان به صورت رایگان از حمل و نقل عمومی درون شهر قزوین استفاده ‌کنند.

معلولان قزوینی از حمل و نقل رایگان درون شهری برخوردار می‌شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ علیرضا وارثی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(پنج‌شنبه) در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در سال 83 مصوب شد ولیکن با نواقص جدی روبه‌رو بود.

وی افزود: در این قانون بسیاری از موارد کلی بوده و ضمانت اجرایی نداشت ضمن اینکه منابع لازم جهت اجرای این قانون تامین نشده بود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در دولت کنونی این قانون مجدد مطرح و لایحه ای تنظیم شد و در مجلس اصلاحیه لازم انجام و نواقص رفع شد و در نهایت هم از نظر کمی و کیفی ارتقاء پیدا کرد.  

وی عنوان کرد: قانون جامع حمایت از معلولین از 16 ماده به 35 ماده افزایش یافت و در قالب 10 فصل در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری به همه استان‌ها ابلاغ شد.

10 هزار نفر از مددجویان بهزیستی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای هستند
وارثی بیان کرد: بر اساس این قانون در بحث مناسب سازی، همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و نهادهای عمومی و انقلابی مکلف شدند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، معابر و اماکن عمومی و وسائل خدماتی شرایط مناسبی برای استفاده و دسترسی آسان معلولان فراهم کنند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان نیز مکلف شده که پوشش سلامتی صددرصدی را برای سازمان فراهم کند؛ که هم‌اکنون بیش از 10 هزار نفر در استان قزوین تحت پوشش خدمات بیمه‌ای هستند که باید توسعه پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در ماده 7 این قانون سازمان مکلف به نگهداری، مراقبت و ساماندهی افراد دارای معلولیت شدید است که بیش از 40 مرکز در این راستا در سطح استان فعالیت دارند که قرار است در هفته بهزیستی 35 مرکز دیگر در سطح استان راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: فصل 5 قانون جامع حمایت از معلولان به اشتغال معلولان مربوط است که در گذشته 3 درصد از استخدام دستگاه‌ها مختص به معلولان بود که مشکلات آن اصلاح شد.

وی بیان کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، تسهیلات اعتباری به واحدهای خدماتی، تولید و صنفی در قبال اشتغال افراد دارای معلول پرداخت می‌شود؛ همچنین تسهیلات اعتباری خود اشتغالی برای معلولان اعطا می‌شود.

وارثی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها مکلف شدند در 30 درصد پست‌های سازمانی خود که به تلفن چی اختصاص داده شده از افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی استفاده کنند.

وی بیان کرد: در بحث مسکن با اولویت مسکن معلولین و افراد نیازمند، زنان سرپرست خانواده، همچنین افراد دارای بیش از دو معلول، خدمات خوبی در استان انجام شده است.

این مسئول عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ‌سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، شهرداری‌ها و همه سازمان‌های دارای سالن نمایش فیلم موظف هستند تا بدون اخذ هزینه امکان نمایش تیزر و آگهی‌های آموزشی مورد تایید سازمان را در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت فراهم آورند.

وی در ادامه گفت: سازمان صداوسیما باید حداقل 5 ساعت از برنامه‌های خود را در هفته به صورت رایگان در زمان‌های مناسب به برنامه‌های سازمان و تشکل‌های مردم‌نهاد حامی افراد دارای معلول و مشکلات آنها اختصاص دهد.

وارثی عنوان کرد: شورای اسلامی و شهرداری شهر قزوین در راستای اجرای ماده 5 قانون مناسب سازی خودروها و وسائل حمل و نقل عمومی، طرح‌های خوبی دارد که در هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد.

وی در پایان گفت: بالغ بر یک میلیارد تومان از محل درآمدهای شهری به این امر اختصاص داده شده تا افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به صورت رایگان از حمل و نقل عمومی درون شهر قزوین استفاده ‌کنند. 

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان