۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کاهش ۱۴درصدی میزان اهدای خون در قزوین/سالانه به ۴۰هزار واحد خونی در استان نیازمندیم
کد خبر: ۳۱۱۹۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۹ ساعت: ۱۲:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان اعلام کرد:

کاهش ۱۴درصدی میزان اهدای خون در قزوین/سالانه به ۴۰هزار واحد خونی در استان نیازمندیم

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی اهدای خون در دو ماه نخست امسال گفت: این موضوع در واقع زنگ خطری است؛ چراکه ادامه روند کاهش تعداد مراجعان و اهداکنندگان خون منجر به کاهش ذخایر خون استان می‌شود.

کاهش ۱۴درصدی میزان اهدای خون در قزوین/سالانه به ۴۰هزار واحد خونی در استان نیازمندیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر محمدحسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره‌کل انتقال خون قزوین اظهار کرد: آمار مراجعان اهدای خون در سال ۹۶ در قیاس با سال ماقبل آن حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سال ۹۵ تعداد مراجعه کنندگان اهدای خون ۴۷۵۰۰ نفر بوده که در سال ۹۶ این آمار به ۵۳۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

این مسئول تصریح کرد: میزان اهدای خون در سال ۹۵ نیز ۳۵۳۰۰ نفر بوده که با ۹ درصد افزایش در سال گذشته به ۳۸۵۰۰ نفر رسیده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده، استان قزوین در سال گذشته در شاخص رشد اهدای خون در کشور رتبه دوم را کسب کرد.

برادران در ادامه بیان کرد: آمار مراجعه کنندگان در ۲ ماهه نخست امسال با ۸۵۷۹ نفر نزدیک به ۱۱ درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۹۶۳۷ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به کاهش ۱۴/۵ درصدی میزان اهدای خون در استان اضافه کرد: میزان خونگیری در دو ماهه نخست امسال ۶۰۵۸ نفر بوده است؛ در حالیکه این آمار در مدت مشابه سال قبل ۷۰۸۵ نفر بوده است.

کسب رتبه دوم قزوین در شاخص رشد اهدای خون کشور

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به دلایل کاهش تعداد مراجعان و اهداکنندگان خون استان عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسائل اجتماعی همچون تورم و گرانی موجب اشتغال ذهنی مردم شده که این امر در میزان اهدای خون تاثیر داشته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون در جامعه تصریح کرد: به منظور فرهنگسازی برای مشارکت بیشتر مردم در امر خداپسندانه اهدای خون فعالیت‌های خود را افزایش دادیم به طوریکه در سطح مدارس و ادارات اقداماتی در این راستا انجام شده است.

برادران بیان کرد: با هدف اشاعه فرهنگ اهدای خون و تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون استان، برای اولین بار صاحب رسانه تلویزیون شهری شدیم.

این مسئول تصریح کرد: متاسفانه آمارها در ماه مبارک رمضان، کاهش ۱۵ درصدی تعداد مراجعان و کاهش ۱۷ درصدی میزان اهدای خون در استان قزوین را نشان می‌دهد.

برادران ادامه داد: این موضوع در واقع زنگ خطری است؛ چراکه ادامه روند کاهش تعداد مراجعان و اهداکنندگان خون منجر به کاهش ذخایر خون استان می‌شود؛ لذا امیدواریم با افزایش مشارکت مردم نوع دوست استان شاهد رشد آمارها متناسب با میزان خون مورد نیاز استان باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود به آمار ۴ ساله انتقال خون استان اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های مهم کشوری انتقال خون، تعداد اهداکنندگان خون به نسبت جمعیت هزار نفری است که این آمار در کشور ۲۷ اهداکننده برای هر هزار نفر است.

برادران اضافه کرد: سال ۹۳ به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان، ۲۴ نفر اهداکننده وجود داشت که این آمار در سال ۹۴ به ۲۵ نفر و در سال ۹۵به ۲۷.۷ و در سال گذشته به ۳۰ نفر افزایش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه ما در استان قزوین سالانه به ۴۰ هزار واحد خونی نیاز داریم، گفت: بحث فرهنگسازی اهدای خون نیازمند مشارکت همه آحاد جامعه است به طوریکه که باید هرکسی ازخانواده، دوستان و اطرافیان خود شروع کرده و آنها را برای شرکت در این امر پسندیده تشویق کنند.

گفتنی است؛ در پایان نشست از خانم گل عنبر حمزه خبرنگار پایگاه خبری صبح قزوین به عنوان خبرنگار فعال حوزه انتقال خون استان تقدیر شد.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان