۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین باید مانع حضور افراد فاقدصلاحیت در انتخابات شد/ عده‌ای با چسبیدن به قدرت جلوی شایسته گزینی قدعلم کرده‌اند
کد خبر: ۲۶۹۸۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۴ ساعت: ۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان:

باید مانع حضور افراد فاقدصلاحیت در انتخابات شد/ عده‌ای با چسبیدن به قدرت جلوی شایسته گزینی قدعلم کرده‌اند

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: متاسفانه عده ای که به قدرت می‌رسند حاضر نیستند جای خود را به دیگری واگذار کنند و همه اینها موانعی است که جلوی شایسته گزینی قد علم می‌کند.

باید مانع حضور افراد فاقدصلاحیت در انتخابات شد/ عده‌ای با چسبیدن به قدرت جلوی شایسته گزینی قدعلم کرده‌اند
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛ آیین معارفه و تکریم رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین عصر روز گذشته(یکشنبه) با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد.

محمدرضا میرشمسی جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در این مراسم اظهار کرد: شورای نگهبان در گفتمان ولایت فقیه دارای چند اصول مهم از جمله حفظ و حراست از انقلاب و نظام و ممانعت از ورود ناخالصی‌ها به نظام است.

وی افزود: در این گفتمان یکی از اصول مهمی که برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده است، تلاش برای شایسته گزینی در بحث قوانین است که باید بهترین قوانین مورد تایید قرار گیرد؛ تا افراد شایسته انتخاب شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مسیر شایسته‌گزینی مشکلاتی نیز ایجاد می‌شود؛ چراکه متاسفانه همه دولت‌ها نشان دادند در پی ورود افراد مورد نظر خود به مجلس هستند و در همه ادوار دولت‌های مستقر تلاش کردند تا طرفداران خود را وارد مجلس کنند.

وی ادامه داد: همچنین این عده تلاش کردند که در دور دوم هم در قدرت بمانند لذا شاهد تخلفات بودیم چراکه تعداد زیادی از استانداران و مسئولان دولتی به دلیل تخلفات صورت گرفته به دادگاه احضار شدند و احکامی برای آنها از جمله انفصال از خدمت صادر شد.

میرشمسی تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس و کسانی که به قدرت رسیدند، داشته‌های دنیایی بسیاری از آنها با آنچه که از پیش داشتند، متفاوت است و از رهگذر رسیدن به قدرت این شرایط برای آنها فراهم شده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه عده ای که به قدرت می‌رسند حاضر نیستند جای خود را به دیگری واگذار کنند و همه اینها موانعی است که جلوی شایسته گزینی قد علم می‌کند.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: سه عنصر اصلی وجود دارد برای رسیدن و انتخاب افراد شایسته که از جمله آنها یک قوانین انتخاباتی مناسب است؛ زیرا با قوانینی که بایکدیگر تزاحم دارند، امکان انتخاب افراد شایسته وجود ندارد؛ از سوی دیگر قوانینی که ضمانت اجرایی ندارند؛ نمی‌تواند منجر به شایسته گزینی شود.

وی خاطرنشان کرد: لذا با توجه به دستور حضرت امام به عنوان سیاست‌های کلی انتخابات قرار شد که قوانین انتخاباتی ما تغییر کند و انتظار ما این است که دولت و مجلس و در کنار آنها شورای نگهبان قوانین جامعی برای انتخابات تعیین شود که از حیث ساختار و روش‌های نوین صلاحیتی، بتواند جلوی تخلفات را بگیرد.

وی اضافه کرد: قوانین باید تخلف زدا باشد و بر نمایندگان و کاندیداها نظارت مستمر و بهتر ایجاد کند.

جانشین معاون اجرایی شورای نگهبان بیان کرد: یکی دیگر از عناصری که در شایسته گزینی دخیل است، اجرای انتخابات است، در سال‌های گذشته اجرای انتخابات بر عهده دولت بوده بنابراین اگر سازمان انتخابات ایجاد و نقش دولت در آن به حداقل برسد، بهتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: نظارت دقیق عنصر دیگری است، آنچه امروز در عرصه انتخابات صورت می گیرد، ناشی از عدم کارکرد مجموعه اجرایی است که شورای نگهبان را که یکی از وظایفش ممانعت از ورود ناخالصی به نظام است، وادار به ورود به شکل کنونی کرده است چراکه اگر مسئولان اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند، نیاز به حضور گسترده شورای نگهبان برای بررسی انتخابات نبود.

این مقام مسئول بیان کرد: ثابت شده دولت‌ها و مجموعه‌های اجرایی اراده‌ای برای شایستگان و حضور آنها، آن چنانچه در گفتمان رهبری آمده است؛ ندارند لذا شورای نگهبان به شکل کنونی ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعدد ثبت نام کاندیداها برای حضور در عرصه انتخابات گفت: باید راهکارهایی در نظر گرفت تا جلوی ورود افراد فاقد صلاحیت لازم گرفته شود؛ اما متاسفانه دستگاه‌ها افراد را تشویق کردند تا وارد ثبت نام شوند و اسمش را حماسه ثبت نام گذاشتند؛ درحالیکه اسمش افتضاح انتخاباتی است.

میرشمسی تاکید کرد: در بعد نظارتی، از یک دهه پیش بر اساس فرمایش امام، دفاتری را ایجاد کردیم برای نظارت‌های دقیق بر انتخابات که سیاست‌هایی را اتخاذ و آنها را دنبال کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات تلاش کرده تا وظایف و سیاستهای ابلاغی را عملیاتی کند و در این مسیر یکی از افرادی که وظیفه سنگربانی را برعهده گرفت، جناب آقای قابل هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: حجت الاسلام قابل واقعا در مسئولیتی که برعهده داشتند، در عین آرامش بسیار محکم بودند، در این ده سالی که ایشان در استان فعالیت داشتند، نسبت به استان، ما دغدغه نداشتیم چرا که ایشان هوشمندانه با موضوعات مواجه می‌شدند و برنامه و دیدگاه‌های شورای نگهبان را رعایت می کردند.

وی در پایان با تشکر از زحمات رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان قزوین گفت: تلاش کردیم که انتخابی کنیم تا شکافی بین وضع موجود و آینده ایجاد نکند و امیدواریم همین وضعیت حاکم باشد.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان