۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۲۵۰ تن کود غیرمجاز شیمیایی در قزوین کشف شد
کد خبر: ۲۶۸۱۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۱ ساعت: ۱۳:۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان:

۲۵۰ تن کود غیرمجاز شیمیایی در قزوین کشف شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان قزوین گفت: این کودهای غیرمجاز توسط برخی افراد سودجو در داخل استان و گاها استان‌های همجوار از ترکیب مواد جامد نظیر خاک، گچ و مواد غیر مجاز حاوی فلزات سنگین در مراکز غیر معتبر با قیمت‌های پایین عرضه می‌شود.

۲۵۰ تن کود غیرمجاز شیمیایی در قزوین کشف شد
مجید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 250 تن کود غیرمجازشیمیایی به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون ریال در استان جمع آوری و توقیف شد.

وی در ادامه افزود: این میزان کود توقیف شده شامل 5 هزار کیسه 50 کیلویی انواع کودهای غیر مجاز کشاورزی شامل سوپر فسفات تریبل، دی آمونیوم فسفات، اوره، سولفات پتاسیم، ماکرو گرانوله و کلرو پتاسیم بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان بیان کرد: این کودهای غیرمجاز توسط برخی افراد سودجو در داخل استان و گاها استان‌های همجوار از ترکیب مواد جامد نظیر خاک، گچ و مواد غیر مجاز حاوی فلزات سنگین در مراکز غیر معتبر با قیمت‌های پایین عرضه می‌شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه این مراکز در استان اقدام به عرضه و فروش غیر مجاز کودهای شیمیایی با نام و نشان دولتی (شرکت خدمات حمایتی کشاورزی) کرده اند.

این مسئول تصریح کرد: بر همین اساس، طی یک عملیات با هماهنگی و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی انتظامی، قضایی کودهای شیمیایی غیر مجاز که با نام و نشان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جمع آوری و توقیف و به انبارهای شرکت در استان منتقل شد.

وی با اشاره به عواقب استفاده از این کودها برای محصولات کشاورزی تصریح کرد: استفاده از کودهای شیمیایی غیرمجاز در مزارع و باغات باعث کاهش شدید عملکرد محصول در واحد سطح، عدم دستیابی کشاورزان به عملکرد مورد انتظار آنان، کاهش کیفیت محصولات کشاورزی تولیدی، ایجاد آلودگی در منابع آب و خاک، تخریب اراضی کشاورزی و در نهایت آلودگی محیط زیست می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: در کودهای غیر مجاز، وجود عناصرغیر مجاز و فلزات سنگین گاها سلامت جامعه را هم به مخاطره می‌اندازد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قزوین گفت: این شرکت در سال زراعی جاری نسبت به تامین و تدارک بسیار مناسبی در خصوص کودهای شیمایی در محصولات بهاره و پاییزه کرده است به کشاورزان استان توصیه می‌شود کودهای مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و کارگزاری‌های شناسنامه دار تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 44 کارگزار تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی در سطح استان آماده ارائه خدمات به کشاورزان استان است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان