رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز با چالشهای اقتصادی مواجه هستیم، گفت: زمانی مسئله هستهای به یک موضوع بغرنج تبدیل شده بود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سیوسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: باید برای پیشبرد کارهای بزرگ چند هدف مشخص تعیین کنیم. در این صورت است که کارها بسیار خوب پیش میرود ولی اگر تعداد این اهداف زیاد شود کار پیش نمیرود.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت جدید تورم بسیار شدید بود لذا در آن زمان اولویت اصلی تمرکز روی کنترل تورم شد. حال پس از سه سال احساس میکنیم رشد تورم، کنترل شده و کاهش داشته است اما دیدیم که این موضوع به نتیجه رسید ولی این مسئله به معنای این نیست که وضعیت اقتصادی خوب شده است. هنوز با چالشهای اقتصادی مواجه هستیم که باید برای حل آنها راهکارهایی اندیشیده شود ولی در آن زمان همه مسئولان تمرکز کردند که تورم را کاهش دهند و به نتیجه هم رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در موضوع هستهای نیز که به یک مسئله بغرنج تبدیل شده بود که از یک طرف غربیها میخواستند ملت ایران را به سطوح بیاورند و از طرفی مسئله هستهای خواسته مشروعی بود که حق مردم بود و دیدیم که با تمرکز و وفاق روی این مسئله، به نتیجه رسید و نتیجه مثبت داد. همه در آن زمان تمرکز کردند تا دانش هستهای بومی شود لذا این تلاشها ما را به نتیجه رساند. اگر ملت در این زمینه وفاق نداشت به نتیجه نمیرسیدیم.
وی ادامه داد: در مسئله هستهای نوعی وفاق وجود داشت تا ایران توانست در این زمینه توانمند شود.
وی ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش و معلمان تمدنسازانی هستند که باید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی وفاق داشته تا کشور آینده روشنی داشته باشد. امروز مسائل و بخش آموزش و پرورش ر ا جزو مسائل امنیتی و ملی کشور میدانند چراکه آینده کشور را متناسب با توقعاتی که وجود دارد میسازند.
لاریجانی همچنین یادآور شد: آموزش و پرورش پس از سه دهه تجربههای خوبی به دست آورد. همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز توانست یک مسیر معنوی را پیگیری کند. تلاش همه معلمان برای این بوده که افراد جامعه اسلامی را بتوانند در تراز مطلوب تربیت کنند. این مسئله نیاز به ارزیابیهای مستمر دارد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در آستانه برنامه ششم هستیم عنوان کرد: من نتیجه کار مدیران آموزش و پرورش و معلمان اعتماد دارم چون افراد خبرهای هستند. آنچه در چنین اجلاسهایی جمعبندی میشود میتواند بر روی کاری که ما در برنامه ششم دنبال میکنیم مفید واقع شود.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین موضوعات متنوع و عمیقی دارد گفت: این سند نشان داد که از نخبگی برخوردار است.
لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی و معوقات معلمان گفت: اگر چند مشکل و مسئله جدی اگر بر روی چند مسئله جدی متمرکز شویم و نوعی وفاق در آن ایجاد شود قطعا آن مشکلات و مسائل حل شده و به نتیجه میرسند. به نظر من فرهنگیان چند موضوع مشخص را تعیین کنند و تمام بخشهای نظام روی آن تمرکز داشته باشند تا انشاءالله مشکلات حل شود. اگر این موضوعات و مسائل زیاد شوند به نتیجه میرسند.
وی همچنین یکی از مسائل مهم در سطح کلان کشور را وضعیت معیشتی معلمان عنوان کرد و گفت: من فکر میکنم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با این موضوع همنوا هستند. همچنین معوقات نیز یکی دیگر از مشکلات معلمان است. ما میدانیم که رکن اصلی آموزش و پرورش معلمان هستند. وقتی وضعیت معلم از نظر معیشتی پیشبینی شده نباشد آن معلم شرایط مناسب روحی برای تدریس ندارد لذا من این وضع را برای آموزش و پرورش مضر میدانم. معلمان باید از یک آرامش روحی برخوردار باشند لذا در این زمینه باید توجه کنیم که وقتی برای 5 سال آینده میخواهیم برنامهریزی بکنیم باید افق آن را هم مشخص کنیم.
وی بر همین اساس اضافه کرد: همه ما میگوییم اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان پایه کار دنبال کنیم که البته این حرف سنجیدهای است اما ایجاد فضای مناسب برای این اقتصاد مقاومتی نیز یک حرف اساسی است یعنی امیدواری و شادمانی باید وجود داشته باشد تا اقتصاد مقاومتی هم شکل بگیرد.
لاریجانی همچنین عنوان کرد: باید برای معلمان که هم به عنوان انسانهای شریفی که نیازهای آنها برآورده میشود نگاه کرد و هم به منظور ایجاد شرایط روحی مناسب برای کشور در این زمینه تلاش شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در طول سالهای پس از انقلاب چندبار نظام آموزش و پرورش را تغییر دادیم اما سوال اینجاست آیا در این زمینه افراد توانمندتری تربیت کردیم و دستاوردمان در این زمینه چه بوده است. پاسخ هرچه باشد تاثیری در این صحبت من ندارد که نظام جدید آموزش و پرورش نظامی نوپاست و باید از آن صیانت کرد که تغییر نکند چرا که تغییر این نظام بسیار وقتگیر است لذا باید از آن صیانت کنیم تا به نتیجه برسد.
وی در همین رابطه افزود: گاهی ما فکر میکنیم برای حل مسائل اگر تشکیلات و سیستمها را تغییر دهیم مشکلات حل میشود در صورتی که این گونه نیست. باید مشکلات اصلاح و ارزیابی شوند. ما باید نظام ارزیابی دقیقی داشته باشیم تا مشکلات را بیابد و حل کند. تغییرات نظام بسیار وقتگیر و انرژیبر است. حال که به نظام آموزشی نوپایی رسیدیم نباید دیگران را تغییر دهیم.در این از افراد محقق استفاده شود.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سیستمهای ما در داخل کشور در هر بخش دولتی زمان ارزیابی برخی ملاحظات را در نظر میگیرد که این ممکن است ما را به واقع نرساند.
وی با انتقاد از حضور در نظام آموزشی عنوان کرد: تا وقتی که کنکور با این وضعیت در کشور وجود دارد به یک سد بسیار بزرگ برمیخوریم. تا وقتی که این موضوع در ذهنها حل نشود. ما نمیتوانیم نظام پویایی برای آموزش و پرورش طراحی کنیم. تلاشهایی برای تغییر سیستم کنکور در مجلس شده است تا فرزندان ما از سالهای ابتدایی مدرسه دچار استرس نشوند چرا که همه به نوعی دارای نگرانی هستند. کنکور مخل نظام آموزشی است زیرا با تستزدن کسی «ملا» نمیشود. باید این بخش برداشته شود. نظام ارزیابی در بین مدارس باید تغییر کند یعنی اگر در خانواده جا بیفتد که حتما مدرک ملاک نباشد بلکه باید همواره ذهن خلاقی داشته باشیم و رسانهها نیز به این امر کمک کنند آنگاه میشود به کنکور به عنوان یک سد نگاه کرد. اما اگر با مدرک به عنوان یک سمبل نگاه کنیم کاری از پیش نمیرود. در فرهنگ ما جا افتاده که تنها با رشد صندلیهای دانشگاه بسیاری از مسائل حل میشود. آیا این حسن است که ظرفیت دانشگاهها زیاد شود در حالی که دانشآموختگان پس از فارغالتحصیلی و زحمات زیاد برای کسب علم در خانه بیکار هستند لذا نظام ارزیابی خانواده ها و جامعه دارای اشکال است. پس در این زمینه باید این سد (کنکور) برداشته شود. زمانی وضعیت آموزشی ایران این گونه نبود. یک مسابقه برگزار شده که بازار کار، متناسب این روند نیست. افراد حس میکنند که اگر مدرک نداشته باشند معطل هستند و این فکر مخربی است لذا باید این موضوع به صورت جدی ساماندهی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تمرکز روی آموزشهای دوره دبستان و پیشدبستانی عنوان کرد: ما امروز ریاضیدان و فیلسوف کم نداریم اما سوال این است که با تقویت این حجم از نیرو، آیا مشکلات کشور حل میشود. این حجم باید به اندازه باشد. مشکل ما تقویت افراد توانمند و خلاق است. اگر ما به «ایجاد کارآفرینی» به عنوان یک اهمیت نگاه کنیم باید توانمندسازی به عنوان مبنا قرار گیرند. ما باید توجه جدیتری به این بخش داشته باشیم لذا نیازمند یک کارآزمودگی هستیم.
وی همچنین اضافه کرد: اینکه در دوره دبستان و پیشدبستان چطور بتوانیم دانشآموزان را تربیت کرده و رشد دهیم تکنیک جدیدی میخواهد. ما بسیار خوشحال شدیم از اینکه نخستین فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان میخواهند استخدام شوند. اگر آموزش و پرورش بر بخش پیشدانشگاهی، پیشدبستانی و دبستانی برنامهریزی خوبی داشته باشد. قطعا بسیاری از مشکلات حل میشوند.
رئیس قوه مقننه همچنین با تاکید بر کمک به بخش خصوصی آموزش و پرورش یادآور شد: دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد. دیدگاه اول این است که از آنجایی که آموزش رایگان است ما نباید بگذاریم مدارس غیرانتفاعی به وجود آید. دیدگاه دیگر نیز بر این باور است که ما مانع آنها نشویم که باید بگوییم. ما هرکدام از این دیدگاهها را اجرا کنیم مانعی ندارد ولی باید به این موضوع توجه شود که این مسائل باید با توجه به اقتضاعات شرایط صورت گیرد. ما حتی اگر منابع را تقسیم کنیم باز هم این مشکلات معیشتی برای معلمان ممکن است وجود داشته باشد لذا باید سازوکارهای آن فراهم شود.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی لزومی ندارد چنین موضوعاتی را ارزشی کنیم بلکه باید متناسب با شرایط با توجه به اقتضائات وفق دهیم و از راههای مختلف زمینههای حضور مردم در آموزش و پرورش را هم فراهم کنیم. قانونهایی موفقتر هستند که در بخشهای مختلف زمینه حضور مردمی را هم فراهم کنند. اقتصاد مقاومتی نیز مبنای آن بر پایه مردمی محقق خواهد شد لذا در این زمینه باید فکر شود که با چه مکانیزمهایی میتوان از توان مردمی استفاده کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خاتمه مطرح کرد: در ایامی که زمان تصویب برنامه ششم است خوب است که آموزش و پرورش نیز کمک کند تا برنامهها را از حالت تشریفات در بیاورد و چند موضوع اصلی و اساسی را مشخص کند که در برنامه ششم به آن پرداخته شود. تا ما بتوانیم در بخش آموزش و پرورش به مدیران و معلمان این بخش کمک کنیم.
انتهای پیام/
منبع: سیاسی فارس
دیدگاه ها