۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین وقتی یار مهربان ضربه ناهماهنگی مسئولان را می خورد
کد خبر: ۸۳۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گذری در نمایشگاه کتاب قزوین؛

وقتی یار مهربان ضربه ناهماهنگی مسئولان را می خورد

نمایشگاه کتاب قزوین در سرای سعد السلطنه در حال برگزاری است. این در حالی است که تعداد غرفه داران آن بیشتر از خریداران کتاب بود!

وقتی یار مهربان ضربه ناهماهنگی مسئولان را می خورد
به گزارش صبح قزوین از 14 تیرماه سال 92 نمایشگاهی برای عرضه کتاب در سرای سعدالسلطنه قزوین برپا شد.
این نمایشگاه تا 30 تیرادامه خواهد داشت.
این نمایشگاه به همت اتحادیه ناشران استان قزوین با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شده است.
ساعات بازدید از این مرکز عرضه کتاب از ساعت 10 تا 13 ظهر و بعد از ظهر از ساعت 5:30 تا 8:30 بعد از ظهر می باشد.
در بازدیدی که از این نمایشگاه داشتم دریافتم به راستی کتاب، این یار مهربان مظلومترین است.
چرا که حتی تعداد غرفه داران آن بیش از استقبال کنندگان و خریداران آن بود و استقبال کمی از نمایشگاه شده بود.
یکی از بازدیدکنندگان درباره این نمایشگاه اظهار داشت: به نظرم نمایشگاه خوبی نبود و کاری در آن انجام نشده بود.
چرا باید مکانی که می شد در آن از کتاب های جدید و تازه انتشارات های مختلف رونمایی شود، به مکانی برای عرضه کتاب های قدیمی و بنجل تبدیل شده  است؟! من دراین مکان کتاب هایی دیدم که سال 70 منتشر شده بود! وی ادامه داد: ماه، ماه رمضان است و باید کتاب ها حال و هوای این ماه را می داشت، اما من کتاب هایی دیدم که هیچ ربطی به این موضوع نداشت و حتی به معرفی خوانده های قدیمی و رقاصه قبل ز انقلاب امثال "حمیرا" پرداخته شده بود.
این جای تاسف داشت، به نظرم مسئولان فقط برای اینکه گزارش کار بدهند و بودجه آن را دریافت کنند، این نمایشگاه را برگزار کردند.

*****

وضعیت نا به هنجار نمایشگاه کتاب باعث شد که پای صحبت غرفه داران که نماینده گان انتشارات مختلف بودند، بنشینم.
مدرسی مدیر موسسه انتشاراتی "پرک" اذعان داشت: بنده درنمایشگاه های مختلف در استان ها شرکت کرده ام و دریافتم مردم قزوین در مقایسه با استان های دیگر از نظر مطالعه و کتاب خوانی خوب هستند، یعنی اگر مردم متوجه می شدند که در این مکان نمایشگاهی وجود دارد استقبال خیلی بهتر از این می شد.
وی ادامه داد: تبلیغات آن طور که باید، انجام نشد و مردم اطلاعی از وجود این نمایشگاه ندارند.
استقبال کم مردم شاید به خاطر این است که تبلیغات به اندازه کافی و مناسب نبوده است.
معتقدم اگر تبلیغات کافی انجام و حتی در پارک فدک هم نمایشگاه اجرامی شد مردم و دوستداران کتاب بالای کوه هم می آمدند.
مدیر موسسه انتشاراتی "پرک" ابراز داشت: متولی این نمایشگاه شرکت تعاونی ناشران و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین می باشد.
وقتی نماینده ما با مسئول فرهنگی ورزشی شهرداری صحبت کرد قرار بر این بود که تبلیغات بر عهده آنها باشد این بدین معنی است که وظیفه تبلیغات، مکان ونگهبانی ازمحل نگهداری کتاب ها بر ضمه سازمان بوده و ما باید کتاب آن را تامین  کرده و10 درصد تخفیف می دادیم.
مدرسی به تبلیغات سطح شهر اشاره و اعلام کرد: درصدی تبلیغات صورت گرفته است.
برای مثال در بعضی خیابان ها مثل نوروزیان تبلیغ انجام شده، اما در خیابان های پر رفت وآمد و شلوغ مثل میدان ولی عصر تا بازار بهتر بود که تبلیغات می شد.
اگر نگاهی به تبلیغات فرهنگ مالیاتی که شامل بنرها و تبلیغات آن است بیندازیم می بینیم که در هر تیر چراغ برق، بنر و تبلیغ آن نصب شده است.
نیازی به صرف هزینه هنگفتی نیست اما تبلیغات در حد معمول، استقبال بیشتری را در پی خواهد داشت.
شهرداری می توانست به نحو مناسب تری  تبلیغ کند.
وی در خصوص تعداد ناشران درقزوین گفت: قزوین 29 ناشر دارد که ثبت شده و مجوز دارند اما از این تعداد 9 ناشر فعال هستند و این تعداد توانایی عرضه کتاب آنها بسیار بیشتر از این است که در حال حاضر در نمایشگاه وجود دارد.
خود بنده الان 11 الی 12 میز قرار داده ام که حدود 500 متر مربع را در اختیار دارم.
این ناشر ادامه داد: الان وقتی می بینم که چندین میلیون کتاب روی میز ما وجود دارد اما استقبال کننده ای نیست، دیگر تمایلی ندارم که تعداد کتاب ها را بیشتر کنم.
من می خواستم اگر استقبال زیاد بود تعداد کتابها را زیاد کنم اما دیدیم هر روز ی که می گذرد تعداد مراجعه کنندگان کمتر می شود و این جالب نیست.
مدرسی خاطر نشان کرد: اضافه کردم میز مستلزم این است که غرفه دار اضافه نماییم و این هزینه بیشتری دارد.
 این را باید بگویم فقط من یک نفر می توانستم کل این فضا را در اختیار بگیریم و کتاب آن را تامین کنم ولی وقتی استقبال صورت نمی گیرد ما ضرر می کنیم.
وی درباره عدم اجرای نمایشگاه قرآن در قزوین در ایام ماه رمضان بیان کرد: هر موقع از شرکت تعاونی ناشران نمایشگاهی تقاضا شده چه در زمینه قرآنی و چه در زمینه های دیگر ما آماده هستیم.
 شرکت تعاونی ناشران استان همیشه آماده است تا نمایشگاه را برگزار کند.
در حال حاظر نمایشگاه قران به دلیل عدم اختصاص بودجه برگزار نشده است.
مدیر موسسه انتشاراتی "پرک" افزود: باید یک مدیریتی بین سازمان های مختلف صورت می گرفت تا ما نمایشگاه قرآن را دایر می کردیم؛ در سال های گذشته که این نمایشگاه بر گزار می شد گاه در سالن نمایشگاه های دائمی، گاه درمحل هلال احمر که این ها نیازمند ایجاد غرفه ها و چادرهایی بود و این هزینه بردار است.
مدرسی تاکید کرد: همین مکان سعد السلطنه مکان مناسبی است و بسیار خوب بود که نمایشگاه را در اینجا دایرمی کردند، چرا که نیاز به هزینه چندانی نداشت.
این مکان برای سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری است و به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفته است، همین جا می توانست به نمایشگاه قرآنی تبدیل شود.

*****

 "ادیب مجابی" مدیر مسئول انتشارات «ادیب» درباره این نمایشگاه گفت: تعداد 8 ناشر در این نمایشگاه حاضور دارند و حدود 4500 عنوان کتاب در آن عرضه شده است.
متاسفانه استقبال با توجه به تبلیغات بد آن، کم بوده است و اکثر ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه ناراضی می باشند.
وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه را خود ما انجام دادیم و مسئولان حتی برای یک بازدید ساده هم نیامدند و همکاری با ما انجام نشد.
برای مثال درب اصلی داخل سرای سعد السلطنه را باز نکردند تا مردم راحت تر و سریع تر در این مکان حاضر و کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند.

*****

در ادامه پیگیری ها به سراغ سازمان فرهنگی هنری شهرداری رفتیم.
"صادق آریان" معاون فرهنگی ورزشی سازمان شهرداری  اعلام کرد: در این نمایشگاه قرار بود ما مسئولیت تبلیغات و تهیه مکان را داشته باشیم و انتشارات شرکت کننده در آن کتب لازمه را تهیه کنند.
آریان افزود: ما تلاش خود را در راستای تبلیغات این نمایشگاه کرده ایم اما به هر حال هر چیزی سقف وکفی دارد.
این تبلیغات از آنجایی که به یک پیمانکار داده شده است هزینه های خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: الان در عرشه 3 پل تبلیغات شده است.
همچنین پوسترها و فیکسچرهای زیادی در سطح شهر به این امر اختصاص داده شده است.

*****

"حمید نیرومند" مدیر مراکز آموزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین هم یادآور شد: سازمان فرهنگی ورزشی قزوین قبل از این هم نمایشگاه هایی در فرهنگ سرای بانو حضرت زهرا (س) داشته است و این بار با پیش قدم شدن اتحادیه ناشران استان، ما هم از آنها حمایت کرده و نمایشگاه کتاب قزوین برگزار شد.
وی تصریح کرد: گزارش هایی که از این نمایشگاه به دست ما رسیده است بیانگر این است که با توجه به محتوای آن، وضعیت بد نیست! نیرومند در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چرا تبلیغات آنچنان که باید نبود توضیح داد: دلیل این امر این بود که خود اتحادیه ناشران خیلی دیر عمل کرد و تاریخ برگزاری نمایشگاه را یک روز قبل از شروع به کار آن اعلام نمود.
البته سازمان بلافاصله بعد از این اعلام تبلیغات را در سطح شهر انجام داد.
هر چند ما بیش از آنچه در قرارداد ذکر شده تبلیغات کردیم با این حال تبلیغات نمایشگاه باب میل خود ما هم نبود.
وی تاکید کرد: زمان برگزاری این نمایشگاه را خود اتحادیه ناشران اعلام کرده و این پیشنهاد خود آنها بود که در این مقطع زمانی انجام شود.
ما قبلا در ماه رمضان نمایشگاهی نداشتیم.
این مقام مسئول ادامه داد: ما هر آنچه از امکانات را که میسر بود برای این کار اختصاص دادیم.
این را باید بگویم که در کنار برگزاری این نمایشگاه ما برنامه های دیگری هم داشتیم با این حال بیشترین امکان را برای تبلیغات نمایشگاه داشتیم.
حداقل 20 فیکسچر به همراه بنرها و پوسترهای مختلف در تیراژ گسترده منتشر شده است.

*****

آنچه گذشت نشان از ناهماهنگی و عدم توجه لازم برای یک اقدام فرهنگی مفید و لازم در سطح شهر است.
حال  سوال اینجاست که چرا باید ما شاهد یک برنامه در سطح کیفی پایین با بودجه ای باشیم که از جیب مردم تامین می شود؟! آیا نباید یک کار کارشناسی انجام می شد و قبل از اجرای این برنامه هماهنگی های لازم به عمل می آمد؟! چرا باید مردم چوب ناهماهنگی و عدم مسئولیت مسئولان رابخورند!! امیدواریم برای نمایشگاه های دیگر شاهد این بی برنامه گی ها و نا هماهنگی ها نباشیم و کتاب این یار دیرین همه ما از این مظلومیت خارج شود تا شاید این بار با یک نمایشگاه قوی تر هم از نظر کمی و هم کیفی، رویش و استقبال خوب مردم ودوستداران کتاب را شاهد باشیم.
انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان