۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین فرزندان زندگی خود را براساس رفتارهای والدین شکل می دهند
کد خبر: ۷۸۸۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس تربیتی:

فرزندان زندگی خود را براساس رفتارهای والدین شکل می دهند

حجت الاسلام شهسواری گفت: تربیت مسئله ای نیست که با سخنرانی آموزش داده شود، چون افراد با رفتارها و عملکردها بیشترین تاثیرگذاری ها را دریافت می کنند. یک فرزند یا متربی آن چه را که می بیند براساس آن زندگی خود را شکل می دهد.

فرزندان زندگی خود را براساس رفتارهای والدین شکل می دهند
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام شهسواری در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین در مورد تاثیر انقلاب بر ادبیات کودک و نوجوان، اظهار داشت: ادبیاتی که بعد از انقلاب حاکم شده دارای فراز و نشیب ها و نقص هایی می باشد.
این کارشناس تربیتی گفت: اما آن چیزی که عموم مردم با آن در ارتباطند مثل تلویزیون، کتاب های درسی و برخی از رسانه های دیگر را اگر در نظر بگیریم، زحمت و تلاشی در این زمینه صورت گرفته، اما نقصی که مشاهده می شود به علت کم کاری نیست، بلکه به علت عدم درک صحیح خواسته های و آموزه های دینی افراد است.
وقتی من خوب درک نکرده ام نمی توانم به خوبی منتقل کنم.
در زمینه معرفی الگو خوب عمل نکرده ایم وی در ادامه افزود: وقتی می خواهیم الگو را معرفی کنم و در این زمینه موفق عمل نمی کنیم؛ بدین علت است که خودمان خوب نسبت به دین شناخت پیدا نکرده ایم و نمی توانیم الگو را به گونه ای معرفی کنیم که کودک امروز با آن همزاد پنداری و ارتباط برقرار کند، علت دیگر این موضوع است که نیازهای دینی و تربیتی جامعه امروز را به عنوان متولی فرهنگی بشناسیم.
به همین علت آن تربیتی که دنبالش هستم پیاده نمی شود.
حجت الاسلام شهسواری خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد آموزه ها را به خوبی شناخته و از طرفی باید الگو را با هنرمندی معرفی کنیم تا کودک امروز با توجه به نیازهایش و میزان درک و توانش بتواند با آن الگو ارتباط برقرار کند.
این کارشناس خانواده با بیان اینکه مخاطب شناسی از اصول اساسی تربیت است، اذعان داشت: اگر ما با شم روانشناسی نیازهای جامعه را شناخته و این مقدمه صحیح صورت بگیرد کار آموزشی و تربیتی ما راحت تر خواهد بود؛ زیرا مشکل ما عدم ارتباط مورد نیاز با مخاطب مان است.
در زمینه تربیت و آموزش فرزندان را به سمت مواردی که جنبه مقدمی ندارد، سوق می دهیم وی تاکید کرد: ویِژگی های دوره های نوجوانی، کودکی، جوانی مشخص است.
با مطالعه و شناخت دغدغه های  دوره های مختلف زندگی، می توان ابزار تعامل با آن را پیدا کرد؛ تربیت دینی بدین معناست که فرزند را آماده کند تا تسلیم خدا شود، یعنی فرزند ما خدا محور تربیت شود، همان طور که امام علی(علیه السلام) به فرزندش می فرماید: اولین چیزی که به تو یاد دادم کتاب خدا بود، بعد احکام و شریعت اسلام را معرفی کردم تا در جریان آنها قرار بگیری و بدانی چطور رفتار کنی، غیر از این ها مطلبی به تو یاد ندادم.
شهسواری تصریح کرد: اما ما در این دوره جابه جایی انجام می دهیم و فرزند را به سمت آموزش مواردی که جنبه مقدمی ندارد، سوق می دهیم.
که این مسئله باعث کم رنگ شدن تربیت دینی و نتیجه نگرفتن از این نوع آموزش می شود.
وی با بیان نقایص سلیقه ای کار کردن در مباحث دینی، توضیح داد: سلیقه ای کار کردن در تربیت فرزند باعث کم رنگ جلوه دادن ارزش های دینی در بزرگسالی او می شود،  یک مربی با شم قوی می تواند بچه ها را به سمت خدا محوری هدایت کند؛ به طور ویژه در تربیت،  پدر و مادری که خود آموزش های لازم دینی را ندیده اند نمی توانند فرزندانی اسلامی تربیت کنند.
تربیت دینی اگر درست پیاده شود برای فرزندان کفایت می کند حجت الاسلام شهسواری تصریح کرد: تربیت مسئله ای نیست که با سخنرانی آموزش داده شود، چون افراد با رفتارها و عملکردها بیشترین تاثیرگذاری ها را دریافت می کنند.
یک فرزند یا متربی آن چه را که می بیند براساس آن زندگی خود را شکل می دهد؛ برای همین می گویند مردم را به غیر زبانتان به سوی دین دعوت کنید.
این کارشناس تربیتی تاکید کرد: البته افراد اگر رفتار خود را تصحیح کنند و بعد با زبان هم آن را تایید کنند، عالی خواهد بود، همان مصداق امر به معروف است، اما کسی که در رفتار و عمل نقص دارد، این جا زبان کاربرد و اثری نخواهد داشت.
وی با بیان این که تربیت دینی امروزه به قدری مفهومش گسترده است که اگر درست پیاده شود کفایت خواهد کرد، ادامه داد: تربیت دینی بدین معنا نیست که فقط به فرزندان مان قرآن خواندن، نماز، حجاب، محرم و نامحرم را یاد بدهیم؛ بلکه باید او را طوری آموزش دهیم که خدا را باور داشته باشد و حضورش را در زندگی به طور ملموس حس کند؛ یعنی باید تعهد را همراه تخصص های لازم در تربیت فرزندانمان به اجرا درآوریم.
حجاب را بدون داشتن عفاف آموزش داده ایم حجت الاسلام شهسواری افزود: این موضوع که ما چه ملاک هایی را عامل تربیت دینی بدانیم خیلی مهم خواهد بود، برای نمونه ما کسی را که مودب است یا نماز بخواند و دست کجی نکند، تربیت یافته دین می دانیم یا نه؟ اگر این نگاه را داشته باشیم، ممکن است فرزند ما در کودکی دیندار تربیت شود اما در بزرگسالی و بلوغ حالت ضدیت با این مسائل پیدا می کند و مشکل این جا خواهد بود که من به چند آموزه که جنبه ی مقدمی دارد، اکتفا کردم، به طور نمونه حجاب را بدون داشتن عفاف به دخترم آموزش دادم، این که خدا همه جا هست را برای او جا نینداختم؛ که در نوجوانی دچار نوعی پارادوکس می شود.
وی در پایان اظهار داشت: ظاهر چنین بچه هایی اسلامی است اما به شدت بخل، کینه، حسادت و نفاق دارند، یکی از ضعف ها این است که به فرزند گفته شده حجاب داشته باش اما پیش او غیبت کسی را کرده اند، فرزند دچار دوگانگی می شود و در بزرگسالی که حالت استقلال پیدا می کند دقیقا مثل پدر و مادرش می شود، چون در کودکی استقلال و جرات نداشت و مخالفتش را بروز نمی داد و در حال حاضر که بزرگ شده مشکلات تربیتی، من پدر و مادر مشخص می شود.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان