۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین سفر به رودبار
کد خبر: ۷۵۲۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معرفی شهرستان؛

سفر به رودبار

گروه های قومی اجتماع رودبار دربرگیرنده تات ها، تالش ها، لرها و کرمانج ها می باشد.

سفر به رودبار

 

به گزارش صبح قزوین، کرانه رودهای شاهرود و سفیدرود را رودبار نامیده اند.
این واژه از رود+بار ساخته شده است؛ که سرزمین فرا و پیرامون رود معنی می دهد.
شهرستان رودبار استان گیلان برای بازشناخته شدن از شهرستان رودبار الموت نام های "خشکه رودبار"، "رودبار محمد زمان خانی"،" رودبار زیتون" "پیلده رودبار" نیز شناخته شده است.

جغرافیای سیاسی

شهرستان رودبار زیتون از شهرستان های جنوبی استان گیلان است.
مرکز این شهرستان شهر رودبار است.
شهرستان رودبار بخاطر داشتن باغهای زیتون شهرت دارد.
رودبار، از شمال به شهرستان رشت، از جنوب به شهرستان رودبار الموت از استان قزوین، از خاور به شهرستان لاهیجان و شهرستان رودسر از باختر به شهرستان فومن می رسد.

جغرافیای انسانی

جمعیت آن 126315 نفر است که از این تعداد 69620 نفر در مناطق شهری و 56695 نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.
این میزان جمعیت شهرستان رودبار که نسبت به مساحت آن از سایر شهرستان های استان کمتر است، این امکان را فراهم آورده تا اقوام گوناگون در کنار یکدیگر زندگی کنند و این امر منجر به تنوع مردم شناختی این شهرستان شده است.

تنوع اجتماعی و گویش رودباری

گروه های قومی اجتماع رودبار دربرگیرنده تات ها، تالش ها، لرها و کرمانج ها می باشد.

گویش رودباری، گویش رایج در این شهرستان است.
رودباری گویشی از زبان تاتی کوهستان البرز است.
دیگر زبان های این شهرستان لری، کرمانجی و لکی می باشند.

جغرافیای طبیعی

شهرستان رودبار در مختصات جغرافیایی 36 درجه و 32 دقیقه تا 37 درجه و 7 دقیقه از خط استوا و 49 درجه و 11 دقیقه تا 50 درجه 5 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبداء واقع شده است.
این شهرستان با وسعت 2574 کیلومتر مربع دومین شهرستان استان گیلان به لحاظ وسعت است و از شمال به رشت، از جنوب به استان قزوین و از غرب به فومن و استان زنجان محدود می شود.

شهرستان رودبار در کرانه سفیدرود و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن تحت تاثیر هوای خشک و نیمه خشک ناحیه مرکزی قرار دارد از نظر آب و هوایی این منطقه به ویژه شهر زیبای رودبار دارای آب و هوای مدیترانه ای می باشند و رویش درختان زیتون در این منطقه گواه موضوع است.
این منطقه در مسیر بادهای دایمی دره سفیدرود قرار گرفته که بادهای منجیل آن معروف است.
در واقع هنگام گذر از رودبار و رسیدن به رشت، گیلان با تمام تنوع و زیبایی هایش به گونه ای موجز و فشرده از پیش چشم می گذرد.

کوه های شهرستان رودبار

بلندترین قله شهرستان رودبار، درفک(دلفک) با ارتفاع 2714 متر در شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، دهستان دشتویل در 27 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان رودبار است.
جهت کوه شمال غربی-جنوب شرقی بوده و مختصات جغرافیایی آن 36 درجه و 53 دقیقه و طول جغرافیایی آن 42 درجه و 49 درجه شمالی است.

رودخانه های "علی دوآب" و "سی سر" به ترتیب از دامنه های شمالی و جنوبی این کوه سرچشمه می گیرد.

گفته می شود قومی به نام دربیکها یا دربیکهها در اطراف درفک زندگی می کردند که احتمالا دلفک برگرفته از نام این قوم است.

رودبار دیار زیتون، نگین سرزمین سبز شمال، بستر رودهای خروشان و پهنه رویش سوسن چلچراغ و جایی که سفیدرود و کوهستان روی در هم می سایند و شب و روز امواج خروشان آب بر ساحل زیتونی آن بوسه می زنند.
رودبار شهرستانی با پیشینه 6000 ساله، شهرستانی دمیده برکناره رودخانه سپیدرود و دامنه کوه های سر به فلک کشیده البرز، شهری با درختان همیشه سرسبز زیتون، شهری که پویایی، سرزندگی و طراوتش این باور را از تو می ستاند که روزگاری نه چندان دور اینجا زلزله ای مهیب روی داده است، شهرستان گندم زارهای طلایی، صاحب تمدنی کهن و امروز وجود جام طلای مارلیک خود گواه این مدعاست.
رودخانه پرآب سپیدرود که رگ حیاتی شهر است در گذر از این شهرستان با خود گویی پیغامی دارد، تو پنداری که می گوید من خواهم رفت تا به گیلان جان ببخشم، خواهم رفت تا سرزمین زیبای گیل و دیلم را سیراب سازم و درختان همیشه سبز زیتون به نشانه احترام و ادای سپاسگزاری برای سپیدرود سرفرود می آورند.
اگر می خواهید در ایام تعطیلات سال نو به جایی بروید که تمام اعضای خانواده لذت برده و سفری خوش داشته باشند توصیه ما را گوش کنید و به شهرستان رودبار بروید.

راه های مواصلاتی رودبار

برای رسیدن به شهرستان رودبار، 3 راه اصلی زمینی وجود دارد که عبارتند از: محورهای قزوین-رشت-رودبار، مازندران-چابکسر-رشت-رودبار و اردبیل-رشت-رودبار

از طریق را هوایی هم تنها فرودگاه استان گیلان در شهرستان رشت واقع شده است.

اگر شما می خواهید سفر به رودبار را با خودروی شخصی تجربه کنید، مسیر رشت- قزوین از راه های پرتردد است که تهرانی ها و مسافرانی استان های غربی کشور از این طریق به رودبار می رسند.
در این مسیر 2 راه وجود دارد یکی از اتوبان قزوین- رشت که به مدت 1 ساعت و 20 دقیقه به مقصد می رسند.
در این مسیر 2 پمپ بنزین وجود دارد که یکی در اول قزوین و دیگری در منجیل قرار دارد و 2 پمپ گاز وجود دارد که یکی در ابتدای قزوین و دیگری در لوشان واقع می باشد.
در این مسیر اولین رستوران در منجیل قرار دارد و بهترین تفریحگاه هم در منجیل می باشد.

اما مسیر بعدی جاده قدیم است که یک پمپ بنزین در شیرین سو قرار دارد و پمپ گاز در آنجا وجود ندارد.
اما رستوران های میان راهی فراوان می باشد.

جاذبه های طبیعی رودبار

جاذبه های جهانگردی در رودبار فراوانند و تقریبا جایی نیست که برای یک مسافر خالی از لطف و جذابیت باشد.
این جاذبه ها برخی فصلی و برخی بدون محدودیت فصلی و قابل استفاده در تمام ایام سال هستند.

لوشان: از مسیر قزوین- رشت به اولین شهری که می رسید.
شهر لوشان یا همان شهر آفتاب با فرهنگی متفاوت از سایر نقاط استان و مردمی که عمدتا کرد یا لر می باشند و جاذبه هایی همچون پل خشتی مربوط به دوران قاجار که روزگاری محل عبور و مرور مردم بوده است.
این شهر با داشتن کارخانه سیمان 2000 تنی، نیروگاه شهید بهشتی، شهرک صنعتی آینده سازان.
.
.
یکی از قطب های صنعتی استان به شمار می رود.
از مکان های مذهبی و زیارتی لوشان امامزاده محمد حنفیه در روستای بیورزن بوده که سالانه پذیرای تعداد زیادی زائر از سراسر کشور می باشد.

منجیل: دومین شهر در مسیر سفر به رودبار شهر منجیل، شهر توربین های بادی می باشد.
وزش باد شدید در طول فصول سال می تواند برای هر ایرانگردی جالب توجه باشد.
از نقاط ییلاقی آن می توان از قله آسمانسرا نام برد.

شهرک هرزویل با سرو هزار ساله شهری تاریخی که وصف آن در سفرنامه ناصرخسرو نیز آمده است در دل کوه های منجیل ارزش دیدن چندباره را دارد.

یکی از جاذبه های دیر آشنای رودبار و منجیل، سفیدرود و سد احداث شده بر روی آن هست جریان خروان آب پس از عبور از شهرهای لوشان، منجیل، رودبار و رستم آباد.
.
.
به دریا خزر می ریزد.
دریاچه ای که در پشت سد ساخته شده بر روی سفیدرود به وجود آمده به سهم خود از مناظر زیبای رودبار به شمار می رود.
دریاچه الی سد سفیدرود که در دره های جنوبی وغربی شهر منجیل تشکیل شده است، نخستین منظره آبی برای کسانی است که از جاده قزوین وارد رودبار می شوند.
حرکت امواج بر روی این دریاچه که در نتیجه وزش باد معروف منجیل به وجود می آید، نخستین نشانه امواج دریایی است که در سواحل خزر چشم ها را به خود خیره می کند.

لازم به یادآوری است که سفیدرود اصلا مناسب شنا کردن نبوده و توصیه نمی شود، اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت برخی مسافران و خانواده ها از این منطقه حوادث ناگواری هم رخ داده است به این ترتیب که برخی از مسافران که شناخت کافی از این رود ندارند، فکر می کنند که سطح آب کناره های سفیدرود در نزدیکی ساحل همیشه کم عمق تر است در حالی که عملا این طور نیست، برخی بدون آگاهی از این وضع و عدم آشنایی به فن شنا به سرعت وارد آب شده، خود را در معرض خطر غرق شدن قرار می دهند.

رودبار

شهر شکوفه های زیتون از شهرهای کوه پایه ای گیلان و در دامنه البرز دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدل است، چشم اندازهای آرام بخش درختان زیتون به موازات سفیدرود بزرگ دسترسی گردشگران را برای تجربه ای دیگر مصمم می سازد.
این شهر در کناره سفیدرود و در امتداد آن میان انبوهی از باغ های زیتون قرار دارد، رودبار یکی از مناطق باستانی بیش از 3000 هزار سال است، 2500 کیلومتر وسعت و 70 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.
بعد از شهر رودبار، روستاهای بسیار زیادی هست.
وجود چشمه آب گرم در شهرستان رودبار یکی دیگر از نکات جالب در امر گردشگری است، برای رفع بسیاری از بیماری های مفصلی می توانید سری به چشمه آبگرم لویه بزنید، روستای گنجه که به واسطه کارخانه کفش و چرم گنجه و زیتون اتکا بیش از 3000 نفر در همین روستا مشغول به کار بودند.
الان از آن ابهت روستای گنجه، اسمی بیشتر نمانده است.
بعد از گنجه، جوبن است که ویژگی خاص خودش را دارد.
بعد از آن، رستم آباد به واسطه مسایل باستان شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری با وجود منطقه جمشیدآباد و بقایای کاخ جلالیه(مربوط به دوران اشکانیان) از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محدوده شهرستان رودبار در این محور، بعد از طی روستاهای اسکلک، ویزون و نقله بر به امامزاده هاشم می خورد و رودبار تمام می شود.
کاروانسرای عباسی (مربوط به دوران صفوی واقع در رودبار) 2 کیلومتری نزدیکی امامزاده هاشم (ع) از مناطق دیدنی این منطقه محسوب می شود.

مناطق کوهستانی رودبار

منطقه کوهستانی شهرستان رودبار از زیباترین مناطق گیلان و شاید کشور است.
بخش های رحمت آباد و بلوکات و شهر توتکابن را در سینه کش کوه درفک دارید.
کوه درفک به عنوان بام استان گیلان است.
شما روی کوه درفک بایستید، همه استان گیلان را از شرق ترین نقطه تا غرب ترین و شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه خواهید دید.
خود قله درفک، چشم اندازهایی را ایجاد می کند که در مواقعی ابرها در پایین کوه و شما در بالا، فضای آفتابی را می بینید و یک سفره بزرگی پهن شده، انگار فرشی است که شاید در جای دیگر این فضا را نبینید، شاید به زودی شاهد افتتاح تله کابین شیرکوه به درفک باشیم.
این پروژه در حال حاضر از بزرگ ترین پروژه های جهانی در تله کابین است.
بیش از 12 کیلومتر طول دارد که بزرگ ترین تله کابین جهان 5/8 کیلومتر است.
اگر این پروژه احداث شود، در طی مسیر در یک ساعت هم آب و هوای آفتابی و هم بارانی و هم برفی را تجربه خواهید کرد و هم کوه و جنگل را خواهید دید و به نوک کوه هم که رسید، به غار یخی خواهید رسید.
ییلاقات رودبار، نه فقط از نظر طبیعت بسیار زیبا است، بلکه از نظر آرامش محیط و برخورداری از آب های طبیعی و معدنی نیز قابل توجه است.
از این مناطق می توان به مناطق ییلاقی دره دشت، بروین، سالانسر رستم آباد، سی دشت.
.
.
اشاره کرد.

از سفید رود که بگذریم، 3 رودخانه زیبا در بخش رحمت آباد وجود دارد که مهم ترین آنها رود بزرگ سیاهرود، که از ییلاقات عمارلو سرچشمه گرفته که تامین کننده آب شالیزارهای روستاهای سیدان، دشتویل، چله بر، انارکول، سندس، گاوخس و توتکابن می باشد.
از رودخانه های دیگر می توان کوری روخان و خرشک روخان را نام برد.

اگر به دیدن مناطق باستانی علاقه مندید می توانید به روستای نصفی جایی که تپه باستانی مارلیک قرار دارد بروید، بد نیست بدانید تپه مارلیک یکی از 5 تپه باستانی است که در دره گوهررود در اطراف رودبار واقع شده اند؛ دره ای خوش آب و هوا که برای سال ها محل سکونت اجداد ثروتمند گیلانی ها بوده است.
تپه های زینب بیجار، پیلالعه، دوربیجار و جازم کول، بقیه این تپه ها هستند.
در منطقه خورگام مناطق بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد.
روستای شاه شهیدان محل دفن دو تن از فرزندان شهید عبداله بن زیدبن علی بن الحسین(ع) در منطقه خورگام را دارد و دارای آداب و مراسم سنتی و زیارتی است که به عنوان روستایی در کنار قله درفک قرار دارد و جاذبه های دیگری هم برای سیاحت دارد و زیارت می تواند موثر باشد.
منطقه خورگام جذابیت ها و مراتع بسیاری دارد.
کوه های بسیار زیبا و پوشش های جنگلی بسیار زیبا دارد.
اما منطقه عمارلو بخشی است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.
روستای داماش از مرکز استان در حدود 70 کیلومتر فاصله دارد می شد.
روستای داماش و گل سوسن چلچراغ که در سطح دنیا منحصر به فرد است، از نظر شواهد و بررسی های زیست محیطی در لنکران آذربایجان و در داماش گیلان این گل پرورش می یابد و عمرش هم بسیار کوتاه است و همین گل خودش سالانه گردشگران بسیاری را خرداد ماه جذب می کند، این روستا قابلیت این را دارد که در سطح بین المللی گردشگران را به خودش جذب کند و این نشان می دهد چشم اندازها و قابلیت های بسیاری را روستای داماش دارد.

هم مراتع، هم جنگل ها و هم گیاهان مختلف و خاص آن می تواند از داماش یک مرکز ثقل گردشگری تشکیل دهد.
در عین اینکه کارخانه آب معدنی داماش هم در همین روستا است.

مکان های سیاحتی و زیارتی رودبار

  1. آتشفشان درفک (دالفک به معنی آشیانه عقاب)
  2. سوسن چلچراغ یا سوسن سفید (روستای داماش عمارلو)
  3. محوطه باستانی مارلیک (چراغعلی تپه)
  4. درخت سرو هرزویل (با قدمتی حدود 3000 سال)
  5. تپه گردکول (مربوط به هزاره قبل از میلاد)
  6. تپه گلشنی (مربوط به اوایل هزاره قبل از میلاد)
  7. کاروانسرای عباسی (مربوط به دوران صفوی واقع در رودبار 2 کیلومتری نزدیک امامزاده هاشم)
  8. بقایای کاخ جلالیه ( مربوط به دوران اشکانیان در رستم آباد)
  9. پل خشتی لوشان (دوران قاجار)
  10. سد منجیل با چشم انداز طبیعی و زیبای آن
  11. دریاچه سد تاریک (فومنات)
  12. تالاب سیاهرود
  13. چشمه آب معدنی داماش
  14. چشمه آب معدنی سنگرود (برای ناراحتی های پوستی و استخوان مفید است)
  15. چشمه کلشتر منجیل(دارای خواص ضد رماتیسمی و اختلالات ناشی از اسیداوریک و کلسترول)
  16. چشمه آب گرم لویه
  17. دهکده ییلاقی- ورزشی سالانسر
  18. چشمه آبگرم ماست خور منجیل( برای بیماری های چشم)
  19. دهکده ییلاقی بره سر
  20. منطقه ییلاقی دره دشت
  21. منطقه ییلاقی بروبن
  22. پارک جنگلی کندلات
  23. روستای تاریخی انبوه
  24. چشم انداز و جاذبه های اطراف رودخانه سفیدرود
  25. شاه شهیدان عمارلو محل دفن دو تن از فرزندان شهید عبداله بن زیدبن علی بن الحسین(ع)
  26. امامزاده محمد حنفیه در بیورزین
  27. منطقه ییلاقی سی دشت

گرداوری شده توسط رمضانعلی دهقانی

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان