۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین چالش های پیش روی نگاه بین المللی اوباما/سیاستی مبتنی بر نظامی گری و جاسوسی
کد خبر: ۶۰۴۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

چالش های پیش روی نگاه بین المللی اوباما/سیاستی مبتنی بر نظامی گری و جاسوسی

یک روزنامه آمریکایی به صحبت های روز پنجشنبه ۲۳ می باراک اوباما پرداخت و مواردی چون رشد افراط گرایی در یمن، بحران سوریه، خروج از افغانستان بدون اطلاع از پیامدهای آن و .. را چالش های پیش روی این نگرش عنوان کرد.

چالش های پیش روی نگاه بین المللی اوباما/سیاستی مبتنی بر نظامی گری و جاسوسی
به گزارش صبح قزوين به نقل از  نیویورک تایمز، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در یکی از مهمترین سخنرانی های خود که از زمان به دست گرفتن قدرت در سال 2008 میلادی تا کنون محسوب می شود به صراحت اعلام نکرد که دوران پس از 11 سپتامبر پایان نیافته است.
وی همچنین در سخنرانی روز پنجشنبه خود چشم اندازی از نقش آمریکا در جهان را ارائه کرد، نگاهی که اوباما امیدوار است یکی از پایدارترین افسانه های او در مقام ریاست جمهوری باشد.
این یک دیدگاه جاه طلبانه است که ما بخواهیم سیاست خارجی خود را که اموری همچون نظامی گری و فعالیت های اطلاعاتی بر آن سابه انداخته اند به نفع یک دیپلماسی فعال و انرژیک، کمک های خارجی و یا پاسخی به تروریسم به کار بگیریم .
این نوع دیدگاه با خطراتی همراه است و غالبا با اموری همراه می شود که از کنترل رئیس جمهور خارج هستند.
از بحران سوریه گرفته تا تهدید افراطیون در یمن و رابطه متزلزل آمریکا با پاکستان و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بدون مشخص بودن پیامدهای آن مجموعه ای از مشکلاتی هستند که اوباما در رسیدن به هدف خود در بخش سیاست خارجی با آنها رو به رو است.
یکی از مواردی که در این رابطه وجود دارد حاکم بودن بورکراسی زمان جنگ دردولت آمریکاست.
این سیاست از 12 سال قبل در دولت آمریکا وجود داشته و هنوز حامیان زیادی در کپیتال هیل دارد و مشکل است که بتوان آن را تغییر داد.
این معضل، نظامی شدن مرحله ای سیاست خارجی آمریکاست و حتی اکنون که بودجه پنتاگون کاهش یافته بارهم این دیدگاه در کاخ سفید وجود دارد.
به نوشته نیویورک تایمز، اوباما نمی تواند جای پای خود را از جنگ پاک کند.
وی در حالی به ریاست جمهوری آمریکا رسید که وعده پایان جنگ در عراق و افغانستان را داده بود اما درست چند ماه بعد، وی دستور اعزام 30 هزار نظامی جدید به افغانستان را صادر کرد و علاوه بر آن طرح استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را که از دوران بوش آغاز شده بود گسترش داد.
"بنیایمن رادز" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا که در تهیه متن سخنرانی اوباما نقش داشته می گوید : ما هیچ توهمی درباره چالش های خود نداریم اما نباید بواسطه اموری چون جنگ با تروریسم، حملات هوایی و یا افرادی که زندانی می کنیم محدود شویم.
زنی در میانه صحبت های اوباما نسبت به وعده محقق نشده بستن گوانتامو اعتراض کرد به گفته این مقام آمریکایی، با وجود تمام این تهدیدها، بیشترن نگرانی آمریکا از افزایش افراط گرایی بواسطه ضعیف شدن بهار عربی است و بحران سوریه یکی از مواردی است که محدودیت های دولت اوباما را به تصویر می کشد.
اوباما در سخنرانی خود به حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان و جنگ های مختلف اشاره کرد  اما سخنی در مورد موفقیت های القاعده بیان نکرد.
به نوشته نیویورک تایمز، نه اوباما و نه هیچ یکی از مشاوران او در سخنرانی های خود به این نکته اشاره نکردند که آمریکا عملیات های کشتار هدفمند خود را به چه صورت انجام داده و یا آنکه پنتاگون و سازمان سیا چگونه از هوایپیماهای بدون سرنشین استفاده می کنند.
بر اساس این گزارش، دیدگاه خارجی اوباما یک مشکل دیگر نیز دارد و آن اینکه با کاهش بودجه های نظامی آمریکا، و با توجه به نقش پدیده نظامی گری در توسعه سیاست های کاخ سفید، اهداف خارجی اوباما چگونه به تحقق خواهند رسید؟

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان