۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین کامل شدن پازل آمریکایی برای انتخابات ایران در تل آویو
کد خبر: ۵۹۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کامل شدن پازل آمریکایی برای انتخابات ایران در تل آویو

مقامات امریکایی از چند هفته پیش اعلام مواضع شان در قبال انتخابات ریاست جمهوری ایران را آغاز کردند.

 کامل شدن پازل آمریکایی برای انتخابات ایران در تل آویو
به گزارش صبح قزوين به نقل از خبرآنلاین، ویژگی اصلی سیاستمداران امریکایی هماهنگی فوق العاده آنها با هم است.
مواضع یکسان سیاستمداران و دیپلمات های امریکایی به تکه های پازلی شبیه است که وقتی کنار هم قرار می گیرند تصویر نهایی را نشان می دهند.
«انتخابات غیر آزاد، شورای نگهبان انتصابی، گروه غیر منتخب در ایران» این عبارات پیش داوری ها و اظهارات دیپلمات های امریکایی درباره نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران است.
آغاز طرح ادعا هفته گذشته و همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شورای نگهبان وندی شرمن،‌ معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا و مذاکره کننده امریکا در گروه 5+1 با ایران، ضمن اظهار نظر در مورد انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مجلس سنا و نمایندگان، از طرح‌ها و برنامه‌های دولت آمریکا برای این انتخابات خبر داد.
مجلس سنا در نشستی که 15 می [25 اردیبهشت ماه] با موضوع سیاست گذاری آمریکا در قبال ایران، به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بین‌المللی علیه ایران پرداخته در ضمن این نشست به موضوع انتخابات در ایران نیز پرداخت بود.
در این نشست، وندی شرمن، در شرایطی که چندین روز تا اعلام نظر شورای نگهبان باقی مانده بود، گفت:«شورای نگهبان ایران، که به‌هیچ‌وجه مشروعیت و مسئولیت پذیری مدنی ندارد، از میان 600 فردی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، شمار زیادی را بدون هیچ دلیلی حذف کرد.
» تشریح سناریویی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران وی در سخنانش به توصیف انتخابات ریاست جمهوری و معرفی بخشی از معترضان و مخالفان آن پرداخته از طرح و برنامه‌های دولت آمریکا برای این انتخابات چنین سخن گفت: «بعید می‌دانم کسی در میان ما باشد که بداند در این دوره از انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد.
ما انتظار نداریم همه آنچه را جنبش سبز انجام داد، دوباره مشاهده کنیم؛ و جنبش سبز در جریان انتخابات سال 2009، اساساً روی تقلب در انتخابات و نه تغییر رژیم در ایران متمرکز شده بود.
بنابراین هرآنچه در توان داریم به‌کار می‌گیریم تا در جریان این انتخابات اعمال نفوذ کنیم.
اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد که در مورد برخی از آنها باید در جلسات محرمانه خود صحبت کنیم، اما آنچه به‌صورت عمومی می‌توان ذکر کرد این است که می‌توانیم از سفارت مجازی خود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با مردم ایران بهره ببریم، اما باید این اطمینان را نیز حاصل کنیم که تکنولوژی ارتباطاتی در ایران با موانع بسیار روبه‌رو نخواهد شد و مردم به‌راحتی با استفاده از تلفن‌های همراه خود و رایانه‌های شخصی می‌توانند از جریان حقیقی امور باخبر شوند؛ ازاین‌طریق می‌توان مطمئن شد که مردم ایران به احتمال بیشتر از ابزارهای لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه برخوردار خواهند بود.
» پرده برداری از ایده امریکایی در تل آویو اظهارات شرمن تکه اول این پازل است تا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در تل آویو بررسی صلاحیت‌ها را ناعادلانه خواند و مدعی شد که «گروهی غیرمنتخب (شورای نگهبان) برخی از کاندیداها را صرفاً بر اساس این انتخاب می‌کنند که چه کسانی منافع نظام را نمایندگی کنند.
» وزیر خارجه آمریکا گفته است این روندی است که به سختی می‌توان آن را «آزاد، شفاف و عادلانه دانست.
» سخنانی که با همان ادبیات از سوی پاتریک ونترل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا معاون سخنگوی کاخ سفید با دخالت آشکار در امور داخلی ایران ابراز شده و گفته بود: «به‌نظر می‌رسد که شورای انتصابی نگهبان ایران که نسبت به مردم ایران پاسخگو نیست، صدها کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری را بر اساس معیارهای مبهم رد صلاحیت کرده است.
» وی افزود: شورای نگهبان فهرست 700 نفره کاندیداها را به هشت نفر کاهش داده است که باور دارد در راستای منافع نظام ایران عمل می‌کنند نه منافع مردم ایران! علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: آمریکا به خوبی می داند در جعرافیایی جهان، ایران یکی از آزاد ترین و دموکرات ترین کشور ها در این عرصه است و انتخابات در یاران نماد برجسته مردم سالاری دینی و حاکمیت اراده مردم جمهوری اسلامی است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این سخنان آن را «دخالت آشکار در امور داخلی ایران»، خواند و اظهار داشت: در آمریکا سیستم انتخاباتی الکترال است و افراد براساس نظر دو حزب عمده این کشور انتخاب می شوند، در حالی که در ایران فقهای شورای نگهبان صلاحیت افراد واجد شرایط را مشخص می کنند.
و در واقع در آمریکا ایراد به شورای نگهبان در داخل خود احزاب این کشور و براساس معیار های حزبی انجام می شود.
تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، آمریکا، انگلیس و صهیونیست ها از این گونه خرده فرمایشات خواهند داشت بروجری با بیان اینکه اظهارات کری تکرار اشتباهات آمریکا در محاسبات خود در برابر ملت ایران است، گفت: همچون 22 بهمن که آمریکایی ها در سال قبل پیش بینی کردند به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی مردم در آن شرکت نمی کنند، در این انتخابات هم مردم بیشترین حضور را در انتخابات خواهند داشت و بار حضورگسترده در آن حماسه سیاسی را محقق می کنند.
وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید اظهارات آمریکایی ها در مورد انتخابات دوام داشته باشد یا خیر، گفت: تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، آمریکا، انگلیس و صهیونیست ها از این گونه خرده فرمایشات خواهند داشت که این سخنان از دید افکارعمومی ایران بی ارزش است.
وی با اشاره به تشکر نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری از شورای نگهبان، تاکید کرد در شرایطی که خود نامزدها از شوای نگبهان تشکر می کنند، اظهارت مقامات آمریکا دخالت آشکار در امور ایران است و آنها بدانند این کارها آب در هاون هاون کوبیدن است.
مقامات آمریکا به دنبال چوب لای چرخ ایران گذاشتن هستند عوض حیدر پور دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاریج مجلس نهم هم با بیان اینکه اظهارات کری «رفتاری مداخله جویانه» و «دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی» است، گفت: به طور طبیعی ملت ایران، شورای نگهبان را براساس قانون اساسی به عنوان مرجع تائید صلاحیت ها قبول دارد وشورای نگهبان براساس مر قانون به احراز صلاحیت ها پرداخته است.
وی با اشاره به اینکه «اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان موجی از آرامش را در کشور به وجود آورد»، به رفتار منطقی نامزدهای رد صلاحیت شده اشاره و خاطر نشان کرد: وقتی نامزدهای تائید صلاحیت نشده هیچ اعتراضی نداشتند، این سخنان بیشتر آب در هاون کوبیدن است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مقامات آمریکا با این گونه اظهارنظرها به دنبال چوب لای چرخ ایران گذاشتن هستند اما تاثیر این اقدامات معمولا عکس بوده است.
وی گفت:هر میزان که آمریکایی ها بیشتر بر روی نقطه ای انگشت بگذارند، مردم ایران محکمتر از قبل به این اظهارات پاسخ می دهند و تجربه دوره های گذشته انتخابات این موضوع را ثبات می کند.
آلزایمر امریکایی دیپلمات های امریکایی در حالی این ادعاها را در خصوص سیستم انتخاباتی ایران مطرح کرده اند که هنوز شهروندان آمریکایی ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 را به یا دارند.
زمانی که ال گور نامزد حزب دموکرات توانست آرای بیشتری نسبت به جرج واکر بوش به دست بیاورد.
در حالی که طرفداران حزب دموکرات و حتی مخالفان ال گور خود را برای حضور 4 ساله وی در کاخ سفید آماده می کردند ناگهان مدعیان دموکراسی و احترام به آرای مردم چهره واقعی خود را عیان کردند.
برادر بوش فرماندار آخرین ایالتی که آراء آن شمرده می‌شد، 70 هزار رای ال‌گور را باطل کرد و در نهایت دیوان عالی آمریکا که هفت قاضی از 9 نفر آنها جمهوریخواه بودند تنها با اختلاف 537 رای بیشتر، بوش را رئیس‌جمهور اعلام کرد! به این ترتیب رای واقعی مردم ایالات متحده آمریکا در سیستم تقلب محور انتخاباتی این کشور محو شد و به بوش به عنوان جنگ طلبی تمام عیار برای هشت سال بر ملت آمریکا تحمیل شد.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان