۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین نبايد از دارو هاي انرژي زابدون مشورت پزشك استفاده كرد
کد خبر: ۵۹۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئيس هيئت پزشكي و ورزشي استان قزوين:

نبايد از دارو هاي انرژي زابدون مشورت پزشك استفاده كرد

معصومي فر: بخش زيادي از اين مكمل هل، تقلبي و به صورت غير مجاز وارد كشور مي شود كه ممكن است سلامت جوانان ورزشكار را به خطر بياندازد.

نبايد از دارو هاي انرژي زابدون مشورت پزشك استفاده كرد

به گزارش صبح قزوين، معصومي فر رئيس هيئت پزشكي و ورزشي استان قزوين در خصوص استفاده از مكمل ها و داروهاي انرژي زا هشدار داد و گفت: ايجاد مشكلات گوارشي و نارسايي هاي كبد تنها بخشي از عوارض استفاده نامناسب و بي رويه از مكمل هل و داروهاي انرژي زا است.

معصومي فر در ادامه افزود: بخش زيادي از اين مكمل هل، تقلبي و به صورت غير مجاز وارد كشور مي شود كه ممكن است سلامت جوانان ورزشكار را به خطر بياندازد.

وي به ورزشكاراني كه قصد استفاده از مكمل ها را دارند توصيه كرد: پيش از مصرف ابتدا از مجاز بودن آن در آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ اطمينان حاصل كرده و با پزشك و كارشناس تغذيه در اين خصوص مشورت كنند.

بهتر است تفاوت مکمل با دارو را متذکر شويم
داروها اول به تاييد سازمان نظارت بر دارو در کشور مي رسد، سپس وارد بازار مي شود اما مکمل ها اول وارد بازار مي شود و پس از مشاهده عوارض از بازار جمع آوري مي شود.

تبليغات فراوان درباره يک مکمل به اين معنا نيست که بي ضرر و بي خطر است و حتي ممکن است آلوده هم باشد.
نکته اين جاست که در بيشتر موارد ترکيباتي که تحت عنوان مکمل به ورزشکاران پيشنهاد مي شود، داروهاي غيرمجازي است که گاه جزو داروهاي دوپينگ است و ممکن است به سلامت آن ها صدمه بزند.

از جمله اين داروها که مصرف آن بسيار شايع است، هورمون هاي حجم دهنده عضلات، مشتقات تستسترون، هورمون رشد و ترکيباتي است که در آن ها داروهاي مخدر وجود دارد و همگي آن جزو داروهاي غيرمجاز است و عوارض خطرناکي براي مصرف کننده دارد.

انتهاي پيام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان