۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین نگرانی دلواپسان مذاکرات هسته‌ای حرف دل مردم است نه بازی سیاسی/ این چه مذاکره‌ای است که هربار منفعتی از ایران کاسته می‌شود
کد خبر: ۴۳۹۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم تهران در مجلس با حضور در قزوین:

نگرانی دلواپسان مذاکرات هسته‌ای حرف دل مردم است نه بازی سیاسی/ این چه مذاکره‌ای است که هربار منفعتی از ایران کاسته می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس با حضور در قزوین با بیان اینکه نگرانی دلواپسان مذاکرات هسته‌ای حرف دل مردم است نه بازی سیاسی گفت: این چه مذاکره ای است که هر بار منفعتی از ایران کاسته می‌شود و همه باید نگران تیر بعدی دشمن باشیم.

نگرانی دلواپسان مذاکرات هسته‌ای حرف دل مردم است نه بازی سیاسی/ این چه مذاکره‌ای است که هربار منفعتی از ایران کاسته می‌شود
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس در همایش بررسی ابعاد مذاکرات هسته ای در مسجد امام حسن عسگری(ع) با بیان اینکه یکی از مسائل مهم ملی مسئله هسته ای است که پس از دو سال مذاکرات نگرانی ملت و مقام معظم رهبری را برانگیخت اظهار کرد: بحث هسته ای بحث فرا حزبی است و مربوط به منافع کل ایران است و به بازی‌های سیاسی داخلی ربطی ندارد بنابراین صحبت‌های من حرف دل مردم است.
وی در ادامه افزود: دو توافق حاصل کار مذاکرات دولت فعلی است یکی توافق ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ و دیگری توافق لوزان در فروردین سال جاری که به مردم توصیه می‌کنم که متن این دو سند و گزارش آژانس بین المللی آمانو را مطالعه کرده و بصیرت و آگاهی خود را افزایش دهند.
این کارشناس سیاسی اذعان کرد: در این اسناد نوشته شده که این یک تصمیم سرنوشت ساز است و چهارچوب متن نهایی از این توافق نشئت می‌گیرد؛ با دقت در متن این سند متوجه می‌شویم که در لوزان بیانیه صادر نشد بلکه یک توافق بوجود آمد و بنای آن بر این است که توافق نهایی که ظرف ۱۰ روز آینده مشخص می‌شود، از این توافق استفاده شود.
وی ادامه داد: همه ابعاد موضوع هسته ای و تحریم‌ها و باقی مسائل در توافق لوزان آمده و مورد توافق واقع شده است، یعنی آنچه در این سند ذکر شده مورد قبول تیم مذاکره کننده بوده است و نباید آن را بیانیه محسوب کرد.
IMG_9984 copy در این مذاکرات تصویب شد زیر ساخت‌های سانتریفیوژ هم باید از بین برود این نماینده مجلس با بیان اینکه نطنز در دولت سابق مرکز غنی سازی بود که قرار شد ۱۰ مرکز دیگر هم ساخته شود گفت: ایران طی تحقیقات انجام شده در زمان شاه برای تولید برق مورد نیاز کشور باید تا پیش از سال ۱۳۷۲ به قدرت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای می‌رسید که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفت؛ اما در حال حاضر از آن ۲۰ هزار فقط یک هزار مگاوات برق هسته ای داریم.
وی در ادامه اضافه کرد: برای رسیدن به این قدرت باید سالانه ۶۰میلیون دلار به روسیه می‌دادیم تا سوخت هسته ای مورد نیاز برای تولید ۲۰ هزار مگاوات را به ما بدهند، برای حل این مشکل متخصصان و دانشمندان ایرانی نطنز را تاسیس کردند البته برای این کار باید ۵۰ هزار سانتریفیوژ تولید می‌شد.
نبویان ابراز کرد: این فقط مقدمه تولید برق هسته ای است، در بحث پزشکی بیماران سرطانی احتیاج به داروهای نایابی دارند که آن داروها با انرژی هسته ای ۲۰ درصد تولید می‌شود و در کل برای حل تمامی مشکلات داخل کشور احتیاج به ده ها مراکز غنی سازی هسته ای داریم.
وی یادآور شد: در توافق ژنو که دارای ۵ بخش بود تیم مذاکره کننده هسته ای ۲۸ مطلب را متعهد شدند که یکی از آنها این بود که نطنز مرکز غنی سازی باشد؛ اما باقی مراکز تاسیس نشود و در ادامه در توافق لوزان تصویب شد که نطنز تنها مرکز هسته ای ایران باشد که این مطلب مورد پذیرش تیم مذاکره کننده ایرانی واقع شد.
IMG_9974 copy نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: مسئله بعدی تعداد سانتریفیوژ ها است که در دولت سابق بیش از ۱۵ هزار سانتریفیوژ موجود در کشور مشغول غنی سازی هسته ای بود که در توافق ژنو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران متعهد شد هیچ سانتریفیوژ جدیدی نصب نشود و در توافق لوزان تصویب شد تعداد آن ها باید به ۵ هزار کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در این مذاکرات تصویب شد زیر ساخت‌های سانتریفیوژ هم باید از بین برود بیان کرد: در دولت سابق در نطنز هم غنی سازی ۳٫۵ درصد و هم غنی سازی ۲۰ درصد جزو خروجی این سایت هسته ای بود، در توافق ژنو دولت وقت متعهد شد که بالاتر از ۵ درصد غنی سازی نداشته باشد و در لوزان این سقف به ۳٫۵ درصد کاهش پیدا کرد.
در همه اسناد آمده که ایران باید آب سنگین اراک را از بین ببرد این کارشناس سیاسی با بیان اینکه این چه مذاکره ای است که هر بار منفعتی از ایران کاسته می‌شود و همه باید نگران تیر بعدی دشمن باشیم، گفت: فردو برای ما خیلی مهم است، در دولت سابق فردو علاوه مرکز غنی سازی هسته ای مواد هسته ای را هم ذخیره می‌کرد اما در توافق ژنو تیم مذاکره کننده هسته ای متعهد شد فردو غنی سازی بکند اما خروجی نداشته باشد و همه را در همان جا اکسید کند و بالاتر از این که در توافق لوزان تصویب شد فردو مرکز غنی سازی هسته ای نباشد.
وی تصریح کرد: در همه اسناد آمده که ایران باید آب سنگین اراک را از بین ببرد، در دولت سابق کارخانه آب سنگین و سایت هسته ای در اراک در حال تکمیل بود که در ژنو تکمیل این مرکز هسته ای ممنوع شده و در لوزان ایران متعهد شد که قلب راکتور اراک را دربیاورد و منفجر کند و یا مثل لیبی تقدیم آمریکا کند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا بدون تحقیق و توسعه و پیشرفت علمی به جایی نمی‌رسداذعان کرد: باید علم و تحقیق و پژوهش در کشور وجود داشته باشد در همین راستا رهبری این مسئله را حق ملت ایران دانسته و این خط را قرمز خواندند.
وی در ادامه افزود: در دولت سابق تحقیق و توسعه در چرخه سوخت هسته ای انجام می‌شد که در توافق ژنو تعهد داده شد دانشمندان هسته ای حق پیشروی ندارند و در توافق لوزان تصویب شد که تحقیق و توسعه علمی هسته ای فقط محدود به بخش کوچکی از انرژی هسته ای یعنی سانتریفیوژها باشد.
IMG_0006 copy نبویان ادامه داد: آمریکا شیطان بزرگ است، انسان دانا که با شیطان رابطه برقرار نمی‌کند ان الشیطان لکم عدو مبین؛ آن کسی که با آمریکا مبارزه می‌کند بداند که مثل آمریکا همچون سگ است اگر عقب نشینی کنی حمله ور می‌شود، بارها مقام معظم رهبری توصیه کردند که از مذاکرات خصوصی با آمریکا بپرهیزید که این جز ضرر برای ایران حاصلی ندارد.
وی با بیان اینکه خطرناکترین بخش توافقات توافق بر مسئله امنیتی داخل است که باید مراقب آن باشیم عنوان کرد: این جا فریاد رهبر ایران را می‌شنویم که می‌گوید من اجازه نخواهم داد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: چرا که در دولت سابق به هر مامور آژانس ویزا داده نمی‌شد چرا که خیلی از این ماموران جاسوسان آمریکایی بودند؛ اما در توافق ژنو ۱۱ مجوز برای بازرسی داده شد که تمامی مراکز هسته ای را با نظارت کامل در اختیار آنان قرار دادیم که در لوزان این نظارت ها به صورت برخط (آنلاین ) به کشورهای مقابل داده شد و این جز تحقیر ملت ایران نیست.
وی در پایان تاکید کرد: مسئله بعدی بازرسی از مراکز نظامی است که در توافق لوزان تحت پروتکل الحاقی تیم مذاکره کننده هسته ای به آن تعهد داده اند و آن را تصویب کرده اند که هر لحظه و هر جایی که دلشان خواست بدون هماهنگی قبلی اقدام به بازجویی و بازرسی کنند که این به ضرر ایران اسلامی است.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان