۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین تخفیف‌های فروش، بزرگترین انگیزه برای حضور در نمایشگاه کتاب
کد خبر: ۴۳۲۹۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تخفیف‌های فروش، بزرگترین انگیزه برای حضور در نمایشگاه کتاب

با پرسش از شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، انگیزه‌های مختلف حضور افراد در این نمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است.

تخفیف‌های فروش، بزرگترین انگیزه برای حضور در نمایشگاه کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ وهنر صبح قزوین، اهمیت کتاب و کتابخوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و عمق اطلاعات هر شخص با میزان مطالعه وی از کتب مختلف رابطه مستقیم دارد.
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود.
نمایشگاه کتاب امسال نیز به صورت رسمی از ۱۶ اردیبهشت با حضور ۲۱۰۰ ناشر داخلی و ۱۴۰ ناشر بین المللی آغاز شد.
نمایشگاهی که به گفته صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارای بازدید میلیونی از سراسر کشور است.
اما دلایل استقبال و یا عدم استقبال مردم از  نمایشگاه کتاب تهران کدام است؟ چه انگیزه‌هایی موجب می‌شود که افراد مختلف جامعه در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور یابند؟ علت اصلی حضور اقشار مختلف در این نمایشگاه چیست؟ خبرنگار صبح قزوین با این سوالات به سراغ چند تن از بازدیدکنندگان رفته است تا جویای پاسخ‌های آنان باشد.
مسعودی، دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه امیرکبیر، درباره علت حضور خود در نمایشگاه کتاب تهران، ابراز کرد: بیشترین مطالعه من در زمینه کتاب‌های درسی می‌باشد و با توجه به اینکه هزینه کتب درسی بسیار بالاست، از تخفیفات نمایشگاه کتاب به عنوان یک فرصت استفاده می‌کنم.
وی افزود: برخی کتب منابع درسی مقاطع ارشد و دکترا جزو نمونه‌های کمیاب می‌باشند که در اغلب موارد می‌توان آن‌ها را در چنین نمایشگاه‌هایی پیدا کرد.
۳ فتوحی که در حال بازدید از بخش ناشران عمومی بود، در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: علت اصلی مراجعه من به نمایشگاه کتاب این است که با تمام اعضای خانواده‌ام می‌توانم از نمایشگاه بازدید و خرید داشته باشم.
وی تاکید کرد: چون مطالعه فرزندانم برای من بسیار اهمیت دارد، نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای تشویق فرزندانم به کتاب خواندن است.
عبدی از شاعران جوان کرمانشاه، علت حضور خود در نمایشگاه را دیدار با برخی چهره‌های مطرح ادبی عنوان کرد و افزود: نمایشگاه کتاب برای من محلی برای مراودات و تبادل نظرهای حرفه‌ای میان اهالی فرهنگ و سخن محسوب می‌شود زیرا شهر من از تهران فاصله زیادی دارد و نمی‌توانم از حضور اساتید مطرح ادبیات که در تهران هستند استفاده کنم.
۴ شهیدی‌فر، بانوی خانه‌داری که در حال بازدید از غرفه‌های هنری بود، علت حضور خود را در نمایشگاه کتاب اینگونه عنوان کرد: نمایشگاه کتاب برای من جنبه تفریحی دارد زیرا چندین ساعت می‎‌توانم همراه با دوستان یا خانواده‌ام از غرفه‌ها و کتب مختلف بازدید کنم و از نظرات نویسندگان کتاب‌ها که در نمایشگاه حضور می‌یابند استفاده نمایم.
حسینی تبار از دبیران بازنشسته تهران، در پاسخ به خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، گفت: یکی از دلایل مراجعه من به نمایشگاه کتاب تهران، حضور انتشارات مختلف در نمایشگاه است.
وی افزود: چون من معمولا کتب را بر اساس موضوع، خریداری می‌کنم،  نمایشگاه کتاب این امکان را دارد که کتاب‌هایی با موضوع خاص را در انتشارات مختلف مقایسه و بهترین آن‌ها را خریداری کنم.
قرسویی، از دانشجویان استان آذربایجان شرقی، عنوان کرد: به دلیل مشغله‌های زیادی که دارم، نمی‌توانم پیگیر کتبی که تازه چاپ شده‌اند باشم، بنابراین نمایشگاه را مانند یک تریبون خبری می‌دانم که می‌توان جدیدترین کتب چاپ شده را در آن بررسی کرد.
۵ شمسی، از بانوان کارمند استان گیلان، به خبرنگار صبح قزوین، گفت: من معمولا کتاب خاصی مد نظر ندارم ولی وقتی از نمایشگاه بازدید می‌کنم کتاب‌های زیادی خریداری می‌کنم و حضورم در نمایشگاه بیشتر بخاطر تنوع در کتاب‌های عمومی است.
آنچه که در این گزارش آمده است، نمونه‌ای از پاسخ‌های بازدیدکنندگان از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود.
نکته قابل توجه این است که در یک جامعه آماری ۱۰۰ نفره که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند، حدود ۶۳ درصد افراد علت حضور خود را تخفیفات ویژه نمایشگاه برشمردند.
این آمار هرچند موثق و قابل استناد نیست اما گواه این نکته است که قیمت نشر در ایران با در نظر گرفتن وضعیت معیشت مردم، همچنان بالاست.
شاید بتوان اینطور نتیجه‌گیری کرد که یکی از علت‌های پایین بودن میزان مطالعه جامعه ایرانی، قیمت بالای کتب در کنار کم بودن فضاهای عمومی مطالعه، مانند کتابخانه‌ها می‌باشد.
۲ قیمت بالای کتاب در کنار پیشرفت‌های دنیای ارتباطات موجب شده است که روند مطالعه آرام آرام  به سوی کتب دیجیتال متمایل شود و نسل کتاب‌های چاپی در یک روند تدریجی به سوی منسوخ شدن برود؛ هر چند این روند در ایران بسیار کندتر از روند جهانی است.
در پایان لازم به یادآوری این نکته است که روزگاری ایران به عنوان یک تمدن پیشرفته، پیشرو در مطالعه کتب مختلف بوده است اما برخی بی‌توجهی‌ها از جمله بالا بودن قیمت کتاب موجب فاصله افتادن میان مردم و مطالعه کتاب شده است.
انتهای پیام/۷۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان