۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین هزینه‌های استراتژیک برای کشور باید با رفع موارد خام در بیانیه سوئیس کاهش یابد/ آمریکا روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد
کد خبر: ۴۲۵۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور استراتژیک کشور:

هزینه‌های استراتژیک برای کشور باید با رفع موارد خام در بیانیه سوئیس کاهش یابد/ آمریکا روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد

کارشناس امور استراتژیک کشور با بیان اینکه آمریکا روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد گفت: موارد خام را در این بیانیه رفع کنید تا هزینه‌های استراتژیک برای کشورمان در آینده نداشته باشد.

هزینه‌های استراتژیک برای کشور باید با رفع موارد خام در بیانیه سوئیس کاهش یابد/ آمریکا روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، کرسی آزاداندیشی با موضوع " تحلیل دستاوردهای سوئیس" عصر امروز( دوشنبه) با حضور صادق زیباکلام استاد دانشگاه و محمود عباس زاده کارشناس امور استراتژیک کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.
در این جلسه دکتر محمود عباس زاده مشکینی کارشناس امور استراتژیک کشور در پاسخ به صحبت‌های صادق زیباکلام اظهار کرد: جمهوری اسلامی یک نظام دموکراتیک براساس فکر اسلامی است و از بدو شکل پیروزی انقلاب ما با غربی‌ها در حال مذاکره بودیم.
وی در ادامه افزود: در برخی از برهه‌ها این مذاکره به صورت مستقیم نبود و روزنامه‌های آنها مطلب می‌زدند و رسانه‌های ما یا در خطبه‌های نمازجمعه پاسخگو بودند یا در سطح مدیریتی بالای کشور از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی رد و بدل می‌شد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: ایران اسلامی همیشه در حال مذاکره با کشورهای مختلف بوده است؛ زیرا زیرا اعتقاد و خواست ملت ایران عقلایی و بر مبنای اصول دموکراتیک می‌باشد، ملتی که انقلاب کرده و هدفش توسعه و پیشرفت است با دنیا سر جنگ ندارد زیرا بدون بهره بردن از تجربیات دیگر کشورها و در انزوا به آرمانهایش دست پیدا نخواهد کرد.
وی با اشاره به موضوع انرژی هسته ای و سرمایه گذاری آن در سال‌های پیش از انقلاب گفت: بحث هسته ای تقریبا از سال ۴۷ آغاز به فعالیت کرد و پس از انقلاب نیز افت و خیزهای خود را داشته است؛ از زمانی که سیاست غرب بر این مبنا قرار گرفت که موضوع هسته ای بحث مناسبی برای تحت فشار قرار دادن به ایران است در دولت‌های مختلف این مذاکرات دنبال شده است.
کارشناس امور استراتژیک کشور در ادامه اضافه کرد: در روند طبیعی تاریخ کشورمان از ۱۸ ماه قبل به نتیجه رسیده شد که کمی پرده‌ها کنار رفته و به طور مستقیم با آمریکاییها مذاکره کنیم؛ یعنی شرایط سیاسی کشور به گونه ای فراهم شد که نظام با مطرح شدن بحث نرمش قهرمانانه این فضا را بپذیرد.
در بیانیه اثری از کلمه لغو و تعلیق نیست بلکه روی تخفیف تعلیقی تاکید شده است وی افزود: خواست دولت یازدهم باز شدن این فضاها بود که مخالفتی با آنها در سطح کلان کشور نشد و در فازی جدید وارد مذاکره مستقیم با غربی‌ها شدیم.
مدیرکل سیاسی سابق وزارت کشور با مطرح کردن بیانیه صادر شده در سوئیس بین کشورهای ۱+۵ با ایران تصریح کرد: در این دوره از مذاکرات فقط یک بیانیه به شکل یک صورت مسئله است که هر کس در حال مطرح کردن برداشت خود از این بیانیه می‌باشد که جای سوال‌های زیادی برای کارشناسان باقی گذاشته است.
وی یادآور شد: پس از سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان و قرائت بیانیه، وزارت امروز خارجه آمریکا بیانیه ای با مهر و سربرگ این وزارتخانه منتشر کرد که این بیانیه مدنظر ماست که در آن زاویه اختلاف و برداشت با مطالب منتشر شده از سوی مسئولین دیپلماسی کشورمان زیاد است.
عباس زاده مشکینی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده طرف مذاکره کننده روی کلمه به کلمه این بیانیه بهانه سازی خواهد کرد ابراز داشت: در این بیانیه برخی از نکاتش جای نگرانی دارد و برای کشورمان مسئله ایجاد می‌کند، هر قانونی که در صحنه بین الملل تصویب می‌شود دارای ضمانت اجرایی و باید عملیاتی شود.
hxy4l1zx4594cdnknly0 (1) وی اضافه کرد: در این بیانیه طرف حساب ما کشور آمریکاست که خود را قدرت جهانی دانسته و حتی اگر زیر بیانیه و توافقی که خودش امضا کرده است، بزند آیا قدرتی وجود دارد که ایران به آنجا شکایت کرده و حق قانونی خود را طلب کند؟ امروز مصوبات شورای امنیت سازمان ملل هم طبق قانون فدرال آمریکا نوشته شده که می‌توانند آن را لغو کنند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها و تحریم‌های ایران را چه کسی باید لغو کند؟ گفت: تا به امروز فکت شیت منتشر نشده است و در بیانیه آمریکایی نیز نه حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده و نه برداشته شدن تحریم‌ها آمده و اثری از کلمه لغو و تعلیق نیست بلکه تخفیف تعلیقی تاکید شده است، آقایان مسئول می‌گویند این موضوع مقدمه ایست برای توافق تیرماه، ما هم امیدواریم در توافق نهایی مسائل به نفع ایران پایان بپذیرد.
وی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد عنوان کرد: این دولت با رای و نظر مردم روی کار آمد و زمانی که آقای لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی بود پنج سوال در قالب یک قرارداد به طور رسمی مطرح شد تا آژانس با پاسخ به آنها شبهاتش برطرف شود؛ اما باز هم با مطرح شدن مواردی این قضیه حل نشد.
کارشناس امور استراتژیک کشور با بیان اینکه دکتر احمدی نژاد براساس مطرح کردن گفتمان اقتدار آمیز رای مردم را به خود اختصاص داد گفت: در دولت نهم و دهم پیشرفت‌های هسته ای ایجاد شد و دولت یازدهم نیز روی همین پیشرفت‌ها به مذاکره پرداخته است و پرداختن به این موضوع که اصل بحث هسته ای به چه میزان برای کشور ارزشمند است را باید پذیرای نظر کارشناسان باشیم.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر انرژی هسته ای برای ایران ارزش ندارد چرا پنج وزیر امور خارجه از کشورهای جهان در حال مذاکره با ایران هستند؟ چرا رئیس جمهور آمریکا باید تاکیدش این باشد که سانتریفیوژهای ما از ۱۹ هزارتا به ۵ هزار برسد و این بیانیه را یک دستاورد بزرگ برای خودش تلقی می‌کند؟ مدیرکل سیاسی سابق وزارت کشور مراجعه مخالفان پیشرفت‌های هسته ای را به تفکر غرب به عنوان مرجعی برای سنجش ارزشمندی انرژی هسته ای ایران را پیشنهاد داد و بیان کرد: گفتمانی در داخل کشور با کنار گذاشتن عقل آرمانی و با تکیه بر عقل سیاسی به دنبال بزرگ جلوه دادن شکل گیری احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران است.
اولین مسئله برای ایجاد توسعه سیاسی را ثبات امنیتی کشور است وی افزود: به طور یقین غربی‌ها اگر روزی به این درک برسند که اقدام نظامی علیه کشورمان بیشتر از مذاکره به نفع آنها تمام خواهد شد به هیچ وجه این گزینه را کنار نمی‌گذاشتند، بلکه آنها هدفشان مستاصل کردن کشورمان است تا پس از آن ایران را فلج کنند یعنی آنها برای کشته شدن نمی‌آیند بلکه قصد کشتن طرف مقابل خود را دارند.
عباس زاده مشکینی اولین مسئله برای ایجاد توسعه سیاسی را ثبات امنیتی کشور دانست و ابراز کرد: کشوری که خط کشف و تبدیل طبیعی معادن را به اورانیوم و غنی سازی و راکتورهای اتمی را یاد گرفته، به بازدارندگی می‌رسد، این بومی شدن انرژی هسته ای یک بازدارندگی امنیتی و ثبات و صلح ایجاد می‌کند که این رویکرد زمینه ساز پیشرفت اقتصصادی است.
وی ادامه داد: آیا ملتی که به دنبال نرمش قهرمانانه است باید بگوید ما چیزی نداریم و مشکلات کشور زیاد است؟ اصولا زبان دیپلماسی زبان بده و بستان است؛ دشمنان با تحریم به دنبال تضعیف ملت ایران می‌باشد، اما در زمان مذاکره چرا باید تاثیرگذاری تحریم‌ها را بزرگ جلوه دهیم حتی اگر تاثیرگذاری هم داشته باشد.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه آقای ظریف هدفش این نیست که عده ای از او تعریف کنند عنوان کرد: چاپلوسی به نفع مذاکرات نیست، چرا شبیه دوران‌های گذشته به دنبال فشار از بالا و پانه زنی از پایین هستیم؟ زبان اجرایی با شعار دادن متفاوت است؛ کجا هستند افرادی که منتقدین را قدیس قلمداد می‌کردند؟ چرا باید به طرف مقابلمان آنقدر بها دهیم که بگویند عمل شما به تعهدات کمی از تحریم‌ها را تعلیق می‌کند؟ وی انتقاد کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کاندیداها روی مباحث اقتصادی مانور داده و رفع مشکلات را به رفع تحریم‌ها ربط دادند و مقصر را هم آمریکا بیان کردند؛ بر این مبنا رفتار سیاسی مردم به این سو متمایل شد و پیش از اینکه دولت یازدهم در صحنه بیاید کلید مذاکره زده شده بود.
کارشناس امور استراتژیک کشور با بیان اینکه رهبری فرموردند نه موافقم نه مخالف مذاکره گفت: نظر ما این است که موارد خام را در این بیانیه رفع کنید تا هزینه‌های استراتژیک برای کشورمان در آینده نداشته باشد.
وی از اینکه عده ای کشورمان را از لحاظ پیشرفت‌های هسته ای با کشورهای عقب افتاده مقایسه می‌کنند انتقاد کرد و اظهار داشت: چرا ایران اسلامی را با دارندگی‌ها مقایسه نمی‌کنید و ندارندگی کشورهای دیگر را ملاک قرار می‌دهید؟ ایران باید پیشرفت‌های بزرگ را داشته باشد.
مدیرکل سیاسی سابق وزارت کشور با اشاره به عواقبی که فتنه سال ۸۸ برای کشورمان داشت اذعان کرد: تحریم‌های ایران به دلیل شکل گیری این فتنه شدت گرفت و اگر در خارج از کشور برای ما ارزش و جایگاهی قائل نشدند به دلیل همین پاتکی بود که از طرف مدعیان زنده باد مخالف من به کشور وارد شد.
وی در پایان تاکید کرد: این آزادی و گفتگوهای امروز ثمره خون شهدا و انقلاب است و باید قدردان این انقلاب باشیم زیرا همین انقلاب و نظام اسلامی است که امروز دشمن را در مقابل اقتدار ما زمین گیر کرده تا به مذاکره با ایران نیازمند شوند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان