۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین دیده شدن یک اثر از اهداف مهم مرکز رقومی بسیج است/ ۱۴ گروه در سطح کشور زیر پرچم حمایت انیمیشن سازی بسیج قرار دارد
کد خبر: ۴۲۵۲۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز هنرهای رُقومی(دیجیتال) بسیج کشور در مصاحبه با صبح قزوین:

دیده شدن یک اثر از اهداف مهم مرکز رقومی بسیج است/ ۱۴ گروه در سطح کشور زیر پرچم حمایت انیمیشن سازی بسیج قرار دارد

رئیس مرکز هنرهای رُقومی(دیجیتال)بسیج کل کشور با ببیان اینکه ۱۴ گروه در سطح کشور زیر پرچم حمایت انیمیشن سازی بسیج استگفت:دیده شدن یک اثر از اهداف مهم مرکز رقومی بسیج است.  

دیده شدن یک اثر از اهداف مهم مرکز رقومی بسیج است/ ۱۴ گروه در سطح کشور زیر پرچم حمایت انیمیشن سازی بسیج قرار دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، مرکز هنرهای رُقومی(دیجیتال) بسیج در پنجم اسفندماه سال ۹۲ به طور رسمی افتتاح شد.
این مرکز بر چهار محور حوزه تولید، حمایت، آموزش و فرهنگ سازی استوار است که با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیج در عرصه‌های هنرهای دیجیتال می‌باشد که با استفاده از ظرفیت‌های بی نظیر در حوزه بسیجیان کل کشور مورد اجرا قرارگرفته است.
این مرکز مطابق با برنامه ای که دارد هرساله از کل استانهای کشور بازدید به عمل می‌آورد تا با شناسایی آن استعدادها، در آن استان یا شهرستان به چه شیوه ای از ظرفیت حوزه هنرهای دیجیتال بهره ببرد.
مهدی جعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص عملکرد مرکز هنری دیجیتال بسیج کل کشور اظهار کرد: فعالیت این مرکز در اسفندماه سال ۹۲ با حضور سردار نقدی و هیئت رئیسه بسیج راه اندازی شد و از ایده‌های خود این گروه بود که اهداف و پیام انقلاب به ابزار روز هم منتقل شود.
شیعه باید مدرنترین ابزار را برای رساندن سخن حق خود به دیگران استفاده کند IMG_3405 وی در ادامه افزود: شعار مرکز ما سخنی از مقام معظم رهبری است که شیعه باید مدرنترین ابزار را برای رساندن سخن حق خود به دیگران استفاده کند؛ مرکز هنری دیجیتال بسیج کل کشوراز گذشته یک سری اقدامات صورت گرفته را اجرایی کرده بود تا اینکه به شکل رسمی افتتاح شد.
این فعال رسانه ادامه داد: همه عقلای دیجیتال از مسئولین اداره ارشاد دولت دهم و مجلس سابق برای مشخص کردن اساسنامه، برنامه‌ها و حیطه وظایف و عملکرد این مرکز وقت گذاشتند و پس از شناسایی ظرفیت‌ها فعالیت از همان اواخر سال ۹۱ شروع شد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۲ همزمان با افتتاح مرکز مادر دیجیتال کشور ۹ مرکز شهرستانی هم افتتاح شد ابراز کرد: در استانها نگاه ما به شناسایی ظرفیت‌هاست با هدف جذب متخصصین توانایی محور؛ زیرا هدف عمده ما روی پایتخت نیست و نگاهمان تمرکز روی مراکز بر مبنای توانایی‌های آن شهرستان است حتی اگر نیروهای مدنظر در یک روستا حضور داشته باشند.
رئیس مرکز هنرهای رُقومی(دیجیتال)بسیج کل کشور گفت: امروز مراکز ما در نقاطی چون شهرستان اقلید استان فارس، شهرستان شاهرود، کاشان، ملایر، مرکز اصفهان، کرمان و مرکز قزوین و بیرجند خراسان جنوبی قرار دارند.
وی با بیان اینکه حوزه فعالیت مرکز رقومی بسیج بر چهار محور استوار است عنوان کرد: فرهنگ سازی، تولید، آموزش و حمایت جزء این محورهاست، در حوزه حمایت دو رویکرد مالی و معنوی وجود دارد، در حمایت معنوی پشتیبانی از آثار تولید شده، فراهم آوردن زیرساخت‌های تولید و دیده شدن و حتی تائید برخی آثار از طریق سردار نقدی در سایت رسمی بسیج و مشاوره‌های فنی و تخصصی از این موارد است.
بهترین‌های حوزه انیمیشن در راستای ارتقای توانمندی اعضا به آنها آموزش می‌دهند جعفری حمایت مادی را در دو رویکرد مالی و زیرساختی دانست و تصریح کرد: آنچه تاکنون در این حوزه اتفاق افتاده بیشتر در حوزه حمایت زیرساختی بوده که در سه دسته پیش تولید، میان تولید و پس تولید بوده است.
وی افزود: در بحث پیش تولید از تهیه فیلمنامه برای مراکز و گروهها و آماده سازی فیلمنامه‌های استاندارد تا تحقیق و پژوهش برای ارائه سوژه، فرآیند پیش تولید انیمیشن و بازی، طراحی کاراکترها، لوکیشن‌ها و فضاها و استاندارد سازی خطوط تولید بسیجیان از این نوع حمایت‌هاست.
IMG_3416 این مسئول با انتقاد از اینکه نیروهای ما هنر انیمیشن را به طور عمده به صورت تجربی و بدون علم آموزی فراگرفته اند مطرح کرد: با تمرکز متخصصین این حوزه در یک خط تولید استاندارد در مرکز مادر زمینه بازدید و آموزش راهکار ساخت یک انیمیشن استاندارد را فراهم کرده ایم تا بهترین‌های حوزه انیمیشن در راستای ارتقای توانمندی اعضا به آنها آموزش دهند.
وی با اشاره به دلایل ارائه حوزه پیش تولید گفت: نیروهای ما به طور عمده کار خود را تجربی آموخته اند و به طور نمونه در یک کار پنج دقیقه ای انیمیشنی با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما در ساخت یک کار ۱۰ دقیقه ای به مشکل می‌خورند و دلیل آن نبود یک خط تولید حرفه ای و استاندارد است.
این فعال رسانه با بیان اینکه دیده شدن یک کار از اهداف مهم مرکز رقومی بسیج است بیان کرد: در بحث حمایت‌های میان تولید با توجه به ظرفیت، توانایی و محدودیت‌های خودمان تجهیزات تولید آثار هنری را در اختیار نیروها قرار می‌دهیم، این ابزار در عالی ترین سطح انیمیشن سازی دنیا با نگاه مثبت سردار نقدی برای این مرکز فراهم شده است.
وی یادآور شد: در راستای انتخاب پنج گروه برای مجهز شدن تا میزان ۲۰۰ میلیون تومان در مراکز استانها یک سفر پنج هزار کیلومتری را در اسفند سال ۹۳ از قزوین شروع کردیم و با بازدید از ۱۴ گروه بتوانیم امکانات تخصصی را در اختیار تیم‌های شهرستانی خود قرار دهیم.
رئیس مرکز هنرهای رُقومی(دیجیتال)بسیج کل کشور با اشاره به حمایت‌های پس از تولید اذعان کرد: در این حوزه مطابق شرکت‌های معتبر دنیا عمل می‌کنیم و حرکت ما در این راستا فراهم آوردن تجهیزاتی است که از عهده شرکت‌های کوچک خارج می‌باشد؛ مانند استودیوی رِندِرفایو برای پردازش تصویر و خروجی گرفتن نهایی که به اندازه یک میلیارد تومان تجهیزات در آن قرار دارد.
بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه انیمیشن در حوزه رِندر خرج می‌شود وی در ادامه اضافه کرد: این تجهیزات برای سرعت بخشیدن به خروجی کار بسیار لازم است، یک کار پنج دقیقه ای با کامپیوترهای معمولی ۲۰ روز زمان می‌برد اما با این استودیو در عرض سه روز کار آماده است و بچه‌های ما توانایی فراهم آوردن چنین امکاناتی را برای خود ندارند.
جعفری با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه انیمیشن در حوزه رِندر خرج می‌شود ابراز کرد: این استودیو برای کار کردن روزی ۵ میلیون هزینه کرایه آن است؛ اما ما یک مرکز با استودیوی رِندر ایجاد کردیم تا تولیدکنندگان ما خروجی کار خود را در این مرکز انجام دهند و در حد رایگان کارشان انجام شود.
IMG_3427 وی در خصوص حمایت‌های دیگر این مرکز در مرحله پس از تولید گفت: فراهم آوردن استودیوی صدای حرفه ای برای دوبله و صداگذاری در تهران، پرداخت وام‌های تکثیر به آثار تولید شده، هماهنگی با رسانه ملی و بستن قرارداد برای پخش تیزرهای تبلیغاتی برای دیده شدن آثار تولید شده از این موارد می‌باشد.
این مسئول در ادامه انتقاد کرد: یکی از مشکلات در مرحله پس از تولید دیده شدن کار است، اما حتی با پخش در رسانه ملی باز هم کار موفق دیده نمی‌شود زیرا با ۴۰ میلیون تومان کار تولید شده؛ اما اگر این اثر بخواهد در ۱۰۰ هزار نسخه تکثیر شود ۷۵ میلیون فقط هزینه می‌برد و حمایت کننده ای نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی در پایان افزود: در مرحله پس از تولید با پرداخت وام‌های تکثیر بدون در نظر گرفتن سود حمایت صورت می‌گیرد و از محل فروش این تسهیلات بازپس داده می‌شود؛ البته یک سری از آثار انیمیشن در میانه تولید نیازمند حمایت است که با اقداماتی چون تسهیلات، خرید اثر و مشارکت در تولید اثر این پشتیبانی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان