۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ضعف چرخه توزیع کتاب دفاع مقدس در استان قزوین/ تا به امروز کار شاخصی برای شهدای استان صورت نگرفته است
کد خبر: ۴۱۵۶۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نویسنده کتاب زندگینامه "شهید اکبری رضایی" مطرح کرد

ضعف چرخه توزیع کتاب دفاع مقدس در استان قزوین/ تا به امروز کار شاخصی برای شهدای استان صورت نگرفته است

نویسنده کتاب زندگینامه "شهید اکبری رضایی" با بیان اینکه در استان قزوین موضوعی به نام چرخه توزیع کتاب دفاع مقدس وجود ندارد گفت: تا به امروز کار شاخصی برای شهدای استان صورت نگرفته است.

ضعف چرخه توزیع کتاب دفاع مقدس در استان قزوین/ تا به امروز کار شاخصی برای شهدای استان صورت نگرفته است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، کتاب " حالا که لبخند می‌زنی" زندگینامه داستانی شهید محمدحسین اکبری رضایی است که ۲۸ روایت از زندگی وی در مقاطع مختلف از دوران کودکی، جنگ، رابطه با خانواده، ارتباط  و تعامل با نیروها و رزمنده‌های دوران جنگ و رابطه اش با خود می‌باشد.
نویسنده این کتاب روح الله شریفی است که از نویسندگان فعال در حوزه دفاع مقدس و پرداخت به زندگینامه شهدای استان قزوین است که کتاب " حالا که لبخند می‌زنی" ماحصل سه سال تحقیق و پژوهش پیرامون دوران عمر این شهید بزرگوار است که با سفارش و حمایت حفظ آثار سپاه استان تهیه شده است.
شریفی برای جمع آوری زندگینامه شهید اکبری رضایی ۶۰ ساعت مصاحبه با حداقل ۴۰ نفر از اعضای خانواده، دوستان و همرزمان شهید گرفته و چندین بار بازنویسی برای انتشار کتاب انجام داده است.
۹۸۴۶ روح الله شریفی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص جایگاه نشر کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس و زندگینامه شهدا در فضای امروز جامعه اظهار کرد: دفاع مقدس یکی از مهمترین خاطره‌های مشترک مردم ایران در جامعه امروز است که ذهنیت مثبت نسبت به آن وجود داشته و جزء هویت فرهنگی ملت ماست که قابلیت انکار برای آن وجود ندارد.
شهید اکبری یکی از شهدای شاخص استان و فرمانده گردان امام رضا(ع) از لشگر نجف اشرف بود وی در ادامه افزود: امروز هر کس در خانواده خود یا اطرافیانش پیوندی با جنگ و حوزه دفاع مقدس دارد و افرادی که حماسه جنگ را رقم زدند عملکردشان در اذهان مردم ثبت شده است؛ دفاع مقدس تنها جنگی بود که یک وجب از خاک مقدس ایران اسلامی به دشمن واگذار نشد.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس ادامه داد: این جفا در حق دوران هشت ساله جنگ است که خاطرات و آثار منتشر شده از آن دوران را تاریخ مصرف گذشته بدانیم؛ زیرا آثار مربوط به این دوران خواننده خود را حفظ کرده است.
وی در خصوص علت انتخاب شهید اکبری رضایی برای پژوهش و انتشار کتاب اذعان کرد: شهید اکبری یکی از شهدای شاخص استان است که فرمانده گردان امام رضا(ع) از لشگر نجف اشرف بود که از منظر نظامی جایگاه بالایی است؛ اما متاسفانه تا به امروز به صورت قوی برای شناخت این شهید بزرگوار فعالیت صورت نگرفته است.
شریفی با بیان اینکه شهید اکبری رضایی مایه افتخار و بالندگی برای استان قزوین است ابراز کرد: امروز باید مسئولینی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند یک برنامه جامع برای شناساندن شهدای استان ارائه دهند، همچنین کار برای این حوزه باید حرفه ای دنبال شود فعالیت غیر حرفه ای اثر ماندگاری به جای نخواهد گذاشت.
وی حضور هنرمندان و نویسندگان در عرصه دفاع مقدس را ضروری دانست و گفت: اساس یک کار خوب داشتن پشتکار و تحمل زحمت برای آن است، برای جمع آوری اطلاعات زندگینامه شهدا و به خصوص شهید اکبری رضایی، بسیاری از همرزمان و دوستان وی همکاری لازم را با ما داشتند؛ البته برخی از دوستان که جایشان در کتاب خالی است استقبالی برای گفتن خاطرات خود نشان ندادند.
نویسنده کتاب " حالا که لبخند می‌زنی" در ادامه یادآور شد: یکی از همرزمان شهید اکبری رضایی که از جانبازان شیمیایی می‌باشد نزدیک یک سال در خارج از کشور برای درمان حضور داشته و استراحت مطلق داشتند و پس از یک سال توانستم از شنونده خاطراتش از شهید باشم.
۹۸۵۰ ما باید نسبت به شهدای خودمان غیرت داشته و نباید امروز آنها در گمنامی به سر ببرند وی خطاب به نویسندگان حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: امروز نیاز جامعه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست، پدر و مادر اغلب شهدا به رحمت خدا رفته اند و اگر این خاطرات جمع آوری نشود ما در آینده سند مشخصی از حماسه آفرینی این شهیدان غریب خود نخواهیم داشت.
این فعال فرهنگی مهمترین نکته در خصوص فضای دفاع مقدس در حوزه کار کتاب نبود نگاه حرفه ای است تصریح کرد: برای استان قزوین شایسته نیست که با داشتن شخصیت‌های بزرگ چون شهید بابایی، لشگری و رجایی و دیگر شهدای گرانقدر که تا به امروز حرفی از آنها مطرح نشده است، به سراغ پرداخت به زندگینامه و حمایت از نشر کتاب شهدای کشوری بروند.
وی ابراز کرد: هیچ کس منکر حماسه آفرینی‌های شهدای بزرگ کشوری و حتی در پایتخت نیست، اما اگر قرار است هزینه و زحمتی اعمال شود ما باید نسبت به شناساندن شهدای استان قزوین این اظهار توجه‌ها را داشته باشیم، ما باید نسبت به شهدای خودمان غیرت داشته و نباید امروز آنها در گمنامی به سر ببرند.
۹۸۴۷ این نویسنده حوزه دفاع مقدس با انتقاد از اینکه چرا باید کتاب‌هایی مانند کتاب شهید رضایی اکبری در استان دیده نشوند خاطرنشان کرد: اما کتاب‌های شهدای کشوری که در نزد ما گرانقدر و عزیز هستند در شهر قزوین سالانه نزدیک به میزان ۳ هزار شمارگان از سوی مردم خریداری می‌شود.
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل گمنام و غریب ماندن شهدای استان قزوین در بین خود مردم کار ضعیف خود نویسندگان، رسانه ها و مسئولین حوزه دفاع مقدس است، از سوی دیگر تبلیغات کتاب‌های خاطرات شهدای بزرگ بر ذهن ما اثر گذاشته و جذب این کتابها شده ایم و در مورد شهدای خودمان این رویکرد را نداشته ایم.
شریفی با تاکید بر اینکه باید برای شناساندن شهدای قزوین کار اساسی انجام دهیم گفت: شهدای قزوین مظلوم واقع شده اند و کار کردن برای شهدا یک پالایش روحی برای خود ما خواهد بود، خودم در داستان کتاب شهید اکبری رضایی دوسال با خاطرات و روحیان بیان شده از این شهید زندگی کردم.
وی با بیان اینکه مسئله فروش کتاب در کشور یک موضوع تک بُعدی نیست اظهار کرد: چاپ کتاب یک چرخه است که چندین مولفه مهم برای شناخته شدن و دیده شدن آن وجود دارد، پرداخت رسانه، تبلیغات خوب در خصوص انتشار کتاب از این موارد است.
شایسته نیست به جای برجسته کردن شهدای استان به شهدای کشوری بپردازیم نویسنده کتاب " حالا که لبخند می‌زنی" ادامه داد: اگر کتاب حرفه ای تولید و توزیع شود مشکلی برای فروش آن وجود نخواهد داشت، در استان قزوین موضوعی به نام چرخه توزیع کتاب دفاع مقدس نداریم و جبهه فرهنگی خوبی برای شهر ما نخواهد بود؛ اما در کشور این شرایط در حال شکل گیری است.
وی ابراز کرد: البته به آینده امیدوارم و معتقدم در حوزه توزیع دفاع مقدس در استان قزوین تکان مهمی خواهد خورد، همچنین هر کسی در حوزه ای که قرار دارد باید به اندازه حضور شهدا در میدان دفاع مقدس زحمت بکشد.
این فعال فرهنگی با اشاره به خاطره ای از کتاب شهید اکبری رضایی اذعان کرد: در دوره ای از جنگ نزدیک یازده صبح تا غروب این شهید بزرگوار با نیروهایش یک خط را نگه داشته بودند و از یک گروهان ۱۰۰ نفره فقط ۱۵ نفر زنده می‌مانند، این موضوع یک عملکرد بزرگ است، اگر قصد کار کردن برای شهدا را داریم باید مردانه وارد میدان شده و از شهدا الگو بگیریم.
neshast3 وی با اشاره به آثار در دست انجام خود عنوان کرد: کتابی از خاطرات شفاهی حاج حمزه قربانی نزدیک سال است آماده شده و در حال چاپ است، یک مجموعه ای ده جلدی به عنوان آیه‌ها مربوط به زندگی شهدای استان قزوین، در حال انتشار است و می‌خواهیم حرفه ای تر از بقیه آثار دیده شود.
شریفی گفت: سال آینده این ده کتاب را از مجموعه آیه‌ها منتشر خواهیم کرد که در حال حاضر سه شهید، میرسجادی، رضا حسن پور و سید باقر علمی آماده است؛ البته تا به امروز کار شاخصی برای شهدای استان قزوین صورت نگرفته است و کتابهای شهید بابایی و حاج آقا ابوترابی در خارج استان تدوین شده که برای استان ما شایسته و مناسب نیست.
وی در پایان ابراز کرد: افراد کتابخوان خوبی در استان وجود دارد؛ اما برنامه خوبی برای جهت دهی این افراد در حوزه کتابخوانی نداریم و مردم هم این مطالبه را نداشته اند تا در حوزه دفاع مقدس کار جدی تری صورت بگیرد.
قابل توجه است که نشست روخوانی و معرفی کتاب " حالا که لبخند می‌زنی" امروز( سه شنبه) با عنوان بررسی باید و نبایدهای روایت و خاطره و داستان در زندگی شهدا در مجتمع فرهنگی مهر جنب سینمای مهتاب، ساعت ۱۸ و سی دقیقه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان