۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین از خبر کشته شدن دو نفر به علت سرما تا واحدهای نابسامان سایت سیزده مهرگان/ خبرنگاران سرمازده چوب بی برنامگی‌ مسئولین را خوردند!
کد خبر: ۴۱۲۵۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حاشیه‌های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین

از خبر کشته شدن دو نفر به علت سرما تا واحدهای نابسامان سایت سیزده مهرگان/ خبرنگاران سرمازده چوب بی برنامگی‌ مسئولین را خوردند!

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان قزوین در روز گذشته(شنبه) حاشیه هایی به دنبال داشت که خبر کشته شدن دو نفر از ساکنین شهرک مهرگان از برجسته ترین این موارد بود.

از خبر کشته شدن دو نفر به علت سرما تا واحدهای نابسامان سایت سیزده مهرگان/ خبرنگاران سرمازده چوب بی برنامگی‌ مسئولین را خوردند!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، روز گذشته ( شنبه) استان قزوین میزبان وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید بود تا با افتتاح تعدادی از پروژه های مربوط به حوزه راه و شهرسازی و مسکن گامی بلندتر در راه توسعه استان قزوین برداشته شود.
این سفر که با نام " آئین افتتاح از اقدامات روبنایی و عمومی از ۱۰ هزار واحد مسکن مهر" در بزرگترین شهرک مسکن مهر کشور، یعنی ناحیه شهری مهرگان کلید خورد، قطع به یقین آثار پر برکتی به دنبال خواهد داشت که بر کسی پوشیده نیست.
مواردی چون افتتاح مسکن مهر استان قزوین علاوه بر ۴ هزار و ۷۵۲ واحد مسکونی ناحیه شهری مهرگان، ۵۶۲ واحد در شهرستان آبیک، ۲۹۶ واحد در تاکستان، ۸۵۰ واحد در قزوین،۵۴۲ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۲ هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای این استان افتتاح شد.
۲ ورزشگاه چند منظوره تختی، ۳ باب مدرسه و یک واحد خدمات پزشکی (درمانگاه) در ناحیه شهری مهرگان علاوه بر پروژه‌های مسکن مهر به بهره‌برداری رسید.
البته سخنان مدعوین برنامه حاکی از آن است که برنامه ریزی‌های خوبی برای حل معضلات ساکنین مسکن مهر رقم خواهد خورد و گویی آقای وزیر یعنی جناب آخوندی هدف اولیه اش تاکید بر حل موانع حمل و نقل در استانهای مختلف به خصوص استان قزوین که در مسیر ترانزیتی و تجاری استان‌های مختلف به‌ویژه پایتخت قرار دارد، می‌باشد و مطابق با جلسات و صحبت‌های جناب وزیر انتظار مردم قزوین این است با رویکردی که عِطر دل‌انگیز تدبیر و امید را به مشام برساند، این قول‌های داده شده جامه عمل پوشانده شود.
اما این سفر که دومین سفر رسمی وزیر راه و شهرسازی به استان وزین قزوین بود، حاشیه‌هایی به همراه داشت که شنیدنش خالی از لطف نخواهد بود.
.
.
.
Aks - M (3) سکانس اول: از همه خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی استان دعوت به‌عمل آمد که برای پوشش خبری بازدید و افتتاح پروژه‌های راه و شهرسازی و مسکن مهر شهرک مهرگان ساعت ۷ صبح روز شنبه( دوم اسفندماه) روبروی سازمان مسکن و شهرسازی حاضر شوند تا با ماشینی که برای آنها تدارک دیده شده است، با جناب وزیر همراه شده و به عنوان بازوی اجرایی مدیران استان به انعکاس اخبار و برنامه های این سفر یک روزه بپردازند.
در این میان ماشینی که برای خبرنگاران و عکاسان در نظر گرفته شده بود بسیار کوچک بود در حد یک مینی بوس! تعدادی از خبرنگاران با ماشین شخصی، عده دیگر با آژانس و عده‌ای هم دربست راهی شدند تا با همراهی ماشین سازمان شهرسازی برای افتتاح در ناحیه شهری مهرگان حضور پیدا کنند.
خبرنگاران از ساعت ۶ و نیم صبح در محل حضور پیدا کردند تا به روال سفرهای سابقی که وزرا به استان داشتند، از ابتدای حرکت با آنها همراه شده و رسالت خبری خود را برای انعکاس فعالیت های استانشان انجام دهند، اما آغاز حرکت ساعت ۸ کلید خورد به سمت شهرک مهرگان! Aks - M (2) حال بماند که عده دیگری از خبرنگاران که با همت خودشان از ساعت ۷ و سی دقیقه در مهرگان حضور پیدا کرده بودند در برف و سرما نمی‌دانستند باید در اولین نقطه کجا حضور داشته باشند، تا از برنامه ریزی مسئولین عقب نمانند.
بالاخره جمع خبرنگاران در ساعت ۸ و سی دقیقه در ورزشگاه تختی شهرک مهرگان تکمیل شد و هر چه بر دقیقه‌های ساعت‌های مچی‌ افزوده می‌شد، خبری از مسئولین و جناب وزیر در راه مانده نبود و پاسخی که خبرنگاران می‌شنیدند به این موضوع خلاصه شد که به علت بارش‌های جوی و پیش بینی نشدن برف در قزوین، برنامه سفر با تاخیر روبرو شده است و خبرنگاران بی‌خبر از همه جا با دلخوشی کاذب منتظر تشریف فرمایی وزیر و جمع همراه بودند.
.
.
.
ساعت ۹ و سی دقیقه مطرح شد که آغاز جایگاه افتتاح مسکن مهر تغییر کرده است و خبرنگاران راهی بلوک  ۳۶۵ واحدی ارغوان شدند و بنرهای خیرمقدم به وزیر و مسئولین استانی نیز با خبرنگاران راهی سایت مسکن مهر شد، اما گویی تقدیر بر این منوال هم صورت نگرفت و با یک ساعت یخ کردن در محوطه و چسباندن بنرها و عکس گرفتن‌های عکاسان باز هم تلفن زدن‌ها و فرستادن پیغامها مشخص شد که دوباره باید برگردندبه همانجایی که بار خبری خود را بسته بودند.
سکانس دوم: ساعت ده و چهل دقیقه دوباره سالن ورزشی تختی رویت شد و خبرنگاران که همیشه به دنبال کشف سوژه های ناب هستند با دیدن عده‌ای از اهالی که بنری با نوشته اعتراض آمیز را برای استقبال از وزیر راه و شهرسازی آماده کرده بودند، از ماشین پیاده شدند و فرصت را تا رسیدن مسئولین مغتنم شمرده و به پرسجو از مشکلات اهالی پرداختند.
نوشته بنر اعتراض سایت مهر ۱۳: " وزیر محترم راه و شهرسازی لطفا مشکلات معهر ۱۳ را که از سال ۸۶ پول اعضا واریز شده و تاکنون راکد و کاملا ناقص است را رسیدگی کنید.
" علی پور بازرس سایت مهر ۱۳ حرف‌های زیادی برای گفتن داشت که اهالی معترض و ساکن این بلوک نیز با وی همراه شدند و از مشکلات خود گفتند.
Aks - M (5) وی با بیان اینکه این تعاونی ۳۳۰ عضو دارد که ۲۰۰ عضو آن تا به امروز بلاتکلیف هستند اظهار کرد: از این تعداد خانوار ۱۰۰ عضو آن گاز برای استفاده در سرما ندارند و از بخاری برقی استفاده می‌کنند که تا به امروز قبض برق آنها تا یک میلیون آمده است.
علی‌پور ادامه داد: برخی از ساکنین از سال ۸۶ و برخی از سال ۹۰ پول واریز کرده‌اند و تا به امروز مسکن آنها به صورت کامل آماده نشده است و تا سال جاری ۱۷ میلیون پول واریز کرده ایم، به همراه ۲۵ میلیون وام که به دلیل اینکه اقساط آنها توسط هیئت مدیره دیر به ساکنین اعلام شده در حال پرداخت ۱۳ میلیون اضافه هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه به علت سرما و نبود گاز دو تن از ساکنین این بلوک سه روز گذشته فوت شده اند اذعان کرد: ساکنین با حضور در سازمان شهرسازی و دادگستری به بیان مشکلات خود پرداخته‌اند که مسئولین سازمان شهرسازی نظرشان به شکایت اعضاست که باید ۳۰۰ میلیون به وکیل بدهیم تا این موضوع را پیگیری کند؛ اما مردم توان پرداخت این هزینه را ندارند بنابراین همینطور بلاتکلیف مانده ایم.
این بازرس سایت مهر ۱۳ تصریح کرد: در حال حاضر برخی از واحدها به دو نفر فروخته شده است و مردم بلاتکلیف مانده‌اند، زیرا مدیرعامل‌های قبلی کوتاهی کرده‌اند و ۳۰ درصد کارها به دلیل تمکین نکردن پیمانکاران روی زمین مانده است و اعضا امروز هزینه‌ای برای حل مشکل گاز و تکمیل این ساختمان‌ها ندارند.
وی در پایان گفت: دکتر انصاری مسئول دادگستری استان به خوبی پیگیرحل مشکلات ماست؛ اما مسئولین دیگر رسیدگی لازم به این سایت مسکن مهر شهرک مهرگان ندارند و در این سرما در شرایط نامناسبی به سر می برند.
سکانس سوم: ساعت یازده و بیست دقیقه، روابط عمومی استانداری با فرستادن پیامک هایی، داغ دل خبرنگاران را تازه می کند! بله، پروژه های مختلفی در سطح استان با حضور وزیر محترم و مسئولین استانی افتتاح شده و خبرنگاران استانی برای انعکاس آن حضور نداشته اند! البته این نوع اطلاع رسانی از اقدامات جالب و ابتکاری استانداری است که در برخی از برنامه‌هایش پس از اتمام، به ارسال پیامک و اطلاع رسانی از برنامه صورت گرفته می پردازد و خبرنگاران نیز بعد از پایان برنامه متوجه برگزاری آن می‌شوند! البته گویی چند خبرنگار از رسانه ملی برای پوشش سفر جناب وزیر از تهران با این کاروان همراه شده بودند و در مناطق مختلف با این گروه حضور داشتند،اما حتی یکی از خبرنگاران استان این اجازه را پیدا نکرد که با حضور در این جمع، به انعکاس اخبار بازدید وزیر بپردازد.
آیا ۴ ساعت معطل شدن برای آمدن وزیر و هیئت همراه وی در یک مکان اقدام شایسته ای است؟ وقت خبرنگاران به این مقدار بی ارزش می‌باشد که باید در جای دیگری معطل بمانند اما در پوشش خبری استان خود با خبرنگاران کشوری همراه نشوند؟ Aks - M (4) با شرایط پیش آمده خبرنگاران ساعت ۱۱ و سی دقیقه از سالن ورزشگاه بیرون آمدند و در اقدامی هماهنگ تصمیم بر بایکوت خبری سفر وزیر به استان گرفتند.
 وقتی این موضوع به سمع یکی از مسئولین استانی که در سالن حضور داشت رسید، وی نیز با استقبال از تصمیم خبرنگاران ابراز کرد شما سالن را ترک کنید من نیز با شما به نشانه اعتراض همراه می‌شوم، اما گویی با خارج شدن خبرنگاران، نظر این مسئول تغییر کرد و در سالن انتظار ماندگار شد.
در این شرایط مسئولین روابط عمومی سازمان راه و شهرسازی با عذرخواهی از شرایط پیش آمده و اظهار بی اطلاعی از روند برنامه‌ریزی این سفر، خبرنگاران را متقاعد کردند که پوشش خبری خود را داشته باشند.
سکانس چهارم: ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه وزیر راه و شهرسازی وارد سالن ورزشگاه شد و آئین افتتاحیه آغاز شد.
متاسفانه سالنی که برای برگزاری مراسم در نظر گرفته شده بود با تعداد محدودی صندلی چینش شده بود و تعداد زیادی ایستاده نظاره‌گر سخنرانی‌ها بودند.
در این میان معترضان بلوک ۱۳ با بنر نوشته اعتراض خود، قصد نزدیک‌شدن به جایگاه مسئولین را داشتند که هر دفعه با ممانعت مسئولین انتظامات روبرو می‌شدند و بنرشان جمع می شد.
اما بالاخره شیرزنی پیدا شد که حرف دل مردم را به گوش وزیر رساند و قول آقای آخوندی را نیز برای حل معضلات این تعاونی و تامین آسانسور ساختمانها گرفت و جناب وزیر نیز در میان جمع مردم رئیس سازمان شهرسازی استان را مورد توبیخ قرار داد و خواستار رسیدگی به مشکلات مردم شهرک مهرگان شد.
۶ سکانس پایانی: این نوشته عریضه‌ای برای طرح شکایت و متهم کردن مسئولین و زیر سوال بردن مدیریت و برنامه ریزی استان در سفرهای وزرا به قزوین نیست، بلکه هدف رفع نواقصی است که شاید کوچک باشد اما عواید کلانی را در پی خواهد داشت.
این مباحث صحبت‌هایی بود که عده زیادی تمایل داشتند، شنیده شود تا شاهد تکرار این روند نباشیم.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان