۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین شیخ علی سلمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد+ واکنش‌ها
کد خبر: ۳۹۵۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

شیخ علی سلمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد+ واکنش‌ها

شیخ علی سلمان دبیرکل بزرگترین تشکل معارض شیعی در بحرین عصر روز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

شیخ علی سلمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد+ واکنش‌ها
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، وزارت کشور بحرین روز شنبه (۶ دی‌ماه) احضاریه‌ای را برای شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت ملی اسلامی الوفاق بزرگترین تشکل معارض این کشور ارسال کرد.
شیخ علی سلمان روز یکشنبه پس از مراجع به مرکز تحقیقات جنایی وابسته به وزارت کشور از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و از همراهان و وکلای وی خواسته شد تا این مرکز را ترک کنند.
شیخ علی سلمان در تماسی تلفنی با خانواده خود که چند ثانیه بیشتر طول نکشید خبر داد که بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
بازداشت شیخ علی سلمان با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی که از جمله تظاهرات داخلی واکنش علمای این کشور و اعتصاب عمومی در سراسر بحرین همراه بود.
کاربران می‌توانند در ادامه مهمترین و جدیدترین اخبار و واکنش‌ها را در خصوص بازداشت شیخ علی سلمان در این گزارش پیگیری کنند: دستگاه امنیتی بحرین ۹ اتهام را به شیخ علی سلمان وارد کرد دستگاه امنیتی بحرین پس از بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جنبش الوفاق بحرین ۹ فقره اتهام را به وی وارد کرده است که عبارتند از: تحریک مردم برای نفرت از رژیم حاکم، دعوت از مردم برای سرنگون کردن رژیم حاکم، القای این مسئله به جوانان که قیام علیه دولت جایز است، توهین به دستگاه قضایی، توهین به قوه مجریه، تحریک گروهی از مردم علیه گروهی دیگر از آنان، کمک گرفتن از خارج از کشور، صدور بیانیه‌های کذب که باعث ایجاد اخلال در امنیت کشور می‌شود و در نهایت مشارکت در راهپیمایی‌های و تجمعات که باعث وارد آمدن زیان به اقتصاد می‌شود.
۳۷سازمان حقوقی خواستار آزادی فوری شیخ علی سلمان شدند ۳۷ سازمان حقوقی با صدور بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین شدند.
این سازمانهای حقوقی اعلام کردند: ادامه بازداشت شیخ علی سلمان به این دلیل است که وی از حق آزادی بیان خود استفاده کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است که مقامات امنیتی ۹ اتهام به دبیر کل الوفاق وارد کرده اند، اتهاماتی که کمیساریای عالی سازمان ملل آن را ظلم سیاسی و عفو بین الملل نیز آن را عدالت دروغین بر شمرده است.
سازمانهای حقوقی در ادامه افزودند: این شخصیت سیاسی و ملی همیشه خواستار پایبندی به اصول گفتگو و کارهای مسالمت آمیز بوده است.
همانطور که نتایج انتخابات سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی نشان می‌دهد، شیخ علی سلمان از پایگاه مردمی عظیمی برخوردار است، بنابراین بهتر است که فضای آزادی‌ در کشور بهبود یافته و حکومت دست از تجاوزها بردارد.
در این بیانیه همچنین آمده است: بسیار روشن است که هدف از اینگونه اقدامات از سوی حکومت بحرین، مصادره حق آزادی بیان، نقض حق تشکیل جمیعت‌ها از طریق ایجاد فضاهای امنیتی و در پیش گرفتن سیاست پیگیری‌های قضایی در حق رهبران گروه‌های معارض است.
تجمع بزرگ علمای بحرین در حمایت از شیخ علی سلمان در بیانیه علمای بحرینی آمده است: شیخ علی سلمان با مواضع ثابت و صادقانه خود ثابت کرد که مدافع منافع مردم و مطالبات عادلانه آنان و همچنین خواستار امنیت، ثبات، عزت و استقلال کشور است؛ بنابراین اقدام علیه وی به منزله اقدام علیه ملت است و بازداشت وی مانند بازداشت مردم و ضربه زدن به ثبات و امنیت کشور است.
علمای بحرین، بازداشت شیخ علی سلمان را به شدت محکوم و اعلام کردند که این کار اقدامی خطرناک و بحرانی جدید است و رژیم حاکم مسؤول پیامدهای آن خواهد بود.
علمای بحرین با درخواست آزادی فوری شیخ علی سلمان، تأکید کردند که ملت بحرین از حقوق خود دست نخواهد کشید و مدافعان خود را ناامید نخواهد کرد، و به انقلاب و مطالبات و شخصیت‌های خود پایبند خواهد بود؛ و راه حل بحران این کشور عملی کردن مطالبات عادلانه مردم است و نه مخالفت با آنان و یا سرکوب مردم و مصادره حقوقشان و بازداشت شخصیت‌های مورد قبول آنان.
در این بیانیه از علما و طلاب علوم دینی بحرینی دعوت شده است که روز دوشنبه ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح به وقت محلی در مسجد امام صادق علیه السلام در "قفول" تجمع اعتراض آمیزی برگزار کنند.
اعتراض شورای اسلامی فرهنگ و رسانه‌ای انگلیس به بازداشت "شیخ علی سلمان" در پی بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین، شورای اسلامی فرهنگ و رسانه‌ای انگلیس ضمن محکوم کردن این عمل رژیم آل‌خلیفه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: این اقدام نسنجیده رژیم استبدادی بحرین و ادامه دادن سیاست‌های سرکوبگرانه از سوی آن، به بن‌بست رسیدن رژیم، شکست کلیه اقدامات نمایشی او و تلاش‌های مختلف برای مصادره انقلاب مردمی بحرین و همچنین تلاش برای دور زدن خواسته‌های مردمی مشروع را به اثبات می‌رساند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما بازداشت این چهره ملی را محکوم کرده و از این رژیم مستبد می‌خواهیم شیخ علی سلمان و کلیه چهره‌های شاخص ملی و دربند را آزاد کند، همچنین از همه سازمان‌های بین الملل و حقوقی در سراسر جهان می‌خواهیم، ضمن محکوم کردن رژیم آل‌خلیفه برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی و محقق شدن خواسته‌های مشروع مردم به این رژیم فشار وارد کنند.
فراخوان برای برگزاری تظاهرات در زادگاه "شیخ علی سلمان" جنبش ۱۴ فوریه بحرین از مردم این کشور خواسته است تا در اعتراض به بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین به خیابان‌های منطقه "بلاد قدیم" (زادگاه شیخ علی سلمان) رفته و در آنجا دست به تظاهرات اعتراض آمیز بزنند.
در ادامه بیانیه جنبش ۱۴ فوریه آمده است که این فراخوان پس از جنایت احمقانه رژیم آل‌خلیفه در حق شیخ علی سلمان و دستگیری او صورت گرفته است.
نیروهای آل‌خلیفه تظاهرات معترضان به بازداشت «شیخ علی سلمان» را سرکوب کردند بحرینی ها یکشنبه شب در پی اعلام رسمی بازداشت شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق، تظاهرات کردند.
این تظاهرات در مناطق مختلف این کشور از جمله "عالی" و "کرزکان" برگزار شده است و تظاهرات کنندگان خواستار آزادی هر چه سریعتر شیخ علی سلمان شدند.
معترضان در تظاهرات یکشنبه شب خود تاکید کردند که آزادی دبیرکل جمعیت الوفاق یک درخواست نیست بلکه "ضرورت و وظیفه اخلاقی و دینی" است.
ده‌ها تن از انقلابیون بحرینی، شب گذشته در برخی از روستاهای شرق و غرب پایتخت این کشور در اعتراض به بازداشت شیخ علی سلمان، دبیر کل حزب الوفاق، بزرگ‌ترین جریان شیعی مخالف در پارلمان بحرین تظاهرات برگزار کردند.
در این میان، الوفاق در صفحه کاربری خود در «توئیتر» با انتشار تصاویری از تظاهرات در مناطق مختلف بحرین از جمله منطقه «سار» (غرب منامه) و مناطق «الدُراز»، «البلاد القدیم» و «ابوصیبع» (غرب منامه)، نیروهای پلیس را عامل سرکوب معترضان دانست.
در برخی از این تصاوبر آثار شلیک گاز اشک‌آور به سمت معترضان به وضوح مشخص است.
این در حالی است که وزارت کشور رژیم آل‌خلیفه با توصیف تظاهرات کنندگان به «خرابکاران»، ادعا کرده است نیروهای پلیس با گروهی از خرابکاران که اقدام به پرتاب کوکتل مولوتف و مسدود کردن خیابان «الشیخ سلمان» نزدیکی منطقه البلاد القدیم کرده‌اند، برخورد کرده‌اند.
اعتصاب عمومی مردم بحرین در اعتراض به بازداشت شیخ علی سلمان مردم بحرین اعلام کردند که فردا دوشنبه در اعتراض به بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق تمامی اماکن عموم را تعطیل خواهند کرد.
بر اساس این گزارش مردم بحرین در اعتراض به این اقدام حکومت بحرین فردا به مدارس، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نخواهند رفت.
شیخ عیسی قاسم: بازداشت شیخ علی سلمان اهانتی بزرگ به ملت بحرین است آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در واکنش به بازداشت دبیر کل جمعیت معارض الوفاق این کشور گفت بازداشت شیخ علی سلمان اهانتی بزرگ به تمامی ملت بحرین است.
شیخ عیسى أحمد قاسم، سید جواد الوداعی، سید عبد الله الغریفی و شیخ عبد الحسین الستری از علمای بزرگ بحرین با صدور بیانیه‌ای مشترک که به امضای همه آنها رسیده است در واکنش به بازداشت شیخ علی سلمان اعلام کردند که این اقدام نشانگر یک ارضیابی حکیمانه سیاسی نبوده و اهانتی بزرگ به ملت بحرین و اهانت به کرامت این ملت به حساب می‌آید.
شیخ علی سلمان پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شد شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت اسلامی ــ ملی الوفاق بحرین، در تماسی تلفنی با خانواده خود خبر بازداشتش توسط نیروهای امنیتی را تایید و اعلام کرد که در مکان نامعلومی بازداشت شده است.
منابع بحرینی همچنین اعلام کردند که این تماس تلفنی بعد از چند ثانیه قطع شده است.
جمعیت الوفاق بحرین خواستار آزادی فوری شیخ علی سلمان شد جمعیت ملی ـــ اسلامی الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی شیخ علی سلمان دبیر کل این جمعیت شد.
دادستانی کل بحرین «شیخ علی سلمان» را بازداشت کرد عصر روز یکشنبه جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد که «شیخ علی سلمان» دبیرکل این جمعیت، از سوی دادستانی کل، بازداشت شده است و مقامات از همراهان و وکلای وی خواستند تا دادستانی را ترک کنند.
صحفه الوفاق بر روی توییتر با اعلام این خبر به مدت این بازداشت اشاره‌ای نکرده است.
وزارت کشور بحرین «شیخ علی سلمان» را احضار کرد وزارت کشور بحرین روز شنبه (۶ دی) با صدور بیانیه‌ای، شیخ علی سلمان را احضار کرد تا روز یکشنبه برای بازجویی در ساختمان تحقیقات جنایی در منطقه العدلیه حضور یابد.
نیروهای امنیتی بحرین منزل شیخ علی سلمان ، دبیر کل جمعیت وفاق بحرین را محاصره کرده و احضاریه وزارت کشور را به وی تحویل دادند.
این در حالی است که جمعیت الوفاق ، روز قبل از صدور احضاریه کنفرانسی عمومی تشکیل داده بود.
شیخ علی سلمان با تأیید خبر احضارش از سوی وزارت کشور بحرین گفته که دلیل این احضاریه به وی ابلاغ نشده است.
وی افزود: احضار من در جهت فشار حکومت برای محدود کردن آزادی بیان است.
دبیر کل جمعیت الوفاق تاکید کرد که معارضان بحرینی با قدرت تمام به جنبش مسالمت آمیز خود ادامه می‌دهند تا به خواسته‌های خود دست پیدا کنند.
منبع: تسنیم انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان