۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین علم همراه تعهد زمینه‌ساز پرورش اقتدار ایران/ کشورمان با کلان‌نگری در هندسه جدید جهان صاحب گفتمان می شود
کد خبر: ۳۹۰۵۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس سیاسی مطرح کرد

علم همراه تعهد زمینه‌ساز پرورش اقتدار ایران/ کشورمان با کلان‌نگری در هندسه جدید جهان صاحب گفتمان می شود

دکتر جهان بین علم همراه تعهد را زمینه‌ساز پرورش اقتدار ایران دانست و گفت: باید تغییرات در وضع موجود جهان را مدنظر قرار دهیم؛ اگر ایران اسلامی این کلان نگری را نداشه باشد و معطوف به جزئیات شود ممکن است کشور آسیب ببیند.

علم همراه تعهد زمینه‌ساز پرورش اقتدار ایران/ کشورمان با کلان‌نگری در هندسه جدید جهان صاحب گفتمان می شود
دکتر فرزاد جهان بین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص رسالت دانشجوی انقلابی در فضای امروز کشور اظهار داشت: امروز ایران اسلامی بیش از هر مسئله ای نیازمند علم و اخلاق است، اگر می خواهیم به تمدنی جدید دست پیدا کنیم باید به دنبال علمی برویم که همراه تعهد زمینه ساز پرورش قدرت کشورمان باشد.
وی افزود: دانشجوی ایرانی می تواند به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمندی باشد که آینده کشورش و حتی جهان را رقم می زند و در این میان علمی می تواند تاثیرگذار باشد که اخلاق مداری از نکات کلیدی همراه آن باشد، در این میان باید مدنظر داشت که جای مستکبر و مستضعف و ظالم و مظلوم تغیر نکند یعنی دست یافتن به اقتدار با هر ابزاری صحیح نیست.
استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: در دورانی که آمریکا خود را به عنوان یک ابرقدرت به جهان معرفی کرده و ایران یک کشور انقلابی نوپا بود امام راحل گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؛ حال امروز که از ابرقدرتی این کشور چیزی باقی نمانده و از سوی دیگر کشورمان به یک قدرت جهانی تبدیل شده است باید در این مسیر محکمتر قدم برداریم.
وی با بیان اینکه امروز جهان در یک هندسه جدید در حال متحول شدن است ابراز داشت: باید تغییرات در وضع موجود جهان را مدنظر قرار دهیم زیرا همه کشورها در تلاشند در این هندسه جدید جایگاه قدرتمندی داشته باشند؛ اگر ایران اسلامی این کلان نگری را نداشته باشد و به جزئیات معطوف شود ممکن است در تحلیل مسائل مختلف دچار اشتباه شده و کشور آسیب ببیند.
جهان بین ابراز داشت: ما دانشجوی معاند نداریم و اگر برخی مخالفت ها صورت می گیرد دلیل آن این است که جهل در فهم حقایق وجود دارد و بسیاری از مسائل برای دانشجویان ما تبیین نشده است، به طور نمونه بحث استکبار جهانی بودن آمریکا مطرح شده ولی در این رابطه روشنگری صورت نگرفته است.
وی افزود: مراودات کلی زندگی امروز به شکلی است که از امکانات و تجهیزات غربی ها استفاده می کنیم که این استفاده تعلق ایجاد می کند و اجازه نمی دهد افراد در موضع گیری خود قاطعانه عمل کنند، از سوی دیگر کسی منکر این بحث نیست که امروز در حوزه های مختلف نقدهایی به جامعه وارد است اما صِرف این نقایص نباید زمینه برای میدان دادن به دشمن فراهم شود.
این کارشناس سیاسی به کارشکنی های آمریکا علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: تحریم بانکی، تحریم نفتی و دارویی و موارد دیگر از مخالفت های غربی ها با پیشرفت ایران است، امروز کشورهایی که در منطقه اقتصاد قدرتمندی دارند با تحریم بانکی اقتصاد آنها دچار چالش می شود اما ایران اسلامی مقتدرانه ایستاده است حال این سوال مطرح می باشد چرا آمریکایی ها این تحریم ها را اعمال کرده و هزینه های سنگینی در راستای ایران هراسی به خود تحمیل می کنند؟ وی در ادامه اضافه کرد: از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی هدف ما ایجاد تنش با آمریکا نبوده است بلکه آنها به جای به رسمیت شناختن کشورمان و قبول تفکرات دینی ایران از موضع ارباب و رعیتی و از یک جایگاه بالا با ایران سخن می گویند یا زمانی که از وزیر سابق امور خارجه آمریکا می پرسند مشکل ترین مسئله دوران شما چه بود؟ انگشت اشاره آنها به سوی ایران می رود، هدف آمریکا از این همه دشمنی چیست؟ استاد دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین، با بیان اینکه عمق دشمنی غربی ها با ایران به دلیل مسئله هسته ای و حقوق بشر نیست خاطرنشان کرد: اگر هدف آمریکا موضوع حقوق بشر بود چرا تا به امروز سازمان حقوق بشر اسرائیل را بارها به دلیل نقض حقوق بشر محکوم کرده اما یک بار هم این کشور تحریم نشده است و از سوی دیگر یکی از مهمترین شرکای اروپایی است.
وی همچنین گفت: در کشور عربستان مردم از بسیاری از حقوق اولیه خود محرومند اما هیچ تحریمی برای آنها وجود ندارد؛ حتی در بحث هسته ای ایران، آمریکا چند سال پیش گزارشی در خصوص برنامه هسته ای ایران تهیه کرده بود که در آن تاکید شده از سال ۲۰۰۳ به بعد کشورمان هیچ انحرافی در برنامه خود نداشته است که برای انتشار آن با مخالفت های گسترده کنگره خود مواجه شد.
جهان بین ادامه داد: مسئله اصلی دشمنی غربی ها با کشورمان این است که امروز ایران به یک نظام مقتدر در جهان تبدیل شده و در مقابل همه تحریم ها و فشارهای دنیای ایستادگی کرده است همچنین مشکل اصلی آمریکا با ایران نظام مقدس جمهوری اسلامی و خودباوری و ایستادگی در برابر ظلم است زیرا با فشارهای آمریکا توانسته در شرایط تحریم رشد قابل توجهی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تبیین کارشکنی های غرب زمینه را برای مشخص شدن چهره مستکبرانه آمریکا فراهم می کند ابراز داشت: فقط در صورت روشنگری جوانان ما درک خواهند کرد که شعارهایشان باید علیه چه کسی باشد، زیرا ما با کسی مقابله می کنیم که سرنوشت ایران را در معادلات جهانی به چالش می کشد؛ از سوی دیگر وجود نقاط ضعف و معضلات در کشور نباید زمینه تسلط دشمنان را بر ما فراهم کند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به پیشینه رویداد حادثه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ اذعان داشت: در آن دوران سابقه آمریکایی ها در ذهن مردم ایران مثبت بود و این مسئله به اتفاقات بعد جنگ جهانی دوم مربوط می شود که متفقین از کشور خارج شدند و شوروی برای به دست آوردن نفت شمال ایران به حمایت از جریان مخالف برای مستقل کردن آذربایجان پرداخت.
وی افزود: آن دوران دولت قوام در مذاکره با شوروی ها قول داد نفت شمال را به آنها بدهد و این موضوع زمینه ای شد تا شوروی نیروهایش را از کشورمان خارج کرد، بعد از این قضیه شوروی ها پیگیر اجرایی شدن قرارداد خود با قوام شدند اما در آن زمان قانونی در مجلس تصویب شد که به قدرت خارجی نباید امتیازی داده شود که به نام قانون موازنه منفی در مجلس چهاردهم مطرح شده بود.
استاد دانشگاه امام خمینی(ره) ابراز داشت: با تحویل ندادن نفت شمال به شوروی، آنها تهدید کردند نیروهایشان را تا تهران خواهند آورند، در این شرایط آمریکا با اولتیماتوم دادن به شوروی مانع حمله آنها به ایران شد و این موضوع زمینه را برای ایجاد یک ذهنیت مثبت از آمریکا در مردم فراهم کرد.
وی با بیان اینکه در موضوع ملی کردن صنعت نفت آمریکا با پوشش حمایت از ایران به انگلیسی ها کمک کرد گفت: آمریکایی ها در آن زمان با تحریم، نفت ایران را خریداری نکردند و حتی درخواست مصدق را برای کمک رد کرده و کودتای ۲۸ مردادماه را برپا کردند.
جهان بین اذعان داشت: بعد از کودتا جزء اولین اقدامات کنسرسیوم نفت بود زیرا آمریکا در نفت ایران سهمی نداشت و به تعبیر چرچیل نفت یکی از عوامل پیروزی ایران بود که آمریکا با ورود به این کنسرسیوم ۴۰ درصد از سهم نفت را خرید و ۴۰ درصد برای انگلستان و ۴ درصد فرانسه و ۱۶ درصد به هلند تعلق گرفت و بعد از این جریان ایران عرصه تاخت و تاز آمریکایی ها شد.
وی یادآور شد: آمریکا که در دوره ای به مصدق کمک نکرده بود بعد از کودتا سه برابر و نسبت به دو سال گذشته ۵۰ برابر به ایران کمک مالی، نظامی و تجهیزاتی کرد؛ بعد از این شرایط محمدرضاشاه در مصاحبه خود در کاخ مرمر مطرح کرد بعد از خدا حکومتم را به رئیس جمهور آمریکا مدیونم؛ بعد این شرایط تسلط آمریکا با ایجاد بازارهای مصرف در ایران فراهم می شود.
این کارشناس سیاسی اعتراض دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ را در شرایطی دانست که دیدگاه جامعه نسبت به آنها مثبت بود و اظهار کرد: کودتای ۲۸ مرداد اولین موقعیتی بود که آمریکا خارج از مرزهای خود آن را هدایت می کرد و برخورد دانشگاه انقلابی با آنها از این دیدگاه بود که استعمار جدید در کشور ایجاد شده بود.
وی در پایان گفت: اعتراض دانشجویان به شرایطی بود که یک فرد وابسته به غرب در ایران روی سر کار آمده بود و در سایه پادشاهی او به مطامع خود دست پیدا می کردند و اگر این دانشجویان از سر شور و احساس هم این مخالفت را انجام داده باشند باز هم ارزشمند خواهد بود.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان