۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین واضح بودن خیانت عربستان به اقتصاد نفتی ایران با کاهش قیمت نفت/ واردات بنزین برای کشومان که ماهواره به فضا می‌فرستد کسر شأن است
کد خبر: ۳۸۷۳۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد

واضح بودن خیانت عربستان به اقتصاد نفتی ایران با کاهش قیمت نفت/ واردات بنزین برای کشومان که ماهواره به فضا می‌فرستد کسر شأن است

امیدی واردات بنزین را کسر شأنی برای کشورمان برشمرد و گفت: برای کشوری که ماهواره به هوا می فرستد ناتوانی در تبدیل نفت خام خود به بنزین، یک فاجعه است.

واضح بودن خیانت عربستان به اقتصاد نفتی ایران با کاهش قیمت نفت/ واردات بنزین برای کشومان که ماهواره به فضا می‌فرستد کسر شأن است
محمد امیدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، در خصوص علل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست یکی از علت های اساسی کاهش قیمت نفت توطئه غرب به سردمداری آمریکا با همکاری عربستان سعودی علیه کشورمان است.
وی افزود: این کشورها هر زمانی احساس کنند جمهوری اسلامی ایران توانسته در حل مشکلات اقتصادی قدم های خوبی بردارد به اهرم فشار کاهش قیمت نفت روی می آورند.
در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب و حتی در دوران جنگ این مسئله بارها اجرا شد و حتی قیمت نفت تا هفت دلار هم کاهش یافت و در آن دوران ما فقط پول حمل و نقل را از صادرات نفت به دست می آوردیم تا فقط بتوانیم بازار خود را حفظ کنیم.
استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه کاهش قیمت نفت در بودجه ما اثر خواهد گذاشت اذعان داشت: زمانی که ما یک میلیون بشکه را با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می رسانیم روی بسیاری از طرح های عمرانی خود برنامه ریزی کرده ایم؛ اما وقتی به قیمت امروز که زیر ۷۰ دلار است کاهش پیدا می کند به طور یقین تا ۳۰درصد بودجه ای که قرار است از فروش نفت حاصل شود به دست نمی آید و این موضوع در طرح های عمرانی، واردات کالا و سفره مردم اثر خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: در این وضعیت باید دیپلماسی نفتی ما فعال باشد و با کشورهایی مانند عراق، ونزوئلا، اکوادر، لیبی که رابطه خوبی با عربستان هم ندارند و قدرت چانه زنی بالایی هم در اُپک دارند دیپلماسی قوی برقرار کند و با همراه کردن این کشورها با خود به این شرایط سامان بخشد؛ از سوی دیگر روسیه قصد دارد عضو اُپک شود اما عربستان مخالف است اگر ایران از قدرت خود استفاده کرده و روسیه را وارد کند قدرت کشورمان بیشتر خواهد شد اما تا به امروز از این ابزار استفاده نشده است.
این کارشناس سیاسی عربستان و امارات را از مخالفین اصلی کاهش تولید نفت دانست و گفت: این کشورها همیشه بیشترین تولیدات نفتی را دارند تا با زیاد شدن عرضه تقاضا کم شده و قیمت ها کاهش یابد، عربستان سعودی بالای ۱۲ میلیون بشکه نفت وارد بازار می کند حتی زمانی که نفت ایران تحریم شد و صادراتمان به ۷۰۰ هزار بشکه رسید این کشور به جایگزین کاهش نفت پرداخت و اجازه نداد اقتصاد غرب متضرر شود.
وی خیانت کشور عربستان را به اقتصاد نفتی ایران واضح دانست و تصریح کرد: سیاست گذاران کشورمان در این شرایط باید هوشیارانه از قدرت دیپلماسی خود در راستای منافع اقتصادی کشور بهره ببرند؛ از سوی دیگر چرا باید با بی تدبیری برخی از مسئولین کشور بخش اعظمی از ارزی که به سختی به دست می آید باید صرف خرید محصولات نفتی شود؟ IMG_0207 امیدی خودکفا نشدن در بخش بنزین را از مسائلی دانست که دولت به آن بی توجه است و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث بنزین که از اقلام نفتی مهم کشور است به دلیل پیش نرفتن بحث اقتصاد مقاومتی روی زمین مانده است و با اینکه در دولت گذشته ما خودکفا شده بودیم امروز تبدیل به وارد کننده بنزین شده ایم و این یک معضل بزرگ است.
وی ادامه داد: از افرادی که سیاست های کلان کشور را مدیریت می کنند رویکرد مثبت و کارآمدی در عمل به اقتصاد مقاومتی مشاهده نشده در حالی که تنها راه برون رفت از تحریم ها عمل به اقتصاد مقاومتی است.
اگر نیاز به صادرات نفت نداشته باشیم آیا تحریم نفتی می شویم؟ ما استقلال سیاسی کامل به دست آورده ایم اما استقلال اقتصادی نداریم و تا زمانی که اقتصاد کشور با فروش نفت اداره می شود پیشرفت نخواهیم کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اذعان به سخن رهبری در دهه ۷۰ مبنی بر بستن در چاه های نفت اشاره کرد: تا به امروز هیچ دولتی توجه کافی بر سخن رهبری که تاکید بر اقتصاد غیر نفتی دارند نکرده است، همین وزیر امور خارجه ما اگر وارد مذاکره با کشورهای نفت خیز می شد دیگر در مذاکرات با غربی ها لازم نبود به سمتی پیش برود که آنها با منت ماهیانه ۷۰۰ میلیون از پول نفت ما را پس بدهند.
وی واردات بنزین را کسر شأن برای کشورمان برشمرد و تاکید کرد: ایران اسلامی به عنوان کشوری که ماهواره به هوا می فرستد وقتی نتواند نفت خام خود را به بنزین تبدیل کند فاجعه است.
کشوری که هسته ای شده و آب سنگین تولید می کند و در علم نانو رتبه اول خاورمیانه را داراست نباید نفت خام صادر کند و واردات بنزین داشته باشد.
امیدی در پایان گفت: در شعار امسال بر مدیریت جهادی تاکید شده است و مسئولین کشور باید با عزمی جهادگونه وارد میدان شوند و از تنبلی ها فاصله بگیرند؛ اگر اقتصاد کشور به سمت اقتصاد غیر نفتی جهش داشته باشد به طور یقین از اثرات نامطلوب توطئه های کاهش نفت صدمه ای به کشورمان وارد نمی شود.
انتهای پیام/۲۰۰۲/خ  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان