۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین موضوع آب در اولویت همه برنامه های قزوین است
کد خبر: ۳۷۸۷۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

موضوع آب در اولویت همه برنامه های قزوین است

استاندار در نامه ای به معاون امور عمرانی وزیر کشور از موضوع آب به عنوان مهمترین اولویت و برنامه ی استان قزوین یاد کرد.

موضوع آب در اولویت همه برنامه های قزوین است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین، مرتضی روزبه درمکاتبه با معاون عمرانی وزیر کشور درخصوص موضوع آب بیان داشت: کاهش نزولات آسمانی، افزایش بی سابقه دما و بروز خشکسالی های اخیر در کشور و به دنبال آن افزایش بی رویه مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و خانگی و کاهش شدید سطح ذخایر سدها و آب های زیرزمینی و .
.
.
؛ نگرانی های جدی برای مردم و مسئولین کشور جهت تأمین، مدیریت، کنترل و گذر از بحران آب در سطح کشور بوجود آورده است.
وی افزود: در استان قزوین جهت رفع این دغدغه و با هدف بررسی مشکلات بخش آب استان، تعیین راهکارهای علمی و عملی در زمینه مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آبی موجود، اتخاذ تدابیر عاجل جهت تأمین آب مورد نیاز مصارف کشاورزی، صنعت و خانگی در مناطق دارای مشکل حاد، رفع مشکلات ناشی از بهره برداری های بی رویه و افت سطح آب زیرزمینی در دشت قزوین و نیز راهکارهای نهایی مدیریت مصرف نجات دشت قزوین؛ «اتاق فکر آب» فعال شده است.
استاندار تصریح کرد: اتاق فکر آب استان با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران سابق و فعلی بخش های آب، کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صاحبنظران دانشگاهی، کارشناسان خبره ذیربط، بخش خصوصی، بهره برداران از اسفند ماه سال 1392 فعال گردیده که تاکنون چهار جلسه در این زمینه تشکیل و مقرر است با تداوم جلسات، راهکارهای اساسی لازم برای مدیریت بحران آب اتخاذ و با قاطعیت در سطح استان اجرا گردد.
وی با اشاره به برخی از مصوبات اتاق فکر آب استان اظهار داشت: موضوع آب در استان در اولویت همه برنامه ها بوده و باید اعتبارات مناسب برای آن پیش بینی شود و شرکت آب منطقه ای استان درخصوص نصب کنتورهای هوشمند، ضمن پیگیری جدی، به صورت ماهانه گزارش عملکرد را به حوزه معاونت امور عمرانی و برنامه ریزی استانداری و فرمانداران تابعه گزارش نماید.
رییس اتاق فکر آب استان گفت: شرکت آب منطقه ای استان باید درخصوص استفاده از سرمایه گذار بمنظور نصب کنتورهای هوشمند، پیگیری لازم را از طریق وزارت نیرو معمول و نتیجه را به معاونت امور عمرانی و برنامه ریزی استانداری گزارش نماید و نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای دارای فرم یک بصورت ویژه پیگیری شود.
وی از اختصاص 65 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی به کشاورزان برای خرید و نصب کنتورهای هوشمند آب در استان خبرداد و در ادامه افزود: پرکردن چاههای غیر مجاز کشاورزی با همکاری مسئولین ذیربط در دستور کار اتاق فکر آب استان قرار دارد و در کنارآن سازمان جهاد کشاورزی استان باید نسبت به تهیه و ارائه طرح الگوی کشت در اسرع وقت اقدام و گزارش لازم را ارائه نماید و درخصوص سیستم آبیاری مدرن پیگیری لازم را معمول و به صورت ماهانه گزارش اقدامات را به معاونت امور عمرانی و برنامه ریزی استانداری و فرمانداران تابعه ارائه نماید.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست استان درخصوص چگونگی استفاده از پساب، آخرین نتایج را به صورت مستند و مستدل به تمامی دستگاههای ذیربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی و .
.
.
ابلاغ نماید.
و سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان نیز باید با توجه به محدودیت زمان کشت، نسبت به اطلاع رسانی به کشاورزان و باغ داران درخصوص چگونگی تامین آب و کشت با هماهنگی فرمانداران تابعه اقدام نمایند.
استاندار در پایان تاکید کرد: فرمانداران و مدیران سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان با توجه به کمبود و محدودیت منابع آبی، درخصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها و مطبوعات بمنظور استفاده بهینه از آب در حوزه کشاورزی و شرب اقدام نمایند.
منبع: روابط عمومی استانداری قزوین انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان