۱۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ دوشنبه

صبح قزوین حکم اعدام شیخ نمر نشانه ترس عربستان از اعتراض های مردمی است/ وجود ۳۰ هزار زندانی سیاسی اعم از شیعه و سنی در عربستان
کد خبر: ۳۷۳۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد:

حکم اعدام شیخ نمر نشانه ترس عربستان از اعتراض های مردمی است/ وجود ۳۰ هزار زندانی سیاسی اعم از شیعه و سنی در عربستان

سید هادی افقهی گفت: اعلام حکم اعدام توسط دادگاه عربستان برای شیخ نمر نشان از این دارد که دولت این کشور از هرگونه انتقاد شیعه یا سنی هراسناک است و با سطح بالا رفتار کردن و صدور حکم های سنگین می خواهد نشان دهد که هیچ رحمی ندارد.

حکم اعدام شیخ نمر نشانه ترس عربستان از اعتراض های مردمی است/ وجود ۳۰ هزار زندانی سیاسی اعم از شیعه و سنی در عربستان
سید هادی افقهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین، در رابطه با عملکرد کشور عربستان در اعلام حکم اعدام برای رهبر شیعیان این کشور اظهار داشت: یک انگیزه و علل و عواملی وجود دارد که عربستان این چنین حکمی را صادر می کند و هم باید عوامل درونی را بررسی کنیم و هم عوامل بیرونی و منطقه ای را مورد نظر قرار دهیم.
وی افزود: اگر از دورن سیاست های عربستان و ملتش را مورد بررسی قرار دهیم شاهد تحرکات و تظاهرات و تجمعات مردمی هستیم که هم از سوی شیعیان و هم از سوی سنی نشین های مناطق مختلف صورت گرفته است و شامل شهرهای مختلف این کشور و به خصوص نوار مرزی شرق عربستان می باشد و مردم برای بهبود وضعیت خود دست به اعتراض های مشروعی علیه دولت زده اند.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه سیستم برخورد عربستان با مخالفینش به گونه زیادی خشونت بار است اذعان داشت: طبق اعلام سازمان های حقوق بشر که اعلام شده است و به طور رسمی هم موجود است و همچنین اظهارات خود غربی ها که با مسئولین عربستان دوستی دیرینه دارند تاکنون 30 هزار زندانی سیاسی اعم از شیعه و سنی دارد.
وی ادامه داد: در کشور عربستان یک سیستم قضایی مستقل، حقوق بشر، حقوق شهروندی، آزادی های سیاسی و مدنی وجود ندارد و در نظام قبیله ای این کشور معنا و مفهومی ندارد و قوانینی بر آن حاکم است که هر کس با آن مخالفت کند بدترین برخوردها با او خواهد شد.
افقهی با اشاره به حکم اعلاع شده برای شیخ نمر خاطرنشان کرد: اگر شما موارد اتهامی رهبر شیعیان عربستان را مورد توجه قرار دهید و پرونده ایشان را بخوانید از موارد اتهامی که به وی وارد شده است واقعا خنده تان خواهد گرفت که چگونه این موارد به او نسبت داده شده است.
وی در ادامه ابراز داشت: شیخ نمر فقط در سخنرانی هایش به نبود امکانات برای همه مردم چه شیعه و چه سنی اعتراض کرده است و تاکید کرده که ما آزادی نداریم؛ آیا این مسئله اعدام دارد؟ وای به روزی که ایشان می خواست سلاح بردارد و اعلام جنگ علیه حکومت دیکتاتوری عربستان کند.
این کارشناس سیاست خارجی سیستم حکومتی عربستان سرکوب گرایانه است تصریح کرد: سران حکومتی عرب می خواهند با این نوع از برخورد از دیگر مناطق عربستان زهر چشم بگیرند و هم شیعیان و سنی ها و هر کسی که حرکت مخالفت گرایانه با دولت آنها دارد را سرجایش بنشانند و نظرشان این است از سرانجام شیخ نمر درس عبرت برای دیگر معترضان باشد.
وی افزود: در حال حاضر با موضع گیری های که در سراسر کشور صورت گرفته است شاید شیخ نمر اعدام نشود یا عفو گردد و یا هم به چندین سال زندان یا تبعید دچار شود، اما این شیوه سرکوب گرایانه ناشی از ترس و هراس دولت عربستان از حرکت های مردمی است.
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عربستان در بین مردم خود ذره ای محبوبیت ندارد گفت: اگر عربستان رژیمی بود که در بین مردمش اعتقاد و اعتمادی برایش وجود داشت و می توانست به ملتش تکیه کند به این مدل رفتار توهین آمیز با آنها نداشت.
وی در ادامه ابراز داشت: اعلام حکم اعدام توسط دادگاه عربستان برای شیخ نمر نشان از این دارد که دولت این کشور از هرگونه انتقاد شیعه یا سنی هراسناک است و با سطح بالا رفتار کردن و صدور حکم های سنگین می خواهد نشان دهد که هیچ رحمی ندارد.
افقهی در پایان تاکید کرد: به طور یقین ماشین سرکوب گری و زندان های طولانی مدت و اعدام های بی رحمانه به زودی نتایجش از سوی جامعه عربستان رخ نشان خواهد داد و این آرامش ظاهری به حد انفجار خود خواهد رسید.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان